کار انفرادی با ماهیت پژوهشکده‌های علوم انسانی اسلامی منافات دارد
کد خبر: 3698996
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰

کار انفرادی با ماهیت پژوهشکده‌های علوم انسانی اسلامی منافات دارد

گروه معارف- رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: 3 پژوهشکده در حوزه علوم اجتماعی، فلسفه و کلام و علوم رفتاری مشغول به فعالیت هستند متأسفانه در این مراکز به جای اینکه کار گروهی انجام شود شاهد تحقیقات فردی هستیم اگر بر مکانی نام پژوهشکده می‌گذارند یعنی تحقیقات باید بهم تنیده، منسجم و منطقی باشد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علیرضا فقیهی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، امروز، 20اسفند در نشست «نگاه اسلام به روانشناسی با رویکرد علوم انسانی اسلامی» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد، گفت: رهبری در مورد اسلامی کردن علوم انسانی تأکید ویژه دارند اما هنوز در  مراجعه به قرآن نتوانستیم آنچنان که باید و شاید به مطالبات اسلام پاسخ دهیم، هنوز خیلی از محورها برای ما مشخص نیست.
وی عنوان کرد: امروز بحث نگاه اسلام به روانشناسی بسیار اهمیت دارد. از عمر پژوهش‌های حوزه و دانشگاه 30سال می‌گذرد به طور کلی 3 پژوهشکده در حوزه علوم اجتماعی، فلسفه و کلام و پژوهشکده علوم رفتاری مشغول به فعالیت هستند. در پژوهشکده علوم رفتاری گروه روانشناسی، علوم تربیتی و فلسفه علوم انسانی فعالیت دارند.
فقیهی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان پسوند اسلامی بودن را به علوم انسانی اضافه کرد؟ گفت: وقتی متون تدوین شده در خصوص مباحث اسلامی و علوم اسلامی به ویژه با تأکید بر علوم تربیتی و روانشناسی را بررسی می‌کنیم باید به سه رویکرد توجه کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: استخراج علوم تربیتی از نگاه قرآن بسیار مهم است. در نگاه اول باید آیات روشن قرآن در رابطه با نکات تربیتی را شناسایی و به تفسیر رساند. برای رسیدن به این مهم باید ملزوماتی همچون اشراف به آیات داشت. پژوهشکده‌ها وظیفه دارند آیاتی که اشاره مستقیم به مباحث تربیتی دارد را استخراج کنند.
وی با انتقاد از اینکه فعالیت پژوهشکده‌ها به صورت انفرادی انجام می‌شود، اظهار کرد: تحقیقات در این مراکز باید گروهی انجام شود، شاهد فعالیت پژوهشکده‌ها هستیم ولی متأسفانه در این مراکز به جای اینکه کار گروهی انجام شود تحقیقات فردی است اگر بر مکانی نام پژوهشکده می‌گذارند یعنی تحقیقات باید بهم تنیده، منسجم و منطقی باشد.
فقیهی تصریح کرد: دومین رویکرد این است که از تمام آیات قرآن نکات تربیتی دریافت کنیم، پیام‌های تربیتی را از احادیث و روایات استخراج و به مخاطب ارائه کنیم. حتی در واژه‌های «رحمن و رحیم» نکات تربیتی نهفته است که باید به آن پرداخته شود. هر آیه می‌تواند پیام تربیتی داشته باشد.
وی گفت: رویکرد سوم این است که با مطالعه کل قرآن، احادیث و روایات نکات تربیتی را استخراج و به درستی تفسیر کنیم. پرداختن به این مهم مستلزم این است که پژوهشگر به آیات قرآن اشراف داشته باشد و مبانی، اصول، روش‌ها، اخلاق و تربیت را از کل قرآن استحراج و با نگاه تربیتی، قرآن را تفسیر کند./انتهای پیام

captcha