به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، رخساره فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش امروز، امروز 20 دیماه، با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و دیدار با حمید صابر فرزام، رئیس این سازمان از بخشهای مختلف و مراکز زیر مجموعه این سازمان بازدید و در جریان نحوه تولید خبر در بخش تحریریه داخلی، بینالملل و کانون خبرنگاران نبأ قرار گرفت.
حمید صابر فرزام، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با حضور در این نشست به بیان توضیحاتی پیرامون فعالیتهای مختلف مراکز شش گانه این سازمان پرداخت.
فرزام با اشاره به راهاندازی مركز رشد واحد فناور هنر قرآنی كه اولين مركز رشد قرآنی كشور در نوع خود است، گفت: این مرکز در زمینه حمایت از ایدههای کارآفرینی و کسب و کارهای دینی فعالیت دارد و میتواند از ایدههای مربوط یه تدریس در دورههای پیش دبستانی نیز حمایت کند.
فرزام به فعالیت مركز مطالعات ميان رشتهای قرآن كريم اشاره و عنوان کرد: درصدد هستیم كه این مرکز را به سطح پژوهشكده ارتقا دهيم. اين مركز هماكنون دارای سه گروه علمی مصوب شامل «قرآن و سلامت»، «قرآن و علوم تربيتی» و «قرآن و مسائل اجتماعی» است. در این مرکز برنامههای متعدد پژوهشی دنبال میشود که مخاطب برخی از آنها آموزش و پرورش است.
وی در ادامه به فعالیت مركز آموزشهای تخصصی علوم و فنون قرآن کریم اشاره و اظهار كرد: اين مركز، اولين مركز كشور است كه در حوزه آموزشهای ايجاد شغل مرتبط با حوزه قرآن اعم از آموزشهای هنری تا فنی فعاليت میكند و این مرکز مجوز برگزاری دورههای آموزشی برای مدیران، مربیان و مؤسسان مهدهای کودک را با رویکرد قرآنی از بهزیستی اخذ کرده است. همچنین دوره تربیت مبلغ را با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار میکند.
اين مسئول جديدترين مركز وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان كشور را مركز توليدات چند رسانهای «مبين» عنوان كرد و گفت: در همين راستا نيز اولين استوديوی جهاد دانشگاهی با برخورداری از آخرين استانداردهای جهانی در سازمان قرآنی دانشگاهيان تأسیس شده است که بخشی از فعالیت این استودیو مرتبط با تولید برنامههای گفتوگویی و خبری برای شبکه قرآن و معارف سیما است.
وی به اقدامات مرکز فعالیتهای دانشجویی نیز اشاره و با بیان اینکه بارزترین فعالیت این مرکز تربیت دانشجو معلم قرآن کریم است، عنوان کرد: دانشجویانی که در این زمینه توانایی و علاقهمندی دارند در دورههای آموزشی شرکت و در صورت قبولی در آزمون پایان دوره، مدرک دانشجو معلم قرآن کریم دریافت میکنند، که با استناد به این مدرک میتوانند در بسیاری از مراکز، مهدها، مساجد، سراهای محلات و .. به تدریس بپردازند.
وی با تأکید بر اینکه تاکنون برخی از این افراد به عنوان معلم قرآن و دینی جذب آموزش و پرورش شدهاند، تصریح کرد: میتوان این طرح را به صورت وسیعتری برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و نیز عموم دانشجویان برگزار کرد.
در ادامه این نشست رخساره فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش ضمن استقبال از عملکرد سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، گفت: اگر خواستار نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در افراد هستیم هیچ راهی جز آموزش و نهادینه کردن این فرهنگ در دوران کودکی نداریم.
وی رویکرد مراکز پیش از دبستان را شکوفایی فطرت الهی با محوریت انس با قرآن خواند و تصریح کرد: چیزی که افراد در کودکی میآموزند و یاد میگیرند قابلیت دخل و تصرف ندارد و مبنای تفکرات و نگرش آنان خواهدبود.
وی با بیان اینکه آرمان ما این است که کودکان همزمان با فعالیتهای مختلف در مراکز پیش دبستانی، با قرآن انس بگیرند و آموزههای قرآنی را دریافت کنند، اظهار کرد: مؤسسات قرآنی به صورت جدی به این مقوله ورود پیدا کردند و در حوزه پیش دبستان فعالیت جدی دارند و این یک فرصت است که باید مراقبت کرد تا به آسیب تبدیل نشود.
وی از همکاری با سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در حوزههای مختلف به ویژه در استانها استقبال کرد و گفت: کار ما سیاست گذاری است و به حوزه اجرا ورود پیدا نمیکنیم بنابراین میتوانیم همکاریهای خوبی با این سازمان در حوزه سیاست گذاری داشته باشیم و سپس سازمان را با استانها ارتباط دهیم.
فضلی آموزش و پرورش را نیازمند خدماتی دانست که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ارائه میشود و گفت: همکاران این سازمان تلاش دارند تا از لایههای سطحی قرآن به سمت مباحث عمقی بروند و در این زمینه به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا پرداختهاند و ما آماده هستیم تا از این ظرفیتها استفاده کنیم.
یادآوری میشود، در این جلسه توافقاتی پیرامون برگزاری دورههای تربیت مربی پیش دبستانی با رویکرد قرآنی از سوی مركز آموزشهای تخصصی علوم و فنون قرآن کریم برای آموزش و پرورش صورت گرفت و مقرر شد تا در جلسات بعدی گفتوگوهای بیشتر تفاهم نامه همکاری در این زمینه منعقد شود.