به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نشست «نگاه اسلام به روانشناسی با رویکرد علوم انسانی اسلامی» امروز، 20 اسفند با حضور آیتالله سید محمد غرویراد، رئیس پژوهشکده علوم رفتاری و مدیرگروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.
آیتالله غرویراد در این نشست گفت: اسلامی کردن دانشگاهها از آغاز انقلاب مطرح است و همچنان ادامه دارد، ستاد انقلاب فرهنگی برای تغییر فضای دانشگاهها از غربی به اسلامی تشکیل شد. در مورد تغییر فضای دانشگاه اختلاف نظر بود تا اینکه این مسأله با امام مطرح شد ایشان فرمودند رشتههای دیگر را راه اندازی کنید و در مورد علوم اسلامی افرادی در حوزه هستند که در بازنگری علوم انسانی میتوانند کمک کنند.
رئیس پژوهشکده علوم رفتاری اظهار کرد: طرح اولیه اسلامی شدن دانشگاه این بود که مسائل کلیدی رشتههای علوم انسانی به عنوان طرح، مطرح و در گام بعد سمینارها جهت بازگو شدن وجه اشتراکهای علوم انسانی و علوم اسلامی برگزار شود. نفس این تفکر از قبل از انقلاب شروع شد، اوائل انقلاب شکل گرفت و تاکنون با قوت ادامه دارد. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در رشتههای روانشناسی، تربیتی، اجتماعی، فلسفه علوم اسلامی، کلام، جامعه شناسی، حقوق، علوم سیاسی و ... فعالیتهای خوبی را انجام داده است.
آیتالله غرویراد اضافه کرد: با محوریت اسلامی شدن دانشگاهها 40 عنوان کتاب تألیف شده و چند عنوان کتاب دیگر در دست تألیف و چاپ است، پژوهشگاه در بخش محتوا دقت زیادی دارد با همه تلاشهایی که شده در حال حاضر مبانی کامل و بالفعل از علوم انسانی اسلامی به صورت مدون و قابل ارائه نداریم.
وی اضافه کرد: ما میتوانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم. پژوهشگران با استفاده از علوم اسلامی در روان درمانگری ورود پیدا کردند، علوم انسانی میتواند با توجه به شرایط در حوزه مسیحیت، یهود و ... نیز ورود پیدا کند. در واقع علوم میتواند پسوند اسلامی داشته باشد و به صورت اسلامی یا حتی ادیان دیگر نیز مطرح شود.
وی ادامه داد: در علم با علوم طبیعی و علوم انسانی سر و کار داریم. علوم طبیعی با طبیعت و در علوم انسان با انسان. دیدگاه انسان شناختی، جهان شناختی و معرفت شناختی در مورد انسان صدق میکند و میتواند در نوع ترقی دانشمند مؤثر باشد. برای ورود به این حوزه اول باید موضوع تحقیق انتخاب و در مرحله بعدی دانست که از چه روشی برای رسیدن به نتیجه دلخواه استفاده کرد تا منتج به نتیجه علمی شود.
انسان؛ نقطه اتکای علوم اسلامی
آیتالله غرویراد اظهار کرد: نمیتوان ادعای داشتن فیزیک و شیمی اسلامی داشت، در برخی از رشتهها همچون علوم زیستی یا حتی پزشکی نظر صحیح در مورد ورود اسلام در این دو حوزه جای بحث دارد. در مورد علوم انسانی به واسطه اینکه انسان محور قرار میگیرد بسیار حائز اهمیت است. جنبههای مختلف انسانی شناختی مورد تحلیل قرار میگیرد و همه آن مبتنی بر این است که جنبههای مختلف انسانی چگونه دیده شود و چه دیدی نسبت به انسان وارد است.
مدیرگروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: انسان نقش بسیاری در توسعه علوم انسانی به ویژه روانشناسی دارد، باید دانست انسان چگونه و از چه زوایایی با چه روشی دیده شود تا بتواند کارساز و کیفی عمل کند تا نتایج به دست آمده مثبت باشد.
وی عنوان کرد: برخی برجستگیهای معنوی دارند که برای ما قابل تحلیل نیست. وحی برای انسانهای عادی معنا ندارد انسان باید دارای روح بسیار متعالی داشته باشد و زمینه خاص از ناحیه خدا دریافت کند تا بتواند حقایقی را غیر مستقیم ارائه دهد این رفتارها تراوشات فعالیتهای ذهنی نیست بلکه حقایقی است که از طرف دیگری به انسان منتقل میشود وقتی روانشناسان نمیتوانند به این مسائل مهم پاسخ دهند صورت مساله را پاک کرده و جوابی ندارند.
آیتالله غروی اظهار کرد: انسان موجودی بسیار پیچیده است، صرف نگاه مادی به انسان نتیجهای جز مادیگرایی ندارد، الگو قرار دادن مادیات دید انسان را تنگ میکند بالطبع اگر دید وسیعتر باشد تحقیقات هم گستردهتر و در رشتههای مختلف خواهد بود.
وی ادامه داد: در طول 140 سالی که از عمر روانشناسی میگذرد کارهای ارزشمندی انجام شده و بسیاری از این کارها را نمیتوان رد کرد. کسی مدعی نیست که مسائل علمی صد دردصد درست یا غلط است، اگر بخواهیم نتایج علمی به صدر درصد برسد باید فاتحه علم را خواند، رشد علم به این است که جا برای تحقیقات و پیشرفت بیشتر وجود داشته باشد.
رئیس پژوهشکده علوم رفتاری در پایان اظهار کرد: برخورد افراطی در مورد علوم انسانی زیاد است و بنده اعتقادی به افراطیگری ندارم 70درصد اسناد روانشناسی قابل استفاده است و نمیشود این موارد را نادیده گرفت اگر میخواهیم به روانشناسی رشد ببخشیم باید بر روانشناسی علمی بازنگری داشته باشیم و در عین حال مسائل را صد درصد رشد یافته تلقی نکنیم بهتر است زمینههای دیگر تحقیقات در مورد رفتار انسان ارائه داد./انتهای پیام