خطبه فدکیه خاکریز اعتقادی شیعه است/ استناد به ۲۴ آیه قرآن در خطبه
کد خبر: 3782708
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

خطبه فدکیه خاکریز اعتقادی شیعه است/ استناد به ۲۴ آیه قرآن در خطبه

گروه معارف ـ استاد حوزه علمیه خطبه فدکیه را خاکریز اعتقادی شیعه دانست و تأکید کرد: این خطبه باید در حوزه و دانشگاه تدریس شود و همراه قرآن به منازل ما شیعیان راه یابد.

خطبه فدکیه خاکریز اعتقادی شیعه است/ استناد به 24 آیه قرآن در خطبهحجت‎الاسلام والمسلمین حجت‎الله سروری، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: در تفسیر فرات کوفی، که به 12 قرن پیش بازمی‌گردد، روایتی از پیامبر(ص) نقل شده که روزی پیامبر(ص) برای زیارت حضرت زهرا(س) تشریف آوردند. ایشان فرمودند که وقتی تمام انبیا در بهشت استقرار پیدا می‌کنند از آدم ابوالبشر تا حضرت مسیح(ع) برای درک عظمت تو در بهشت ‌زانو می‌زنند.

وی افزود: این تعبیر بسیار باعظمت است و مبیّن آن است که اگر سوره کوثر آیه تطهیر و ذی‌القربی را نیز درباره حضرت زهرا(س) نداشتیم، قطعاً همین مصحف حضرت زهرا(س) و این مقامات برای شناخت جایگاه ایشان بسیار مهم و تعیین‌کننده بود.

حجج خدا ‌روی زمین

این نویسنده مذهبی بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) بیان می‌کنند که حجج خدا در روی زمین هستیم و حضرت فاطمه(س) نیز برای همه ما حجت است؛ این عظمت به‌ دلیل سرّ محور آفرینش، بنا بر حدیث «لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ» است؛ یعنی اگر فاطمه(س) نبود، خداوند هیچ چیز را پدید نمی‌آورد.

وی گفت: حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص)، سه خطبه ایراد فرمودند که اولین آن پس از حمله‌ اصحاب سقیفه است که خطبه کوتاهی است و باعث منقلب شدن تنی چند از آن‌ها از جمله زبیر شد که شمشیر خلیفه دوم را نیز شکست.

وی تصریح کرد: خطبه فدکیه و خطبه بین زنان انصار دو خطبه دیگر هستند؛ حضرت ‌در خطبه فدکیه بیان می‌کنند که جامعه پس از پیامبر(ص) دچار انحراف شده است؛ این انحراف با روی کار آمدن عقیده‌های باطل و امیال منحرف ایجاد شد؛ مثلاً امروز می‌گویند که قبل از انقلاب گل و بلبل بوده است، در حالی که در 23 تیر 1341 وزیر کشاورزی وقت بیان کرد که 80 درصد مردم گرسنه یا نیمه گرسنه‌اند.

استاد حوزه بیان کرد: قیام حضرت زهرا(س) برای افشای رذائل بود؛ حتی اگر همه مسائل قرآنی و روایی حضرت را رد کنیم، باز هم مجوز برای حمله به ایشان وجود نداشت؛ اسناد اهل سنت این مورد را تصریح می‌کند، زیرا وهابیت شبهه کرده‌اند که شهادت حضرت زهرا(س) افسانه‌ای بیش نیست، ولی بارها به احتجاج کشانده شده و شکست خورد‌ه‌اند.

عمود خیمه اسلام بر مبنای ولایت است
وی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) اثبات کردند که عمود خیمه اسلام بر مبنای ولایت است؛ وقتی جامعه دچار ولایت‌ستیزی شده است و خلیفه پس از پیامبر(ص) را کنار می‌زند و محور ولایت را از دست بدهد، تمام کج‌روی‌ها در جامعه ایجاد می‌شود.

سروری در تشریح اقدامات حضرت زهرا(س) و چرایی آن افزود: مسئله دیگر، بی‌تفاوتی مردم بود، زیرا وقتی در جامعه‌ای نوع و شیوع انحرافات مهم نباشد، قطعاً هر تفکری فراگیر می‌شود؛ بیان شده است که حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) در یک شب به بیش از 100 خانه یاران و حاضران در غدیر سر زدند و از آنها در‌ خصوص مسئله غدیر پرسیدند که فقط 7 نفر حاضر شدند که برای بیان شهادت ولایت ایشان حاضر شوند که همان 7 نفر هم فردای آن روز از این کار سر باز زدند.

وی گفت: در آن زمان مردم دچار وسوسه شیطانی شدند، چون قطب‌نمای دینشان را از دست دادند؛ تهی کردن محتوا از دین از نکات دیگر است، زیرا اگر محتوای دینی جامعه‌ای از بین برود، به فساد کشیده می‌شود؛ چنانچه 8 قرن آندلس در دست مسلمانان بود، ولی با تهی شدن محتوایی دین و شراب‌خواری ... از دست مسلمانان خارج شد.

وی تصریح کرد: کودتاچیان سقیفه ابتدا در جامعه رعب و وحشت ایجاد کردند و قومی وحشی به نام بنی‌اسلم را، که مثل داعشی‌های امروز بودند، آوردند و گفتند که در کوچه‌های مدینه مستقر شوید و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دهید، یعنی ‌رعب و وحشتی ایجاد کردند که مقدمه‌ای برای آتش زدن خانه و جسارت به خاندان پیامبر(ص) شود.

بحث ولایت؛ خاکریز اعتقاد شیعه
این نویسنده حوزوی بیان کرد: در آن زمان خاکریز اعتقاد شیعه بحث ولایت بود که حضرت زهرا(س) از آن دفاع کرد؛ به همین دلیل کودتاچیان یک عده را تطمیع کردند و وعده قدرت و ثروت دادند؛ از دیگر سوی افرادی را زنده‌زنده سوزاندند و یا بیان کردند که کشته شدن یکی دیگر از اصحاب به دست جنیان بوده است.

وی گفت: نکته جالب و عجیب آنجاست ‌که تعداد کسانی که در منزل امام سکونت داشتند و تحصن کرده بودند از افراد صحابه بیشتر بودند؛ به همین خاطر بود که کودتاچیان سیاسی جنگ مذهب علیه مذهب را به راه انداختند، زیرا باید کاری می‌کردند که غدیر به فراموشی سپرده شود.

سروری اظهارکرد: خطبه فدکیه فاطمه(س) برای ما خط‌ مقدم دفاع از ولایت است؛ خطبه فدکیه ندای هل من ناصر بوده است؛ این یعنی تمییز دادن فرهنگ ارزشی فاطمه با فرهنگ ضدارزشی سقیفه. از این رو خطبه فدکیه بهترین تابلوی اعتقادی است.

وی با ذکر این مطلب که حضرت زهرا(س) در این خطبه به 24 آیه قرآن آن استناد کرد، گفت: خطبه فدکیه دایرةالمعارف شیعه است؛ ای کاش در جامعه ما فرهنگ‌سازی شود که خطبه فدکیه و غدیر را چاپ کنیم و همراه قرآن به خانه شیعیان راه یابد.

سروری اظهار کرد: در سطوح عالی حوزه نیز باید این خطبه تدریس سود که از قضا این کار تا 60 سال پیش انجام می‎شد، زیرا خطبه فدکیه منشور دقیقی برای شیعیان در بحث زندگی است که مباحثی مربوط به احکام، اخلاق و سیاست در آن قید شده است.

انتهای پیام

captcha