علیاصغر باباصفری، در گفتوگو با ایکنا از اصفهان در خصوص تأثیرپذیری شاعران معاصر از قرآن کریم، اظهار کرد: تاثیرپذیری شاعران از قرآن و حدیث در طول تاریخ ادبیات فارسی سابقه داشته، اما این تاثیرپذیری در بعضی از دورهها به دلایل خاص اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی وفضای حاکم بر حکومتها و همچنین نوع نگرش حکومتها به مسائل دینی بیشتر بوده است.
وی افزود: بهطور مثال در قرن ششم هجری قمری این تأثیرپذیری بیشتر بوده و یا در بعضی ادوار تاریخی کمتر شده، ولی اینگونه نبوده که ادبیات فارسی خالی از مفاهیم قرآنی، دینی و روایی باشد، بلکه در طول تاریخ ادبیات فارسی، ما این نوع تأثیر پذیری را شاهد هستیم، اما میزان تاثیرپذیری آن فراز و فرود وکم وکیف داشته است.
این پژوهشگر ادبیات فارسی بیان کرد: در دوره معاصر به دلیل نفوذ جریانات فکری، روشنفکری، مارکسیستی وکمونیستی این تاثیرپذیری کمرنگتر شده که البته بحث آشنایی با دنیای غرب ومسائل زندگی مدرن نیز در این مقوله بی تأثیر نیست، اما با این حال در شعر شاعران معاصر، شاهد این تاثیرپذیری هم به لحاظ محتوایی و هم به صورت لفظی هستیم.
باباصفری در خصوص اینکه متولیان عرصه فرهنگ، تعلیم و تربیت تا چه اندازه در فراهم کردن زمینههای لازم برای توسعه فرهنگ و معارف قرآن از طریق زبان و ادبیات فارسی تلاش موثر داشتهاند؟ گفت: متأسفانه میزان توجه به این مسئله در حد صفر است، یعنی از ظرفیت شعر وادب فارسی در جهت گسترش مطالعات قرآنی و افزودن بینش قرآنی در جامعه استفاده چندانی نشده و یا متاسفانه توجه به قرآن فقط محدود به مسائل صوری و ظاهری آن مثل صوت و لحن، تجوید، قرائت و... شده و کمتر به جنبه محتوایی قرآن پرداخته شده است.
وی ادامه داد: قابلیتها و ظرفیتهای شعر و نثر فارسی برای توسعه فرهنگ قرآنی، بینظیر میباشد، ولی متاسفانه از این ظرفیت کمتر استفاده شده است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: شعر معاصر برخلاف شعر کلاسیک، طیف گستردهای از معانی و مضامین را دربرمیگیرد، یعنی اگر مضامین محتوا در شعر کلاسیک به یکسری مقولههایی مثل عشق، عرفان، مدح و ستایش، مرثیه و یکسری موضوعات خاص محدود میشد، اما در دوران معاصر، شعر و ادب فارسی با یک جهش بسیار چشمگیری در عرصههای مختلف مواجه شده است.
وی ادامه داد: توجه به مسائل مختلف زندگی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و موضوعات مختلف فکری و پدیدههای ناشی از آن در شعر فارسی بسیار گسترده و برجسته شده است، به همین منظور باید گفت یک انقلابی را در شعر فارسی شاهد هستیم که محتوای آن از جزئیترین مسائل زندگی تا مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی فردی و اجتماعی را نیز شامل میشود.
انتهای پیام