انتظار؛ عامل اصلی انگیزش در دانشجو/دانشجوی منتظر نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نیست
کد خبر: 3770248
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

انتظار؛ عامل اصلی انگیزش در دانشجو/دانشجوی منتظر نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نیست

حجت الاسلام عرفان با بیان اینکه دانشجوی منتظر مدرک گرا نیست و به حل مشکلات جامعه در تحصیل نظر دارد، گفت: تفسیر انتظار به زمینه سازی، اصلی ترین موتور محرکه انگیزشی برای دانشجو است لذا باید در دانشگاه ها فلسفه انتظار و الهیات امید تدریس شود.

به گزارش ایکنا، شیستان نوشت: 16 آذرماه در تقویم رسمی کشور به نام دانشجو مزین شده است، دانشجویانی که امیدها و استعدادهای ناب یک کشور محسوب می شوند و آینده نگری هایی همچون تلاش برای زمینه سازی ظهور منجی(عج) می تواند به کسب علم و دانش آنان جهت و افق ببخشد. از این رو و به مناسبت فرا رسیدن شانزدهم آذرماه، «روز دانشجو» و به منظور بررسی ویژگی ها و راهبردهای یک دانشجوی منتظر طراز تمدن نوین اسلامی گفت وگویی داشتیم با حجت الاسلام «امیرمحسن عرفان»، مدرس دانشگاه معارف اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

چه ضرورتی در پرداخت و توجه یک دانشجو طراز جمهوری اسلامی و طراز تمدن نوین اسلامی به مهدویت وجود دارد؟

 

ما در زمانه ای حساس از تاریخ جهان به سر می بریم زیرا ادیان و مکاتب مختلف ایده ها و نظریه های آخرالزمانی گوناگونی دارند و به شدت در یهودیت و مسیحیت افق ظهور مسیحا به مثابه افق تمدنی تبلیغ می شود لذا در چنین زمانه ای توجه دانشجویان به موضوعات و مباحث مهدوی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

 

دانشجوی منتظر طراز تمدن نوین اسلامی دارای چه ویژگی ها و شاخص هایی است؟

 

یک دانشجوی منتظر دارای چهار ویژگی؛ نیازشناسی، موقعیت شناسی، زمان شناسی و افق شناسی است.

 

نیازشناسی به این معنا که دانشجویان در عرصه های مختلف علمی اعم از علوم انسانی، کشاورزی، صنعت و ... نیازهای زمانه و جامعه منتظر را مورد تحقیق، پژوهش و بررسی قرار دهند که متاسفانه امروز انبوهی از موضوعات پایان نامه ها و رساله های دکتری با حل مشکلات ملموس جامعه بی ارتباط است، در حالی که تلاش علمی و تکاپوی یک دانشجوی منتظر باید در راستای حل مشکلات جامعه باشد. دانشجوی منتظر در قبال آسیب های جامعه منفعل نیست و رویکردی فعالانه دارد.

دانشجوی منتظر موقعیت شناس است به این معنا که زمانه و موقعیتی را که در آن حضور دارد، دقیقا می شناسد زیرا اگر دانشجویان ما موقعیت شناس نباشند و حساسیت نسبت به زمان نداشته باشند، وقت خود را متاسفانه تلف خواهند کرد. این موقعیت شناسی است که موجب می شود دانشجویان ما نسبت به انتخاب موضوع پایان نامه و رساله دکتری حساسیت نشان دهند.

سومین ویژگی دانشجوی منتظر زمان شناسی است، چراکه نتظار منجی(عج) به معنای زمینه سازی است به همین جهت گفته می شود زمینه سازی به تشیع و نهضت امام خمینی(ره) تنها اختصاص ندارد زیرا در مسیحیت نیز انتظار را به عنوان زمینه سازی معرفی و تفسیر می کنند لذا زمانی که گفته می شود، دانشجوی منتظر طراز تمدن نوین اسلامی باید زمان شناس باشد یعنی باید این دانشجو نگاهش به انتظار، زمینه سازی باشد و درک کند این زمانه دوران رقابت های شدید مذهبی و دینی ناظر به آخرالزمان و زمینه سازی های ظهور امام زمان (عج) است که به طور مثال شکل گیری رژیم اشغالگر قدس اساسا ناظر به نگاه های آخرالزمانی و ظهور مسیحا بوده است از این رو، دانشجوی منتظر نمی تواند چشم خود را روی رویدادهای جهان ببندد بنابر این، حداقل انتطار از این دانشجو شناخت زمانه است.

 

مقصود از ضرورت افق شناسی توسط دانشجویان منتظر چیست؟

 

چهارمین ویژگی دانشجوی منتظر افق شناسی است به این معنا که دانشجوی منتظر چشم انداز علمی برای خود دارد، اساسا افق و چشم انداز به تلاش های علمی یک دانشجو ارزش می دهد و قدرت انگیزشی برای او ایجاد می کند، به طور مثال گاهی یک فرد تنها برای کسب مدرک و افزایش حقوق ماهیانه تحصیل می کند که از یک قدرت انگیزشی ضعیف برخوردار است که حتی حاضر  است کم درس بخواند اما مدرک را بگیرد اما یک دانشجو نیز با افق زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) تحصیل می کند که تمایز این دو نگرش در قدرت انگیزشی آنهاست، به عبارت دیگر، تفسیر انتظار به زمینه سازی، بزرگترین موتور محرکه انگیزشی برای دانشجوست زیرا دانشجویی که زمینه سازی را افق و هدف خود قرار می دهد حاضر نیست به هر قیمتی به نمره بالا و مدرک دست پیدا کند.

 

دانشگاه های ما امروز چه باید بکنند تا زمینه سازی ظهور دغدغه دانشجویان شود؟

 

رسالتی که امروز بر دوش یک دانشجو است یقینا 50 سال سال پیش نبوده است لذا یقینا ناظر به شرایط امروز جهان و رقابت های آخرالزمانی، باید تغییراتی در نظام آموزشی کشور و رسالت دانشجویان صورت گیرد.

متاسفانه، امروزه بسیاری از دانشجویان ما با تحلیل رفتنِ نیروی انگیزشی و تحصیلی مواجه شده اند و این به معضل در جامعه دانشگاهی ما تبدیل شده است، در حالی که اگر اعضای هیئت علمی و مدیران داتنشگاهی می توانند باور به ظهور امام زمان (عج) را به عامل ارتقای انگیزه دانشجویان تبدیل کنند چراکه مهدویت و انتظار به دانشجو افق و آرمان می بخشد و مدرک گرایی را از تفکر آنها حذف می کند.

لذا پیشنهاد می کنم که در دانشگاه های کشور، فلسفه انتظار و الهیات امید تدریس و نقش باور به ظهور امام زمان (عج) در حیات و آینده انسان ها، به درستی برای دانشجویان تبیین شود.

 

برای تحقق این شاخص ها و ویژگی ها در دانشجویان کشور چه باید کرد؟

 

چهار راهکار برای تحقق این ویژگی ها در یک دانشجو وجود دارد، نخست اثربخشی تحصیلی، دوم تبدیل کردن گرایش ها به نگرش ها، سوم تبدیل کردن نگرش ها به رفتار و در نهایت اهتمام داشتن به رسالت ها، راهکارهای تحقق این ویژگی ها در یک دانشجو است.

اثربخشی تحصیل به این معناست که تحصیل باید کیفی باشد، دانشجو باید به این نکته توجه داشته باشد که قرار است با تحصیل معضلات جامعه را حل کند لذا باید درس خواندنش متفاوت باشد. دومین راهکار تبدیل گرایش ها به نگرش است، در جامعه ما مولفه هایی همچون محبت و مهر به امام عصر(عج) گرایش نسبت به ابشان محسوب می شود، باید این شاخص ها را در دانشجو تبدیل به نگاه و نگرش کرد یعنی نهادینه سازی شود.

سومین گام، تبدیل این نگرش ها به رفتار است یعنی یک دانشجو باید این نگاه ها و نگرش ها نسبت به امام زمان (عج) را در رفتار تحصیلی خود نمایان کند و اساسا کسب رضایت امام(ع) برایش مهم باشد بنابراین دغدغه دانشجوی ما باید این باشد که چه کاری انجام دهم تا معرفت و شناخت نسبت به امام مهدی(عج) را تبدیل به رفتار کند.

گام آخر اهتمام داشتن به رسالت های جامعه منتظر است به این معنا که  یک دانشجوی منتظر نمی تواند دغدغه مندی نسبت به رسالت های یک جامعه منتظر را نداشته باشند.

 

رسالت های یک جامعه منتظر شامل چه مواردی است؟

 رسالت های یک جامعه منتظر عبارتند از: انسجام اجتماعی، بسیج اجتماعی، تکافل اجتماعی، استعانت اجتماعی، رغبت اجتماعی، شکایت اجتماعی از وضع موجود و ... که باید دانشجوی منتظر طراز تمدن نوین اسلامی به این موارد اهتمام داشته باشد.

انتهای پیام

captcha