به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ ایجاد فرصت برای تربیت دینی کودکان و نوجوانان یکی از مهمترین فرصتهایی است که میتواند زندگی دهها هزار دختر و پسر در سن کودکی و نوجوانی را در مسیر عزت، سلامت و سعادت قرار داده و آیندهسازانی توانمند، اخلاقمدار و متعهد به آرمانهای دینی و ملی تربیت کند. متقابلاً غفلت در این زمینه آسیبهای جبرانناپذیری به نسل آینده وارد کرده و تهدیدی برای تاریخ، فرهنگ و آینده افتخارآفرین کشورمان خواهد بود.
بیتردید یکی از راهکارهای مناسب برای ارتقای تربیت دینی و مصونسازی کودکان و نوجوانان به خصوص آنانی که در محرومیت هستند، آموزش قرآن است. زیرا انس با آن و عمل به آموزههای حیاتبخشش موجب کسب منزلت و شأن والای دنیوی و اخروی است. نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) میفرمایند: «هرکس ملازم قرآن شود، بلند مرتبه شود و کسی که با آن انس و الفت داشته باشد، خداوند او را به سعادت میرساند».
امروزه یکی از عرصههای مقدس فرهنگی، ایجاد فرصت برای آموزش و تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان از طریق حمایت از قرآنآموزان و مؤسسات قرآنی مردمی در مناطق محروم کشور است تا ضمن تبلیغ و ترویج آموزههای قرآنی، برای محرومیتزدایی از استضعاف فکری و فرهنگی این مناطق اقدامی مناسب صورت گیرد که یقیناً اهمیت آن از رفع محرومیت اقتصادی بیشتر است؛ برای نیل به این مقصود طرح «آیات رویش» آماده شده است.
طرح آیات رویش جهت اطعام فکر و روح کودکان و نوجوانان از مائده آسمانی «کلام الله مجید» چشم به یاری و همکاری همه عاشقان ترویج احکام نورانی قرآن دارد. علاقهمندان به همکاری و مشارکت در این عرصه مقدس به یکی از روشهای زیر میتوانند در این طرح مشارکت داشته باشند:
1- حمایت مستقیم از قرآن آموز
2- حمایت مستقیم از مؤسسات آموزش قرآن در مناطق محروم
3- حمایتهای عمومی
اهداف مورد نظر برای تحقق این طرح عبارتند از:
فراهم کردن بستر لازم جهت مشارکت همگانی در فعالیتهای آموزشی حوزه قرآن و عترت(علیهم السلام)
ایجاد زمینه مشارکت مستقیم حمایتکنندگان از مؤسسات قرآنی مردمی و قرآنآموزان مناطق محروم
تقویت نقش عمومی جامعه در آموزشهای قرآنی محرومین
ساماندهی، هدایت و افزایش اثربخشی کمکهای مردمی در حوزههای قرآنی
ارائه الگوی بومی کارآمد برای ارتباط مؤثر خیرین با مؤسسات قرآنی
در این طرح قرائت، تفسیر، تدبر و حفظ قرآن کریم، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و معارف اهل بیت(ع) به کودکان هدف، آموزش داده شده و این گروه از فراگیران بعدها میتوانند به عنوان مربی در روستا و شهرهای خودشان فعالیتهای قرآنی را پیش ببرند؛ هدف اصلی ما علاوه بر قرآنآموزی به این کودکان ترویج و تربیت اخلاق قرآنی برای روابط اجتماعی بهتر و آینده قرآنی کشور است.
فرآیند اجرای طرح رویش آیات بدین شرح است:
1. دعوت عمومی و اختصاصی از علاقهمندان به حمایت از کودکان، نوجوانان و مؤسسات قرآنی مردمی مناطق محروم
2. شناسایی کودکان و نوجوانان مناطق محروم جهت معرفی به حامیان: کودکان و نوجوانان معرفی شده از سوی نهادهای حاکمیتی مانند: کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و... در اولویت قرار دارند.
3. طبقهبندی و آمادهسازی اطلاعات و نیازهای مؤسسات قرآنی مردمی در مناطق محروم جهت معرفی به حامیان
4. ثبت نام از علاقهمندان به مشارکت در طرح: در این مرحله حامیان میتوانند قرآنآموز یا مؤسسه موردنظر خود را بر اساس معیارهای شخصی خود انتخاب کنند.
5. پس از ثبت نام و تعیین ویژگیهای قرآنآموز یا مؤسسه موردنظر حامی، بنیاد خیرین قرآن کریم ظرف مدت حداکثر یک ماه، قرآنآموز یا مؤسسه قرآنی را طبق مشخصات تعیین شده، به حامی معرفی میکند.
6. حامی سرانه تعیین شده برای آموزش قرآنآموز یا حمایت از مؤسسه قرآنی را به صورت ماهانه یا کل هزینه یک سال و یا کل هزینه پروژه معین را به بنیاد پرداخت میکند. سرانه آموزش هر قرآنآموز و فهرست پروژههای زیرساختی موردنیاز مؤسسات قرآنی مردمی در هر سال توسط بنیاد اعلام میشود.
7. بنیاد گزارش پیشرفت قرآنآموز یا مؤسسه قرآنی مورد حمایت حامی را هر شش ماه یکبار برای حامی ارسال کند. برای دورههای کمتر از شش ماه، بنیاد در پایان هر دوره گواهی پایان دوره را برای حامی ارسال میکند. همچنین حامی میتواند در صورت تمایل با هماهنگی بنیاد از مؤسسه قرآنی مورد حمایت خود بازدید و یا با قرآنآموز تحت حمایت خود ملاقات داشته باشد.
یادآور میشود، علاقهمندان جهت مشارکت در این پویش مردمی میتوانند به این وبسایت مراجعه کنند.
حسن کریمیان کاکلکی
انتهای پیام