به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بیست وششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم امسال نیز با همکاری نهادها و سازمانهای مختلف دولتی و مردمی با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» و با همکاری 29 کمیته تخصصی در زمینههای مختلف علمی، محتوایی، هنری، کودکان، زنان و بخش بینالملل برگزار شد. در این میان هرساله مؤسسات و نهادهای مختلفی به ارائه خدمات و معرفی محصولات قرآنی خود میپردازند که یکی از بخشهای مهم نمایشگاه قرآن که از سالهای گذشته تاکنون با آن همراه بود و خدمات و محصولات اثرگذاری را عرضه میکرد، بخش رسانهها و فضای مجازی بود.
امسال این بخش فعالیت خود را با تغییرات بزرگی نسبت به سالهای گذشته آغاز کرد. اولین مسئلهای که در خصوص بخش رسانه و فضای مجازی این دوره نمایشگاه قرآن رخ داد حضور آن با ظاهری جدید در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) بود. آنچه در سالهای گذشته در خصوص حضور این بخش شاهد بودیم، دور افتادن و به حاشیه رفتن آن نسبت به سایر بخشها در شبستان نمایشگاه قرآن بود که از سال گذشته این بخش در شبستان اصلی حضور داشت؛ لذا یکی از اتفاقات خوب این دوره از نمایشگاه را میتوان تجمیع کردن آن در کنار سایر بخشهای نمایشگاه دانست.
محمدمهدی عزیززاده، مدیر بخش رسانه و فضای مجازی بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم نیز در گفتوگو با خبرنگار ایکنا؛ با بیان اینکه بخش رسانه و فضای مجازی امسال برای نخستینبار به صورت مستقل در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم تشکیل شد، گفت: نمایشگاه قرآن، باید از طرحها و ایدههای نوین حمایت و از تکراری شدن آن پرهیز کند. این بخش امسال با سه حوزه اصلی بخش فعالیتهای مربوط به این حوزه یکپارچه و متمرکز شده و در قالب سه کمیته رسانه، فضای مجازی و فروش محصولات و آثار دیجیتال فعالیت کرد.
عزیززاده تصریح کرد: هدف اصلی این بخش این بود که ظرفیتهایی که برای فعالیتهای قرآنی در فضای رسانهای وجود داشت در نمایشگاه قرآن عرضه شود و سعی و تلاش ما بر این بود که دانش و سواد فعالان رسانهای در حوزه قرآن و فعالان قرآنی را در بستر و فرصتی که نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم فراهم میکند، ارتقاء داده و مردم را با رسانههای قرآنی آشنا کنیم.
مدیر بخش رسانه و فضای مجازی بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با بیان اینکه این بخشها در سالهای گذشته نمایشگاه قرآن به صورت پراکنده قرار داشتند، اظهار کرد: امسال با تصمیمات جدید و رویکرد نو تمامی این بخشها در کنار یکدیگر قرار گرفت. هدف از تشکیل این بخش وجود فعالیتهای متفرقه و غیرمنسجمی بود که در سالهای گذشته به عنوان یکی از آسیبهای نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم مطرح بود.
طبق گفته عزیززاده، در کمیته فضای مجازی ضمن معرفی آنچه که مربوط به محتوای قرآنی بود، همچنین اپلیکیشنها، سایتها و امثال آن به مردم معرفی شد. در این حوزه مردم میتوانستند به این بخش مراجعه کرده و با متخصصان و کارشناسانی که برای این حوزه اختصاص پیدا کرده بود مشاورههایی را در خصوص رفتارهای این فضا داشته باشند.
البته مشاهدات خبرنگار ایکنا اینگونه بود که کارشناسانی در این بخش دیده نشدند و انتظار میرفت حضور این کارشناسان در کنار بخش فروش به عنوان یکی از اصلیترین و خلاقیتهای جدید در این بخش عملیاتی شود که عملا محقق نشد.
عزیززاده طی مصاحبه خود بر اجرا و طراحی کارهای محتوایی و مفهومی در حوزه آسیبها، تهدیدها و فرصتها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در حوزه بهرهبرداری از فرقهها و ادیان در فضای مجازی نیز پیشبینیهایی داشتیم که به نمایش درآمد.
مشاهدات حاکی از آن بود که این برنامهها نیز عملا دیده نشد و کارهای محتوایی و مفهومی در حوزه آسیبها و فرصتهای فضای مجازی گویا فعالیت فراموش شده این بخش بودند. همچنین طی گفته وی در حوزه بهرهبرداری از فرقهها و ادیان در فضای مجازی برنامه و غرفهای اختصاص پیدا کرده بود که این غرفه نیز آنچنان که باید به چشم نخورد و برنامهای را در طول نمایشگاه برگزار نکرد.
مدیر بخش رسانه و فضای مجازی بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم همچنین از حضور کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی در این بخش خبر داد تا به بازدیدکنندگان خدماتی را ارائه دهند که این مسئله نیز دیده نشد. اما اتفاق خوبی که در این قسمت رخ داد این بود که علاوه بر فروش حضوری، افراد توانستند با مراجعه به سایت فروش به صورت آنلاین محصولات دیجیتال قرآنی را در طول سال و با تخفیفات ویژه خریداری کنند.
به گزارش ایکنا طی گفته عزیززاده، در بخش دیجیتال ۵۷ نهاد دولتی و غیر دولتی حضور داشتند و کمک کردند تا ۱۲۰۰ محصول فروشگاهی، ۱۵۹ محصول و اثر قرآنی که در مجموع به رقم ۱۳۵۹ محصول قرآنی میرسد در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.
با وجود صحبتهای مدیر بخش رسانه و فضای مجازی انتظار میرفت توجه بیشتری به وعدههای گفته شده در این حوزه میشد. باوجود تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب در خصوص پرداختن به فضای مجازی و اهمیت آن و اینکه امروز یکی از مهمترین عرصههای سرنوشتساز جامعه اسلامی ما شده است، طی سوالات میدانی که از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن به عمل آمد بیش از 90 درصد آنها از محتوا و فعالیتهای بخش فضای مجازی بیخبر بودند و برخی هم آن را با بخش فروش یکی میدانستند.
هرچند که کمیته رسانه این بخش، کارگاههایی را در حوزه سواد رسانهای برای فعالان قرآنی برگزار کرد که مورد استقبال ضعیف این قشر هم قرار گرفت؛ اما انتظار میرفت بخش فضای مجازی نیز با توجه به اهمیت موضوع رسانههای دیجیتال و فضای مجازی که امروزه به دلیل عدم فرهنگسازی صحیح و ضعف محتوای سالم و جذاب، آسیبهای فراوانی را باخود به همراه داشته است، اقدام به برگزاری کارگاههایی در این حوزه برای خانوادهها و کودکان و نوجوانان میکرد.
عملکرد ضعیف در اطلاعرسانی، نبود برنامه مشخص و اثرگذار، عدم برگزاری کارگاهها، خلاصهکردن فعالیت در دو غرفه، سیمکارتهای کودک و محصولات قدیمی تولید شده در حوزه قرآنی نشان داد کمیته فضای مجازی بیستو ششمین نمایشگاه قرآن کریم آنطور که باید در این عرصه موفق نبود و آن را به حال خود رها کرد.
بخش فروش محصولات دیجیتال هم انتظارتی را که از خلاقیت بهعمل آماده در شکل ظاهری آن میرفت برآورده نکرد؛ مسئولان این بخش، فروش به صورت هایپری را یکی از مهمترین خلاقیتهای آن اعلام کردند؛ این درحالی بود که هرچند طراحی این بخش باتوجه به اینکه نسبت به سایر بخشها پرهزینهتر بود، فروش آنطور که باید پر رونق نبود و برخی غرفهداران از حضور کم و استقبال ضعیف بازدیدکنندگان از محصولاتشان گلهمند بودند و دلیل آن را دیوارهای بسیار بلند این بخش نسبت به سایر بخشها و درهای ورودی کوچک آن بیان میکردند.
عدم حضور گسترده تولیدکنندگان محصولات دیجیتال دینی و قرآنی و خلاصه کردن محصولات قرآنی در 1500 نرم افزار صوتی و تصویری تحت ویندوز و موبایل به همراه چندین اپلیکیشن در فضایی که انتظار بیش از آن میرفت شاید یکی دیگر از دلایل استقبال نسبتا ضعیف از این بخش بود.
جالبتر آنکه یکی از شعارهای بخش فروش محصولات دیجیتال نمایشگاه قرآن، حمایت از کالای ایرانی بود، هر چند بخشی از آن در این حوزه محقق شد، اما همچنان حضور و فروش غرفههای قلمهای قرآنی چینی و برخی محصولات الکترونیکی این کشور در این بخش به چشم خورد که آن هم گویای ضعف مدیریتی، ضعف تولیدکنندگان و عدم حمایت مسئولان این عرصه در عدم ورود محصولات ایرانی به بازارهای اینچنینی را نشان میداد.
کمیته رسانه بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم هم که با بخش دیجیتال ادغام شده بود نسبت به سالهای گذشته برنامههای مناسبی را داشت اما به دلیل جانمایی نادرست و ضعف تبلیغات، این برنامهها هم با استقبال خوبی از سوی فعالان قرآنی و بازدیدکنندگان همراه نبود و نتوانست انتظارات را آنطور که باید برآورده کند.
حضور برخی رسانههای عمومی در این بخش نیز ضعیف بود و انتظار میرفت در کنار حضور پرقدرت و تاثیرگذار رسانههای تخصصی همچون خبرگزاری ایکنا، شبکه قرآن، رادیو قرآن و خبرگزاری شبستان سایر رسانهها حضور فعالی داشته باشند. اما درمجموع فعالیت کمیته رسانه بخش رسانه و دیجیتال نمایشگاه قرآن را میتوان نسبت به سایر کمیتههای این بخش بهتر ارزیابی کرد.
بیستوششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درحالی به کار خود پایان داد که سئوالات بسیاری از نحوه عملکرد و بازخورد بخشهای مختلف نمایشگاه بدون پاسخ ماند و امید است مسئولان برگزاری که نوید برپایی نمایشگاه دائمی را دادهاند، ضمن استفاده از خلاقیت، شفافسازی را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند.
حال از دریچه مجموعه گزارشها و مصاحبههایی که خبرنگاران ایکنا در این طول 16 روز از عملکرد و برگزاری بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن تهیه کردند میتوان به خوبی برخی از نقاط ضعف و قوت این دوره از نمایشگاه را شناسایی کرد. با اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت امیدواریم، شاهد برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه قرآن کریم باشیم.
گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام