اکرم علوی، مدرس حوزه علمیه خواهران زنجان در گفتوگو با
ایکنا از زنجان اظهار کرد: برای اینکه بدانیم مسیر سعادت در چیست باید ببینیم خدای متعال و خالق هستی چه پیامی در این مورد برای نوع بشر دارد.
وی افزود: خداوند در سوره مبارکه شمس به مساله سعادت انسان اشاره کرده است و با توجه به اهمیت این مساله در زندگی دنیا و آخرت در 11 آیه با قسم به ماه و خورشید و شب و روز و نفس انسان تاکید و سوگند یاد کرده است که سعادت انسان در پرستش خدای متعال و مطیع فرامین خالق باریتعالی بودن است و حتی سه بار خدای متعال به نام خودش قسم میخورد که «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا»؛«كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد». «وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا»؛ «و هر كه آلوده اش ساخت قطعا درباخت».
علوی تصریح کرد: با توجه به اینکه نفس انسان همواره در معرض امیال مختلف قرار دارد که نوع بشر را دچار وسوسه کرده و نفس انسان در مقابل خدا قرار میگیرد، نبی مکرم اسلام(ص) در خصوص «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» و اینکه چطور میتوان به این درجه رسید فرموده است: «قولوا لا اله الله تفلحوا».
وی افزود: از آنجا که دنیا مزرعه آخرت است لذا سعادت اخروی انسان در گروی سعادت دنیوی است و تنها راه رسیدن به این مرحله توجه به علائمی است که از سوی خدای متعال برای ما در مسیر رسیدن به صراط مستقیم ترسیم شده است.
این مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: خداوند زن و مرد را در سرشت یکسان خلق کرده، لذا آنچه زمینه رشد و کمال است در زن و مرد یکسان بوده و مومن بودن، صبور بودن، شاکر و مطیع امر خدا بودن، ویژگیهایی است که در همه انسانها یکسان است. همانطور که خدای متعال در آیه 40 از سوره مبارکه غافر فرموده: «وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى» که در ادامه تاکید دارد به شرط اینکه «وَهُوَ مُؤْمِنٌ» که موجب رفتن به بهشت برین خواهد شد «فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ».و مطابق اعمال به آنها پاداش داده میشود بر همین اساس میتوان گفت زن و مرد در رسیدن به کمال اخلاقی تفاوتی با هم ندارند.
علوی گفت: از آنجا که نظام هستی نظام احسن است و هر موجود بنابر وظایف، ویژگی خاص و خلقت ویژهای دارد، لذا خدای متعال برای بقای بشر و اینکه زن و مرد در کنار هم به آرامش برسند و نسل انسانی استمرار داشته باشد این دو را مکمل یکدیگر خلق کرده تا در کنار یکدیگر در مسیر بندگی خدای متعال گام بردارند لذا وقتی زن و مرد زندگی خود احساس خوشبختی میکنند که در راستای خلقت خود حرکت کنند و این مسیر راهی نیست جز: «إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»
وی با بیان اینکه تکوین و تشریع ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند و خداوند وظایف ما را به گونهای رقم زده که در راستای فطرت است و هدف رسیدن به جایگاه انسان کامل است، افزود: برای رسیدن به این هدف ابزار برای زن و مرد فرق دارد هر چند مسیر یکی است و چیزی جز بندگی و عبودیت خدای متعال نیست به عنوان نمونه نماز برای زن و مرد تشریع شده است ولی نحوه اقامه آن در هر یک متفاوت است و نوع قرائت نوع پوشش تفاوت دارد.
این کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی تصریح کرد: زمانی که انسان بر اساس خواستههای فطری الهی عمل میکند علاوه بر اینکه به آرامش الهی میرسد به دلیل اینکه در مسیر عبودیت الهی گام برداشته به سعادت واقعی خواهد رسید و یکی از مسائل مهمی که مورد توجه خدای متعال بوده و آیات متعدد و تفاسیر و سخنان اهل بیت (ع) تاکید بر آن دارد، خانواده است.
مدرس حوزه علمیه خواهران زنجان تاکید کرد: اساسیترین و محبوبترین بنیان در اسلام خانواده است دعاهایی که از زبان حضرت ابراهیم و برخی دیگر از پیامبران الهی بیان شده که از خداوند «ذریه» خواستهاند به طوری که از قول حضرت ابراهیم در آیه 74 سوره مبارکه سوره فرقان میخوانیم: «...رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا»؛ «...پروردگارا به ما از همسران و فرزندانمان آن ده كه مايه روشنى چشمان [ما] باشد و ما را پيشواى پرهيزگاران گردان». وقتی یک پیامبر الهی این چنین دعایی دارد یعنی مطلب بسیار مهمی است و قرآن به دلیل اهمیت موضوع به بیان آن پرداخته است.
وی افزود: در اسلام اهمیت ویژهای برای تولید مثل بیان شده است و یکی از اهداف تشکیل خانواده جدای از انس زن و مرد، تربیت نسل توحیدی است و قطعا اگر پدر و مادر خود در چنین محیطی باشند میتوانند فرزندان را به نحو احسن تربیت کنند و برای بقای خانواده خدای متعال مسئولیتهای سختافزاری شامل اقتصاد خانواده را به عهده مرد و مسئولیتهای نرمافزاری شامل سکون و آرامش خانواده را به عهده زن گذاشته است.
علوی تصریح کرد: اسلام عظیمترین خانه را کعبه ولی مهمترین بنا را خانواده معرفی میکند و این مساله آنقدر اهمیت دارد که در ازای فعالیت هر یک از زن و مرد خدای متعال پاداش عظیمی در نظر گرفته است به عنوان مثال فعالیت اقتصادی مرد همانند جهاد در راه خدا است و فعالیت عاطفی زن که مایه آرامش همسر و سایر اعضای خانواده است را نیز جهاد در راه خدا که یکی از بزرگترین عبادتهاست معرفی میکند و این مساله نشان از اهمیت فعالیت زن و مرد در خانه دارد و باید دانست تقدس امور به دلیل کارکرد آنهاست و هرچقدر امری در نزد خدای متعال مهمتر باشد تقدس آن نیز بیشتر میشود.
وی افزود: خداوند از ابتدا و در نظام احسن زن را به گونهای خلق کرده که بتواند وظیفه فرزندآوری و فرزندپروری را به عهده بگیرد به حدیثی از امام چهارم اشاره کرد و گفت: در حدیثی از امام سجاد (ع) نقل شده که این امام همام میفرماید: «خدایا مرا به امری وادار که فردا از من سوال خواهی کرد و کارهایی که برای من فرعی است هرچند مباح باشد ولی مرا از مسئولیتم دور میکند از دوشم بردار».
علوی تاکید کرد: در جامعه فعلی عوامل متعدی دست به دست هم داده که امر فرزندآوری و فرزندپروری را برای بانوان سخت جلوه میدهد که اشتغال بانوان شاید یکی از این عوامل باشد و باعث شده بسیاری از مادران امروزه به یک یا دو فرزند بسنده کنند حال آنکه در روایات دینی سفارش بسیاری بر فرزندآوری بانوان بیان شده است.
وی افزود: حتی در آیه 46 سوره مبارکه کهف همانطور که مال را زینت حیات دنیا نام برده فرزند را نیز زینتی برای زندگی دنیوی میداند: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا». و بر اساس تعالیم دینی فرزندآوری به قدری پاداش دارد که مادر در دوران بارداری همانند مجاهد در راه خداست و شبهایش عبادت است و وقتی فارغ میشود گناهانش بخشیده شده و زمانی که فرزند خود را شیر میدهد فرشتگان برایش طلب مغفرت میکنند و وقتی یک مادر بتواند فرزندی تربیت کند که در مسیر الهی گام بردارد قطعا به عنوان باقیاتالصالحات خواهد بود.
علوی با اشاره به اینکه فرزندآوری کار عظیمی است که ابزار آن در اختیار زن قرار داده شده است، تاکید کرد: اشتغال نباید مانع از فرزندآوری زن شود زیرا خدای متعال تامین معاش و اقتصاد خانواده را به عهده مرد گذاشته است تا زن بدون داشتن دغدغه مالی بتواند در زمینه تربیت فرزند فعالیت داشته باشد.
وی افزود: شاید دلیل دیگر برای کمتمایلی به فرزندآوری این است که برخی از بانوان تصور میکنند تربیت فرزند مشکل است به همین دلیل از فرزندآوری طفره میروند در حالی که مهمترین بخش از تربیت فرزند از طریق الگوگیری از والدین است وقتی پدر و مادر در رفتار و گفتار الگو باشند فرقی نمیکند که چند فرزند داشته باشند و اینکه برای تربیت موفق فرزند بهتر است که کودکان با همسالان همفکر و همطبقه فرهنگی خود در اتباط باشند که این مساله در مهدهای کودک معمولا کمتر محقق میشود و چه بهتر که فرزند با خواهرها و برادرهای خود در ارتباط باشد.
این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: باید در نظر داشت سختی تربیت در فرزند اول است و وقتی بچه اول خوب تربیت شد بچههای بعدی هم دنبالهرو او خواهند شد ضمن اینکه باید آسیبهای تک فرزندی را هم مد نظر داشت ولی متاسفانه این مساله با شعار کنترل جمعیت شروع شد و عدهای نیز از آن دنبالهروی کردند.
علوی با اشاره به اینکه برخی به دلایل اقتصادی از فرزندآوری هراس دارند و تصور میکنند فرزند زیاد به اقتصاد خانواده آسیب خواهد زد، تاکید کرد: در اینجا باید گفت اولا خدای متعال قبل از اینکه ما در این زمینه تصمیم بگیریم به بیان این مساله پرداخته و در آیه 31 سوره مبارکه اسراء فرموده است: «و لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا»؛ «و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است». خدای متعال فرموده این تصور شیطانی است و این شیطان است که شما را به فقر و بیچارگی دعوت میکند در حالی که «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ» چون اصلا روزی به دست خداست و شما وسیلهای برای کسب آن هستید که در آیه سوم از سوره مبارکه طلاق نیز فرموده: «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ...»؛ «و از جايى كه حسابش را نمى كند به او روزى مى رساند...».لذا باید گفت ترس اقتصادی و ناتوانی از برآوردن نیازهای فرزندان، از جانب شیطان است و این مساله به دلیل غفلت از این است که روزیرسان خداوند است.
این کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی تاکید کرد: شاید عدهای بگویند این حرفها شعاری بیش نیست و باید عقلانی در این زمینه حرف زد که در جواب این عده باید گفت خالقی که بیان کننده این آیات است و تاکید بر ازدیاد فرزند دارد خالق عقل و خالق دانش است و باید بدانیم افزایش فرزند برکات زیادی دارد که از آن جمله افزایش نسل مسلمانان است و این وظیفه ماست در دورانی که دشمنان اسلام به بهانههای مختلف تاکید بر کاهش فرزندآوری دارند و یا در جنگها اقدام به نسلکشی مسلمانان میکنند باید بدانیم این مساله تهدیدی برای بقای دین خداست.
وی افزود: دوم اینکه منابع مالی و منابع انسانی دو رکن تشکیل حکومت اسلامی است و ما با جلوگیری از ازدیاد نسل از تحقق منابع انسانی جلوگیری میکنیم نکته سوم این است که افزایش جمعیت زمینه قدرت در حوزههای مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی است و هر قدر سربازان ما زیاد باشند قطعا قدرت دفاعی بالایی خواهیم داشت و با تربیت افراد نخبه میتوانیم در حوزههای مختلف موفق باشیم.
علوی با اشاره به اینکه افزایش نیروی کار و افراد توانمند از دیگر پیامدهای فرزندآوری است، گفت: شاید عدهای بگویند چون کار نداریم بچه کمتر میخواهیم در حالی که جمعیت نیاز به خدمات دارد و منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد همچنین سلامت روحی و عاطفی زن از دیگر پیامدهای فرزندآوری برای بانوان است زیرا در مسیر فطرت زنانه خود گام برداشتهاند حتی سلامت جسمی نیز به همراه دارد به طوری که بر اساس مطالعات پزشکی، مادرانی که از سینه خود فرزندان را تغذیه میدهند کمتر دچار سرطان سینه میشوند.