به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، حمیدرضا شهرکیثانوی امروز 24 اردیبهشت ماه، اظهارکرد: سامانه سپهتن یک پروژه مشترک بین پلیس راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که موضوعات مختلفی ازجمله مباحث فنی، پشتیبانی و اجرایی را شامل میشود.
وی افزود: این سامانه در مسیر خود در حال طی شدن است که دفاتر تخصصی از جمله دفتر ترافیک و فناوری اطلاعات روی آن کار میکنند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور تصریح کرد: به دلیل اینکه اتوبوس وسیله حمل و نقل انبوه بوده و با مردم ارتباط دارد بخش بهره بردار این پروژه حوزه حمل و نقل مسافر بوده است.
شهرکی ثانی ادامه داد: این سامانه به عنوان سامانه نظارتی شناخته می شود اما می توان از آن اطلاعات مختلفی برای کمیته فنی در حوزه بهرهبرداری برای مستقبلین، خانواده مسافر منتشر و وضعیت و موقیعت مکانی مسافر مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه این اطلاعات برای مالکین ناوگان، سرمایهگذاران و شرکتها مورد استفاده است، اضافه کرد: با این اطلاعات شرکت ها وضعیت ناوگان و مالکین بر رفتار ناوگان بتوانند نظارت داشته باشند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور بیان کرد: نگاه دفتر حمل و نقل مسافر به سامانه سپهتن ، در بخش مسافری صرفا نظارتی نبوده اگر چه اهمیت ان به نظارت شناخته میشود اما در استفاده اطلاعات در حوزه برنامه ریزی و اطلاع رسانی به مسافری و خانوادهها داده میشود.
شهرکی ثانی با اشاره به اینکه بدنیال این هستیم تا این اطلاعات ارتقاء و هوشمند شوند، تصریح کرد: تمام اتوبوس ها سامانه سپهتن دارند و اتوبوسهای بدون این سامانه امکان تردد ندارند.
وی افزود: با توجه به وجود 14 هزار 611 دستگاه اتوبوس داریم که امکان اجرایی شدن این پروژه را فراهم کرده است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور گفت: این سامانه به سبب اینکه اولین سیستم بین دستگاهی است، سازمان راهداری و پلیس از ان استفاده مشکلاتی نیز دارد که در حال رفع آنها نیز هستیم.
شهرکی یادآور شد: نوسازی ناوگان مسافری از منابع سازمان در حال انجام است که هرهفته به استان ها لیست قرارداده و نحوه تسهیلات و تعداد تعهدات و بازپرداخت ها و تسهیلات اعلام میشود .
وی با اشاره به اینکه بهسازی ناوگان از محل منایع سازمان و در بخش روستایی با مشارکت منابع مشترک با ریاست جمهوری درحال انجام است، اضافه کرد: همچنین یک پروژه نوسازی به همت ریاست جمهوری در حال انجام است که رد صورت اجرایی شدن با توان بالاتری این امر اتفاق خواهد افتاد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با اشاره به عمر ناوگان حمل ونقل مسافر در کشور تصریح کرد: 14 هزار و 611 دستگاه اتوبوس با عمر 10.3 سال، 20 هزار و 486 دستگاه مینی بوس با عمر 24.6 و 26 هزار و 625 دستگاه و سواری کرایه با عمر 9.5 سال فعالیت دارند
شهرکی ثانی افزود: نوسازی بر اساس توان منابع مالی انجام می شود که با اجرایی شدن پروژه ریاست جمهوری بتواند اتفاق خوبی رخ خواهد داد.
وی تاکید کرد: نوسازی ناوگان مینی بوس خوب نیست اما به شدت بدنیال نوسازی ناوگان مینی بوسی هستیم.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با بیان اینکه ظرفیت اشغال کشور در بخش اتوبوسی 50 درصد است، اضافه کرد: طی سال های گذشته ظریب اشغال صندلی پایین آمده و از 45 صندلی به 25 صندلی کاهش یافته است.
شهرکی ثانی با بیان اینکه با همکاری مجموعه پلیس راه با ارائه کاری مشترک به دنبال تغییر تعریف ناوگان هستیم، اضافه کرد: شرکتهای خصوصی به دنبال تعریف ناوگان اتوبوسی از 25 صندلی به 15 صندلی هستند تا خدمات با کیفیت تری ارائه دهند.
وی تاکید کرد: با این کار شرکت های تولید کننده اتوبوس های متنوع تر با صندلی کمتر و با کیفیت بیشتر را تولید میکنند که این امر با تقاضای بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با اشاره به اینکه سهم کشته ها ناوگان عمومی از کل کشته های کشور 5 درصد بوده است، خاطر نشان کرد: در بحث نقاط پرحادثه بر اساس همکاری با پلیس راه در امر شناسایی، کار کارشناسی انجام میشود تا در رفع این نقاط اقدامات لازم اجرایی شود.
انتهای پیام