محمدامین مهدوی، مدیر گروه تلاوت و نغمات شبکه قرآن و معارف سیما در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) ضمن ارائه گزارشی از برنامههای پیش روی این گروه بیان کرد: رویکرد جدیدی در حوزه تلاوت و نغمات شبکه قرآن به وجود آمده که ادغام گروه آموزش در گروه تلاوت و نغمات هم در همین راستا بوده است، در این گروه هم وظیفه تولید نغمات و تلاوت را داریم و هم بحث آموزشی را دنبال میکنیم، درواقع این سه موضوع از وظایف سازمانی تعریف شده برای گروه تلاوت و نغمات است.
مهدوی در مورد رسالت گروههای برنامهساز تصریح کرد: آنچه رسالت گروههای برنامهساز است تولید برنامه برای جذب مخاطب است، جدای از این، گروه تلاوت با توجه به جنس کارش به غیر از وظیفه تولید برنامه، یک وظیفه ستادی هم دارد، به این معنا که آمادهسازی تلاوتها مناسب با تولیدات برنامههای دیگر گروهها هم از وظایف گروه تلاوت و نغمات است، یعنی اگر گروه علوم قرآنی بخواهد تولید برنامه داشته باشد، در بخش تلاوت، گروه تلاوت باید به آنها کمک و سرویسدهی داشته باشد.
تشکیل اتاق فکر در گروه تلاوت نغماتمدیر گروه تلاوت و نغمات شبکه قرآن و معارف سیما در مورد نیازهای اساسی برای پیشبرد اهداف گروه بیان کرد: از طرفی اولین موردی که به نظر میرسد، مورد نیاز گروه باشد تشکیل اتاق فکر باشد که باید در این حوزه خیلی با جدیت ورود کرد و بر همین اساس تشکیل یک شورای تخصصی و 5 کارگروه را پیش بینی کردهایم.
وی افزود: این شورای تخصصی که به نوعی پیشکسوتان حوزههای مختلف آموزشی، تلاوت، نغمات و حفظ هستند، در یک شورا دور هم جمع میشوند که مصوبات آن را باید در اختیار یکسری کارگروه قرار دهیم تا بتوانند، ایدهها و طرحها را تبدیل به برنامه رسانهای تلویزیونی کنند. چیزی که به ذهن ما رسیده راهاندازی کارگروههای تلاوت، حفظ، آموزش، نغمات، دعا و رسانه است که چند کارگروه دیگر مانند کارگروه کنداکتور مکمل این کارگروهها خواهد بود.
نیازمند مهندسی کنداکتور هستیممهدوی در مورد پخش تلاوت از شبکه تصریح کرد: حدود 40 درصد از کنداکتور شبکه را باید تلاوتها پوشش دهند و چینش این تلاوتها نیازمند مهندسی است، دو مشکل جدی در بحث پخش تلاوتها داشتهایم، یکی در بخش مهندسی کنداکتور بوده است، به این معنا که بررسی کنیم که از این تعداد تلاوت که در شبکه پخش میشود، چند درصد باید تلاوت ایرانی و چند درصد تلاوت مصری باشد که این بررسی گام اول است.
مهدوی در ادامه افزود: گام دوم این است که بررسی کنیم که چند درصد از تلاوتها صوتی است و چند درصد تصویری و هر یک از تلاوتها برای چه طیفی از مخاطبان باید در نظر گرفته شود، برای مخاطبان خاص و حرفهای چه نوع تلاوت و برای مخاطبان عام چه نوع پخش شود، همچنین جدای از تلاوتهای تحقیق، تلاوتهای ترتیل و برنامهسازیهای تلاوت است که نیازمند مهندسی است.
وی در مورد ساماندهی تلاوتها بیان کرد: مشکل دیگر این است که آنچه که موجود است باید ساماندهی شود، یعنی باید بدانیم دقیقاً در شبکه چه میزان تلاوت موجود داریم، اگر یک باکس مربوط به قاریان ایرانی اختصاص میدهیم تلاوتهای ایرانی باید سامان داده شوند تا به نوبت پخش شوند.
راهاندازی طرح «آتنا»مهدوی در مورد راه حل این مشکلات تصریح کرد: برای رفع این مشکلات راه کارهایی تعریف کردهایم، اولین راهکار مهندسی کنداکتور است که به مدیر شبکه پیشنهاد دادهایم و مورد تأیید واقع شد، بر این اساس در حال تهیه نرمافزاری هستیم که این نرم افزار، تلاوتهای موجود را پخش میکند و روی جدول پخش قرار میدهد، همچنین طرحی به نام «آتنا» به وجود آمده که به معنای آمادهسازی تلاوتهای ناب آرشیو است، یعنی اگر یک کتابخانه در نظر گرفته شود که دهها هزار جلد کتاب دارد اما چون یک فهرست قابل اطمینان وجود ندارد هر وقت که نیاز به یک کتاب باشد، نمیتوان به آن دسترسی پیدا کرد در نتیجه بهره لازم را نمیتوان برد.
وی افزود: در آرشیو شبکه دهها هزار ساعت از تلاوتهای ناب ایرانی و مصری وجود دارد، اما چون روال سنتی بوده و به این تعداد اضافه شده و سیستمی هم نبوده که آنها را احصاء کند، لذا مرتب کردن آنها کار بسیار دشواری شده است، اگر این تلاوتها وارد سیستم شوند، مشکلی نخواهیم داشت، پروژه عظیمی را تعریف کردهایم که همه تلاوتها را هم مجدداً ارزیابی کنیم و هم در چرخه تولید اضافه کنیم.
مهدوی بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد چه بسا اولین نرم افزار تلاوت تصویری راهاندازی شود، به این معنا که نرمافزار تلاوت صوتی داریم، اما برای تلویزیون کاربرد ندارد، برای تلویزیون نیازمند تلاوت تصویری هستیم، باید روی تلاوتهای صوتی کار گرافیکی و تصویرسازی انجام شود و هدف این است که بانک تلاوت تصویری را داشته باشیم و پیش بینی میکنم اگر با همین تلاش جلو برویم چه بسا در بازه زمانی حدود هفت ماه آینده بتوانیم این بهرهبرداری را انجام دهیم.
مدیر گروه تلاوت و نغمات شبکه قرآن در مورد اتاق فکر گروه تصریح کرد: وظیفه این اتاق فکر سیاستگذاری و تعیین راهبردهای اصلی گروه در حوزههای آموزش، تلاوت و نغمات است که در این اتاق فکر هم شخصیتهای حقیقی حضور دارند و هم شخصیت های حقوقی، بسیاری از مؤسسات و نهادها میتوانند به عنوان اعضای اتاق فکر استفاده شوند.
استفاده از اساتید قرآنی هر حوزه در کارگروههای تخصصیوی در ادامه افزود: حداقل 20 نفر به عنوان اعضای حقیقی و حقوقی میتوان تعیین کرد، با توجه به ظرفیتی که وجود دارد زیر مجموعه این اتاق فکر یک شورای تخصصی داریم که سیاستها را باید تبدیل به ایده و طرح کنند چون در شورای تخصصی ایدهپردازی و طراحی محتوای رسانهای انجام میشود و زیر مجموعه این شورای تخصصی تقریباً هفت کارگروه وجود دارد که در کارگروهها اساتید قرآنی حضور دارند، مثلاً در کارگروه تلاوت از اساتیدی مانند استاد ابوالقاسمی و در کارگروههای حفظ و ... هم از اساتید این حوزهها استفاده میکنیم، با این کیفیت به صورت سیستمی میتوانیم از توانمندیهای اساتید پیشکسوت استفاده کنیم.
وی در مورد نحوه به کارگیری از اساتید و جامعه قرآنی در برنامههای گروه نغمات، بیان کرد: در تولید برنامهها به عنوان ناظر در حین تولید از اساتید بهره میبریم، یعنی یا به عنوان کارشناس در حین برنامه مورد استفاده قرار میگیرند یا به عنوان ناظر محتوایی در کنار تهیهکننده قرار میگیرد.
جلسات قرآن و شرح شیوه آموزشی اساتید مهدوی در مورد جلسات قرآن تصریح کرد: هر آنچه که در رسانه تولید میشود، بُعد آموزشی هم دارد و همه گروهها رسالت آموزشی دارند، اما جلسات قرآن چون در حوزه تلاوت و حفظ قرآن است با گروه ما هماهنگتر است، اما در حال بهرهگیری از اساتید این جلسات در برنامهها و معرفی این جلسات برای مخاطبان هستیم.
وی افزود: برنامه گلستان را در حال حاضر روی آنتن داریم، البته برنامه بوستان را هم داریم که روی آنتن میرود و در این برنامهها اساتید و جلسات معرفی میشوند و شیوههای آموزشی را نیز معرفی خواهیم کرد و آنهایی که قویتر هستند در برنامهها به عنوان کارشناس حضور خواهند داشت.
خدا را شاکریم که از زمان حضور ایشان در جایگاه مدیریت گروه تلاوت و نغمات دینی، شاهد تغییرات مثبت خصوصا در بحث کیفیت برنامه سازی هستیم.
امیدواریم با حضور چنین مدیرانی در تمامی شبکه هاشاهد بازگشت بیشتر مردم به سمت رسانه ملی باشیم.