نصراله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتوگو با
ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه و چگونگی حمایت از اقدامات و فعالیتهای فناورانه حوزه قرآنی با هدف اشاعه فرهنگ دینی و قرآنی در اینترنت گفت: قرآن کریم در هر قدمی برای هر فرهنگی معنای مشخصی دارد؛ بر همین اساس بخش بزرگی از قرآن کریم بایدها و نبایدهایی را شامل میشود که این نکات در قالبهای مختلف برای مخاطب جذابیت دارد؛ لذا ما میتوانیم از این موضوعات الهام بگیریم و مفاهیم قرآن را در قالب روز برای مخاطب بیان کنیم.
وی با بیان اینکه هرگونه حرکتی که منجر شود محصولات جدید و بهروز خلق شود در اشاعه فرهنگ قرآن اثرگذار و استراتژیک است، افزود: ما از تمامی این حرکتها حمایت و آنها را همراهی خواهیم کرد؛ البته باید بتوانیم هوشمندانه از ظرفیتها و ابزارهای جدید برای ترویج مفاهیم قرآنی استفاده کنیم؛ امروز کشور با وجود ظرفیتهای عظیم نسل جوان، بهعنوان سرمایههای ملی، میتواند با استفاده از این ظرفیتها به گونهای کار کند که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهان اسلام هم عرض اندام کند.
در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اقدامات صورت گرفته در حوزه کودکان و فضای مجازی هم به ایکنا، گفت: در سطح کودک فعالیتهای مختلف خدماتی را مشخص و کارگروهی را در این حوزه راهاندازی کردهایم و تسهیلاتی را برای فعالان تولید کننده محصولات در این حوزه قرار دادیم تا موسساتی که در زمینه کودک کار میکنند و برنامهها، واپلیکیشن تولید میکنند بتوانند با استفاده از این تسهیلات کار خود را شروع کنند.
جهانگرد تصریح کرد: البته بحث اینکه کودکان در فضای مجازی و اینترنت توانمند شوند دو بخش است؛ یک بخش اینکه ما به عنوان عرضه کننده امکانات، حواسمان باشد که امکانات را طوری کنترل کنیم که ضریب تخلف اشتباه در آن به حداقل برسد و دوم اینکه خود کودک در فهم و به کارگیری این ابزار توانمند شود.
ابزار فیلتر کردن خانگی در اختیار خانوادهها
وی ادامه داد: در بخش اول ما سیم کارت کودک را دنبال کردیم و همچنین دسترسی اینترنتی کودک را با کمک خانواده بررسی کردیم؛ چرا که خانواده نقش اصلی را دارد و خانواده تعیین میکند که اینترنت در اختیار کودک قرار بگیرد یا خیر، ما به شرکتها وابسته و این حوزه اعلام کردیم که ابزار فیلتر کردن خانگی را در اختیار خانوادهها قرار دهند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در بحث توانمندسازی، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۴ سال پیش طرح کوا را راه اندازی کرده است. در این طرح با کمک کارشناسان پلیس و روشهای جذاب برای بچهها در مدارس حضور پیدا میکنیم و به آنها یاد میدهیم که فضای اینترنت چه شکلی است و چگونه در آن باید فعالیت کنند و یا چگونه خود را در این فضا معرفی کرده و یا با دیگران چه برخوردی در این فضا داشته باشند؛ این ظرفیت را فراهم کردیم که البته این کافی نیست چرا که داستان آنقدر وسیع و پرتحرک است؛ لذا بهترین چیز این است که این موضوع را رسانهها انتشار دهند.
محصولات رسانه و آمیختگی با فرهنگ عمومی
جهانگرد با تاکید بر اینکه هر چیزی که رسانهها اشاعه دهند باعث آمیختگی آن با فرهنگ عمومی میشود،گفت: این کار باعث میشود که در نهایت نتایج بهتری منجر میشود.
وی بیان کرد: با حوزه علمیه قم و دفاتر مختلف آن در حال انجام کار مشترک هستیم. چون تنها بحث دینی نیست و مباحث اخلاقی، رفتاری و تربیتی هم در آن است. دوستان در این حوزه دغدغه دارند؛ از جمله ما در شورای عالی فضای مجازی و برنامه عملی که برای کودک تهیه شده بود، البته بیشتر کمک فکری و نظری داشته اند و اقدام اجرایی و عملیاتی خاصی در این حوزه نداشتهاند.
انتهای پیام