به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمد قطبی، شب گذشته، 11 آذر در مراسم رویداد فاطر که در مدرسه علمیه حکیمه سپاهانشهر برگزار شد، با بیان اینکه برای کار فرهنگی باید بر اساس اقتضائات و شرایط مورد نیاز جامعه و تعالیم دینی اقدام کنیم، اظهار کرد: اگر در هر کدام از این موارد کوتاهی کنیم، موفق نخواهیم شد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اگر آموزههای دینی را به خوبی نشناسیم و پاسخهای دینی اصیل را ندانیم، نمیتوانیم کار فرهنگی مثبتی انجام دهیم، شکل گیری حوزههای علمیه خواهران به همین منظور بود و انصافاً طلاب خواهر در جمهوری اسلامی توانستند در مدت زمان کوتاهی به رشد علمی بسیار خوبی دست پیدا کنند.
وی افزود: شناخت پارادایمهای فرهنگی روز و نیاز جامعه، سبب میشود تا بدانیم که باید چگونه حرکت کنیم، فضای عمومی فرهنگ سازی و عوامل محیطی به شدت در حال تغییر هستند و یک روز غفلت سبب یک سال عقب ماندگی خواهد شد، در زمان قدیم وضعیت به این گونه نبود و تحولات فرهنگی نیازمند زمان طولانی بود.
نیاز فرهنگی مخاطب
حجتالاسلام قطبی پیام را مفهومی دانست که مخاطب آن را دریافت میکند و گفت: در زمانهای گذشته مخاطبی که در برابر ما قرار میگرفت خالی الذهن بود و با تمام حواس خود به صحبتهای یک مبلغ دینی و فرهنگی گوش میداد، اما امروزه به هیچ وجه این چنین نیست و برای اینکه مخاطب خود را از دست ندهیم باید بسیار آگاهانه و دقیق و ظریف و متناسب با شرایط فکری او کار کنیم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان توضیح داد: باید بر اساس نیاز مخاطب با او رفتار کنیم و نباید تنها بر اساس خواسته او کاری انجام دهیم، اما باید آن نیاز فرهنگی را در محمل خواستههای مخاطب بگنجانیم، این روش سبب میشود تا مخاطب جذب شود و بتوانیم پیام و معارف مورد نظر را به او منتقل کنیم.
تحول و نوآوری در امر تبلیغ
وی با اشاره به لازمه تحول و نوآوری در امر تبلیغ، اظهار کرد: این فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب است که خطاب به حوزویان فرمودند اگر تحرک نداشته باشید و به فکر نوآوری نباشید، منزوی خواهید شد و خواهید مرد.
قطبی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به منظور پیدایش و رشد ایدههای خلاقانه فرهنگی در طلاب، جشنواره فاطر را راه اندازی کرده است، افزود: در این جشنواره کلاسهای آموزشی و مشاوره در حوزههای مختلف، به طلاب ارائه میشود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: نوآوری الزاماً به معنای کشف یک پدیده جدید در عالم هستی یا اختراع بنیادین نیست، مثلاً ساخت قلم قرآنی یک فناوری نوین در عرصه تبلیغ معارف قرآنی است که فارغ از جلسات آموزش سنتی قرآن میتواند به مخاطب کمک کند.
مدلینگ لباس اسلامی
وی با اشاره به ابزارهای محیطی مختلف نظیر دیوارها، ادامه داد: میتوان از ابزارهای مختلف برای انتقال مفاهیم استفاده کرد، حتی گاهی میتوانیم به جای یاد دادن یک پیام به مخاطب، آن پیام را در فضای تکوینی عملیاتی کنیم، مثلاً به جای آنکه مرتب نوع پوشش اسلامی را به مخاطب تذکر بدهیم، میتوانیم یک نوع از لباس را طراحی و برند کنیم که برای جوان امروزی جذابیت داشته باشد و در عین حال، مؤلفههای پوشش اسلامی را نیز رعایت کرده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه میتوانیم از پیشرفتهترین ابزارهای روز برای انتقال مفاهیم معنوی بهره ببریم، گفت: میتوانیم طرحهایی برای دکوراسیون و تزئینات منزل ارائه کنیم که هم زیبا و جذاب باشند و هم از مؤلفههای اسلامی در آنها استفاده شده باشد، همچنین جای سوغاتیهای با مفهوم معنوی در شهرهای زیارتی ما خالی است، بنابراین میتوانیم در این زمینه دست به نوآوری بزنیم.
بومیسازی مدلهای غربی مفید
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر لزوم بهره گیری از فیلم و انیمیشن، داستان و شعر و حکایت برای انتقال پیامهای فرهنگی به جامعه و اندیشیدن برای تبدیل بخشهای فرهنگی و ارزشی به محصول، افزود: میتوانیم برخی روشها را از غربیها بیاموزیم، اما نباید همان مدل غربیها را در جامعه خودمان اجرا کنیم و باید بومی سازی کنیم، مشورت در اسلام یک ارزش است، اما غربیها برای آن، مدل مراکز مشاوره را ابداع کردند و این نظریه فرهنگی به یک خدمت تبدیل شد و رونق اقتصادی ایجاد کرد.
وی روش فکر کردن و ایده پردازی و آموزش تیم ورزی را دو قسمت مهم از رویداد فاطر دانست و بیان کرد: امیدواریم بتوانید از این بستر استفاده کنید و بتوانیم از طریق ایدههای نوین، آموزههای اسلامی و قرآنی را در قلب کودکان و نوجوانان و همه جامعه بنشانیم.
انتهای پیام