فاصله دانشگاه فرهنگیان از مأموریت تا عملکرد/ اصول و فنون معلمی کجا آموخته می‌شود
کد خبر: 3779740
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
معاون جامعه تعلیمات اسلامی تبیین کرد:

فاصله دانشگاه فرهنگیان از مأموریت تا عملکرد/ اصول و فنون معلمی کجا آموخته می‌شود

گروه جامعه ــ معاون جامعه تعلیمات اسلامی تعیین مواد درسی در ابتدای تأسیس دانشگاه فرهنگیان را با استناد به مفاد سند تحول بنیادین با رویکرد تربیت دینی، اصول و روش روانشناسی و مشاوره و نیز تربیت حرفه‌ای معلم همراه دانست و سیاست‌های حاکم بر دانشگاه فرهنگیان در سال‌های اخیر را دستخوش تغییرات نامطلوب ارزیابی کرد.

حسن فرازنده خالدی، معاون آموزشی و پرورشی جامعه تعلیمات اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به تأثیر شگرف، مهم و عمیق معلم در شکل‌گیری شخصیت و پرورش دانش‌آموزان از این حیث که یک الگوی هدایتی و رفتاری مجسم با تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، دینی و .... در منظر دانش‌آموزان است، گفت: لذا توجه به مقوله نقش تربیتی و مشاوره‌ای معلمان بسیار حائز اهمیت است.

وی کاربست و تعمیق فرآیند یاددهی و یادگیری را زمانی محقق دانست که معلم با اصول تربیت روانشناسی رشد، اصول مشاوره و راهنمایی، آشنایی لازم و کافی را داشته باشد تا بتواند با بهره‌مندی از مهارت‌های شناخت، تفاوت‌های فردی و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان، مقبولیت و محبوبیت معلمی را ایجاد و در قلب دانش‌آموز نفوذ کند.

معلم باید محبوب دلها شود

وی با بیان اینکه مهمترین گام در نیل به اهداف تعلیم و تربیت توانمندی معلم در باورمندی دانش‌آموزان و نفوذ به کانون هدایت و پاکی دانش‌آموزان که همانا قلب آنان است، تصریح کرد: معلم باید محبوب دلها شود و این میسر نمی‌شود مگر آنکه راه‌های ورود به قلب‌ها را بشناسد؛ بنابراین نقش تربیتی و محاوره‌ای معلم نه تنها در ارتقای علمی مؤثر است بلکه در اعتلای فرهنگی فرد و جامعه نیز تأثیرگذار است، همین امر دقت بیش از حال را از مسئولین امر می‌طلبد.

خالدی با اشاره به سخنان ابوعلی سینا اظهار کرد: این معلم فهیم معتقد است معلم باید عاقل، متدین، بصیر، مؤدب و ماهر در تربیت کودکان، پاکیزه و با انصاف باشد زیرا معلم الگوی مورد اعتماد دانش‌آموزان است. تقریبا می‌توان گفت تمامی مربیان بزرگ و فلاسفه مانند ملاصدرا، حضرت امام(ره)، شهید مطهری، علامه‌طباطبایی، علامه جعفری، ملاصدرا، امام محمد غزالی، ابن‌خلدون، افلاطون، سقراط، ژان‌ژاک روسو، باتلر و ... یکی از مهمترین ویژگی‌های یک معلم موفق را اخلاق نیکو و آشنا به اصول و روش تربیت می‌دانند.

معاون آموزشی و پرورشی جامعه تعلیمات اسلامی توجه به تربیت معلم برای تربیت کودکان و نو جوانان را در اولویت برنامه‌ها و اعتبارات کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برشمرد و اظهار کرد: گاهی سران و رهبران کشورها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر امر تعلیم و تربیت نظارت دارد و به مقوله تعلیم و تربیت نگاهی ویژه و سرمایه‌گذارانه دارند و بر این باورند که توسعه و پیشرفت کشور منوط به پویایی تعلیم و تربیت است و مادامی که معلمان مسلح به دانش معرفت و مهارت‌های تربیتی و مشاوره‌ای و نیز مسلط به حرفه معلمی تربیت شوند، پیشرفت کشور نیز استمرار خواهد داشت.

وی به ارزیابی این روند در ایران پرداخت و گفت: در کشور ایران از گذشته نگاه به تربیت معلم فراز و نشیب‌های فراوانی داشته و علاوه بر نگاه‌های متفاوت در تربیت تخصصی معلمان، تفاوت در مواد درسی نیز وجود داشته و به تبع آن دانش‌آموزان با اهداف متفاوت، دانش متفاوت، مهارت‌های فردی، گروهی و اجتماعی متفاوت تربیت شده و می‌شوند.

وی با بیان این مطلب که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اصل تربیت تخصصی معلم با رویکرد تربیت معلم برای تربیت دانش‌آموز توجه ویژه شده، تصریح کرد: پیامد این تفکر تأسیس دانشگاه فرهنگیان و جذب دانشجویان با شرایط و معیارهای منطبق بر اهداف مصرح در سند تحول بود.

این کارشناس آموزش و پرورش به شاخصه‌هایی که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان طبق قانون باید دارا باشند اشاره و بیان کرد: داوطلبان متقاضی در این دانشگاه باید از زمره برترین‌های علمی، اخلاقی و مذهبی باشند. همچنین علاوه بر دروس رشته‌های متناظر در سایر دانشگاه‌ها، تعدادی واحد درسی با عناوین روانشناسی، مشاوره و تربیت اسلامی را بگذرانند.

فاصله دانشگاه فرهنگیان با اهداف تعیین شده

وی ادامه داد: همچنین برای کسب مهارت‌های علمی ملزم به گذراندن دوره کارآموزی باشند و در هر سال تحصیلی با گسترش دانشگاه فرهنگیان پذیرش دانشجو نیز افزون شود تا نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش با توجه به خیل عظیم معلمان در شرف بازنشستگی تأمین شود اما آنچه که اکنون شاهد هستیم فاصله گرفتن دانشگاه فرهنگیان با اهداف تعیین شده و نیازهای آموزش و پرورش است، بدین معنا که هم در پذیرش دانشجو به شدت غفلت شده و نگاه حاکم و سیاست‌های اجرایی ناظر بر اهداف تعلیم و تربیت نبوده و هم در تعیین مواد درسی توجه لازم نشده است.

خالدی تعیین مواد درسی در ابتدای تأسیس دانشگاه فرهنگیان را با استناد به مفاد سند تحول بنیادین با رویکرد تربیت دینی، اصول و روش روانشناسی و مشاوره و نیز تربیت حرفه‌ای معلم همراه دانست و اینچنین تبیین کرد: سیاست‌های حاکم بر دانشگاه فرهنگیان در سال‌های اخیر، کوچک‌سازی دانشگاه و جذب نیروی انسانی از سایر دانشگاه‌ها بوده است و جای تعجب است که چگونه می‌توان کشور را بر محور توسعه و پیشرفت قرار داد ولی در بنیان‌ها، سهل انگاری و مبتنی بر سیاست‌های غیرحرفه‌ای عمل کرد.

اصول و فنون معلمی کجا آموخته می‌شود؟

وی با احترام به ساحت مجموعه فارغ التحصیلان رشته‌های دبیری و ... در سایر دانشگاه‌ها، تصریح کرد: این گروه از دانشجویان اصول و فنون معلمی را نیاموخته‌ا‌ند و آنچه را فرا گرفته‌اند صرفاً مفاهیم تئوری و نظری بوده است. همچنین هرگز دوره کارورزی نداشتند و با اهداف تعلیم و تربیت و مأموریت‌های یک معلم آشنایی ندارند. کسب نتایج و برون‌داد حرفه‌ای مستلزم درون‌داد و عملکرد حرفه‌ای است؛ اگر مسئولین اجرایی به معنای واقعی کلمه به دنبال پیشرفت کشور و نظام تعلیم و تربیت هستند باید به توسعه و غنای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم برای تربیت جامعه با پررنگ‌سازی نقش تربیتی و مشاوره‌ای معلمان همت گمارند تا تحسین آیندگان را که بهترین قضاوت‌کنندگان در طول زمان خواهند بود را برای خویش تحصیل کنند.

انتهای پیام

captcha