نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی
کد خبر: 3725110
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸

نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی

گروه اجتماعی- رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه مازندران، گفت: رسانه‌ها در کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای می‌توانند به صورت حرفه‌ای و با تهیه گفت‌وگوها و گزارش‌هایی تخصصی از طرح‌ها، پروژه‌ها و تصمیمات کلان استان حمایت کنند.

 نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی

به گزارش ایکنا از مازندران واحد عبدالهیان امروز سوم تیرماه در چهارمین نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه که در جهاد دانشگاهی برگزار شد،  گفت:
رسانه‌ها اگرچه در حوزه‌هایی دارای اندیشه و نظر متفاوت هستند اما در بسیاری از مسائل توسعه‌ای استان نظر همسو دارند و می توان از این ظرفیت برای توسعه استان بهره جست.

وی نفس در کنار هم بودن رسانه را نعمت بزرگی دانست و افزود: هر رسانه‌ای دارای شورای سیاست گذاری مختص به خود است و این کمیته در حقیقت در نقش همان شورای سیاست گذاری استانی عمل می‌کند.

رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه این کمیته بر آن است که موضوعات و مطالبات مردم استان را پیگیری کند، اظهار کرد: این کمیته بستری برای همه رسانه‌ها است و اصراری نیست که جلسه در جهاد دانشگاهی برگزار شود و این آمادگی هست که هر زمان هر یک از اعضای این کمیته خواستار میزبانی باشند طبق خواسته آنها اقدام شود.

وی با بیان اینکه هر رسانه حوزه نفوذ خودش را دارد و نباید بین رسانه‌ها تفکیک قائل شویم، افزود: پنج کمیته در کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای شکل گرفته است و قرار است در تیرماه سالجاری اولین همایش تسهیل‌گران شهرستان‌های سراسر استان با حضور استاندار و فرمانداران برگزار شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران با تاکید بر ضرورت نقش رسانه در تسهیل گری توسعه گفت: در جمع تسهیل گران توسعه شهرستانها یک نفر فعال رسانه‌ای از همان شهرستان نیز حضور دارد.

نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی

عبدالهیان گفت: قبل از توسعه استان فرهنگ سازی لازم است و برای فرهنگ‌سازی نیز نیازمند ورود رسانه هستیم و انتظار می رود رسانه‌ها ضمن همراهی در تحقق این هدف مهم بتوانند با انتقال تجربیات، ارتقای رسانه‌ها را نیز رقم بزنند.

وی با بیان اینکه در این کمیته می‌خواهیم به گفتمان مشترکی برسیم، افزود: رسانه از لحاظ حرفه‌ای می‌تواند درباره تصمیمات کلان استانی گفت‌وگوها و گزارش‌هایی تهیه کند و به صورت حرفه ای با ارائه درست دیدگاه ها از استان حمایت کند.

نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی

در ادامه حمیدرضا پایدار، نماینده شبکه خبر در مازندران با بیان اینکه اغلب رسانه‌های استان را هر روز رصد می‌کند، گفت: رسانه‌ها دغدغه‌هایی دارند که تا به کنون برای حل آن راه به جایی نبرده‌ است.
وی با بیان اینکه در این کمیته باید رسانه‌هایی که دغدغه‌مند استان هستند، حضور یابند، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد و خانه مطبوعات در پاسخ به بسیاری از مسائل خبرنگاران موفق نبودند.
نماینده شبکه خبر در مازندران با بیان اینکه رسانه‌ها دانشگاه هستند و مدیران رسانه استادان دانشگاه و مردم دانشجویان آن رسانه‌اند، تصریح کرد: مدیران رسانه باید با ظرافت عمل کنند و در برخی موارد  که نیاز است صرفا مدیران استانی را متوجه مسئله‌ای کنند و آن خبر را به بدنه جامعه رسوخ ندهند.
وی با بیان اینکه آموزش خبرنگاران در استان بسیار ضعیف است و برخی از رسانه‌ها خودشان را برتر می بینند، افزود: متاسفانه ضعف بسیاری از خبرنگاران در آموزش است و اگر قرار است رسانه توسعه یابد، باید بحث آموزش رسانه جدی گرفته و دانش‌ آنها بروز شود.
لزوم پرهیز کمیته تخصصی توسعه رسانه ای از عملکرد جناحی 

پایدار با تاکید بر اینکه باید رویکرد کمیته تخصصی توسعه رسانه استان در تعامل با رسانه شفاف و مشخص باشد، عنوان کرد: یکی از دلایل شکست ارگان‌هایی که می خواستند رسانه‌ها گردهم آورند جناحی عمل کردن بود که نباید این رویکرد در این کمیته دیده شود.
وی با انتقاد از جبهه گیری رسانه‌ها نسبت به یکدیگر، گفت: دفاع از حقوق ملت‌ و کشور و نظام و حکومت وظیفه و رسالت رسانه است و ادبیات رسانه باید ادبیات تقدیر و انتقاد باشد.
این فعال رسانه ای‌ عنوان کرد: باید برای رفع عقب ماندگی استان تلاش کنیم و نیروهایی که قرار است در قالب کمیته حضور یابند شناسایی و از همه ظرفیت‌ها و طیف‌ها بهره ببرید.
وی با تاکید بر اینکه باید از افراد با تجربه در این کمیته استفاده شود، افزود: یکی از مواردی که رسانه‌ها را آزار می‌دهد ورود افراد رسانه نما است و این کمیته باید مواظب باشد که به آن سمت کشیده نشود.
در ادامه عباس مهدوی روزنامه نگار فعال استان گفت: تشکیل کمیته تخصصی توسعه رسانه، اتفاق خیلی خوب و ارزشمند است و باید مسیر این کمیته روشن شود که با چه هدفی فعالیت خواهد کرد.

نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی
برگزاری کارگاه آموزشی راه‌کاری در ارتقای دانش رسانه‌ها
وی افزود: معتقدم این کمیته نباید وارد موضوع  خود رسانه شود مگر در حد برگزاری کارگاه آموزشی برای ارتقای رسانه ها و بهتر است بیشتر همت خود را به سمت سوی دغدغه‌های استان ببرد تا بتواند به مسائل توسعه استان بپردازد.

این فعال رسانه‌ای استان اظهار کرد: کارکرد دوم این کمیته سوژه یابی است تا بتواند به نیازهای استان پاسخ دهد و پرواضح است فعالیت این کمیته در درازمدت نیازمند انگیزه است که این مهم با تقدیر از آثار برتر می تواند تامین کند.
مهدوی یکی از علل عقب ماندگی رسانه را دولتی و حاکمیتی بودن دانست و عنوان کرد: نبود رسانه خصوصی و مستقل  یکی از عوامل عقب ماندگی رسانه‌ها و کشور است.
وی خریداری محصول رسانه‌ها را یکی از راهکار این کمیته دانست و افزود: اکنون درج خبر در روزنامه معنی ندارد و اگر این کمیته بخواهد وارد مسائل رسانه شود نمی تواند موفق باشد.

نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی
در ادامه محسن هدایتی، گفت: در این نشست ما به مدیران رسانه سرو کار داریم که بتوانند سیاستگذاری کنند و در این کمیته اعضا مهمترین مباحثی که منجر به توسعه استان می‌شود را برجسته خواهند کرد.
عضو خانه مطبوعات مازندران با بیان اینکه برخی از مسئولان رسانه دغدغه توسعه ندارند، افزود: حضور این افراد نیز در کمیته می‌تواند مسیر فکری آنها را جهت دهی کند.
ضرورت صدور کارت صلاحیت خبرنگاری

در ادامه حسین احمدی از روزنامه قدس با انتقاد از اینکه هیچ فرایندی برای معرفی و انتخاب صلاحیت خبرنگاران در این صنف تعریف نشده است، اظهار کرد: باید کارت صلاحیت برای رسانه ها از سوی دستگاه مربوطه صادر تا در جلسات مهم استان هر خبرنگاری نتواند حضور یابد.

وی با تقدیر از راه‌اندازی کمیته تخصصی توسعه رسانه استان افزود: امیدواریم این کمیته بتواند رسانه های استان را برای پرداختن به مسائل توسعه‌ای استان بسیج کند.

نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی
در ادامه رقیه عالی مدیر مسئول کرانه شمال گفت: ما باید مدیران رسانه‌ای که دغدغه دارند را وارد این کمیته نماییم و مطمئنا انتخاب یک تیم قوی می تواند دیگران را هم همراه کند.
وی افزود: باید در حوزه آموزش خبرنگاران هم ورود جدی داشت تا بتواند تاثیرگذاری تعیین کننده‌ای در توسعه استان داشته باشد.

مدیر مسئول روزنامه کرانه شمال اظهار کرد: اگر رسانه توسعه یافته داشته باشیم به توسعه استان خواهیم رسید.
در ادامه زهرا اسلامی گفت: معتقدم یکی از مهمترین وظایفی که این کارگروه می‌تواند به عهده بگیرد برگزاری دوره و یا کارگاه‌های آموزشی درباره شناسایی نیاز مخاطبان جامعه امروز ایران و مازندران است.
مخاطب شناسی، نیاز رسانه های استان 
وی افزود: با توجه به تغییر ذائقه مخاطبان و کمرنگ شدن حضور رسانه های مکتوب، روزنامه نگاران و مدیران رسانه‌ها باید از نیازهای جامعه اطلاعات به روزتری داشته باشند و از مهارت های تازه برای روبرو شدن با این نیازها برخوردار شوند.
این فعال رسانه‌ای گفت: یکی از مشکلات جامعه رسانه‌ای استان، پایین بودن سواد رسانه‌ای فعالان این حوزه است که به تبع موجب تولید محتوی غیرحرفه‌ای و غیرمرتبط با نیازهای مخاطبین می شود.
اسلامی اظهار کرد: تولید گزارش‌های دنباله‌دار و رها نکردن موضوعات مبتلا‌به استان توسط روزنامه نگاران و به شیوه‌ای حرفه‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی افزود: در سالهای اخیر روزنامه‌های ما سطحی شدند و سواد رسانه های مردم و روزنامه نگاران عمق ندارد و باید در این خصوص چاره اندیشی شود.
رسانه‌های مازندران در دیدگاه مردم نمره خوبی ندارند.

نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی
در ادامه فاطمه امیری فر از روزنامه عصر اقتصاد گفت: متاسفانه اغلب روزنامه‌های  استان با مشکلات ویرایشی به چاپ می‌رسند و اغلب مدیران، رسانه‌های استان را باج خواه می شناسند و شاید رسانه‌ها در نگاه دیگران نتوانند نمره خوبی اخذ کنند.
وی ادامه داد: بیشتر رسانه ما برای جلب مخاطب از ستون درج حوادث بهره می برند و کمتر به تحلیل چالش های اجتماعی و اطلاع رسانی جهت پیشگیری آن اقدام می کنند.
امیری فر عنوان کرد: استان مازندران در بسیاری از بیماری ها در صدر است و رسانه ها کمتر به اصلاح وضعیت تغذیه و سبک زندگی مردم در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها پرداخته اند.
عدم برخورداری از  پشتوانه علمی و محتوایی در رسانه‌های مازندران

نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی
حسن شیرزاد فعال رسانه‌ای با بیان اینکه باید خروجی این نشست‌ها رسانه ای شود، گفت: باید تلاش کنیم تا دبیرخانه این کمیته راه‌اندازی و نظرات رسانه‌ها در آن پالایش شود.
وی افزود: در نشریه‌های کشورهای دنیا صدها تن هیئت علمی  نوشته‌های خودشان را در آن نشریه منتشر کرده و نشریه از پشتوانه علمی و محتوایی بالایی برخوردار است.
پرهیز رسانه ها از ورود به چالش فساد اداری
امیر حسین طاهریان سردبیر روزنامه باران شمال گفت: برخی رسانه‌ها می‌خواهند پاشنه آشیل مدیران باشند که متاسفانه این روش ضمن اینکه سبب اشاعه فساد می شود در استان نوعی بدعت شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید رسانه به سمت سوی شفاف‌سازی برود، افزود: رسانه‌ها اغلب به بیان چالش‌های اجتماعی می پردازند و از ورود به مسائل مربوط به فساد اداری پرهیز می‌کنند.

نقش کمیته توسعه رسانه در حمایت از تصمیمات کلان استانی
در ادامه علی پاداشی سردبیر ایکنا مازندران گفت: هدف از  تشکیل این کمیته کمک به توسعه استان است.
وی با بیان اینکه این کمیته قبل از تشکیل اتاق فکر، دغدغه جهاد دانشگاهی بود، افزود: قبل از ابلاغ استاندار و پذیرش مسئولیت کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای استان، جهاد دانشگاهی به جهت سابقه رسانه‌ای و برآوردی که از رسانه‌های استان داشت بر تشکیل کارگروهی جهت هم اندیشی اصحاب رسانه مصر بوده است.

پاداشی تصریح کرد: ابلاغ استاندار به رئیس جهاد دانشگاهی به عنوان رئیس کارگروه دانش و توسعه رسانه‌ای استان در حین تشکیل کمیته توسعه رسانه‌ای بوده و نباید اینگونه تصور کرد که این کمیته به دستور استاندار شکل گرفته باشد بلکه واقعیت آن است که شخصی پرچمی را بلند کرده و از همه دلسوزان استان برای این رسالت خطیر مدد خواسته است.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی فقط علم این کمیته را برافراشته و این کمیته متعلق به رسانه های استان است، افزود: رسانه‌های مازندران این فرصت را غنیمت بشمارند و برای ایفای نقش و یافتن جایگاه حقیقی خود از این بستر نهایت بهره را ببرند.

انتهای پیام

عکاس: فلاح

captcha