محیط‌زیست در نگاه اسلام امانتی الهی است
کد خبر: 3801412
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

محیط‌زیست در نگاه اسلام امانتی الهی است

گروه اجتماعی ــ مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر گفت: یک مسلمان واقعی محیط‌زیست را امانت خدا می‌داند و برای حفظ و تمیز نگه داشتن آن اهمیت قائل است و آن را وظیفه خود می‌داند.

محیط زیست؛ امانتی الهیحجت‌الاسلام مهدی خوبانی، مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، درباره حفظ محیط‌زیست‌ گفت: محل زندگی انسان و هر موجود زنده دیگر از فضای خانه تا فضای کوچه، خیابان، پارک، فضای سبز، جنگل‌ها، نهرها محیط‌زیست به‌شمار می‌آیند.
وی با بیان اینکه سلامت محیط‌زیست پیوند تنگاتنگی با حیات سالم جامعه دارد، افزود: همانگونه که درباره بدن بهداشت و پیشگیری بر درمان و معالجه مقدم است، مراعات فضای سالم و محیط‌زیست مناسب برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از تخریب محیط‌زیست ضروری است.
خوبانی تصریح کرد: وظیفه همه برای حفظ محیط‌زیست ایجاب می‌کند که بتوانیم محیط‌زیست را سالم نگه بداریم و حق زمین، هوا، آب، دریا، کوه، دشت، حیوانات و سایر موجودات را مراعات کنیم.

نهی آلوده‌ کردن محیط‌زیست در آموزه‌های دینی
وی با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی آلوده کردن محیط‌زیست نهی شده است، افزود: گفت: امام صادق(ع) از رسول خدا نقل می‌کنند: محیط زندگی خود را تمیز کنید و مانند یهودی‌ها نباشید.
مدیر حوزه علمیه محمدیه با اشاره به روایتی از رسول خدا(ص) که می‌فرمایند: خدا پاک است و پاکی را دوست دارد. پس آستان زندگی خود را پاکیزه کنید، بیان کرد: از این حدیث شریف می‌توان دریافت که اصول زیست محیطی از منظر رسول خدا صبغه ملکوتی دارد و رعایت طهارت و پاکیزگی در بدن، منزل، محل کار، محیط‌های زندگی به‌ویژه در فصول گرم سال که مسافران به مناطق مختلف سفر می‌کنند باید در حفظ محیط زیست کوشا باشند.
خوبانی با اشاره به اینکه انسان خلیفه خدا بر روی زمین است و باید سنت و سیره‌ی الهی داشته باشد، اظهار کرد: بوی خوش روح را لطیف می‌کند و در جان انسان اثر می‌گذارد و موجب خوشبویی و پاکیزگی می‌شود و تن انسان را ملکوتی می‌کند و انسان را می‌تواند به ملکوت پرواز بدهد. نسیمی که از کوی و برزن پاکیزه و معطر می‌گذرد نه تنها شامه شهروندان را به بوی خوش آشنا می‌کند بلکه پیک دوستی، صفا و وفا را به همراه خود می‌آورد و چنین فضای پاک و خوشبو محبوب خدای جمیل است که زیبایی و خوشبویی را دوست دارد.
وی افزود: رسول خدا(ص) درباره کوه احد می‌فرمایند: این احد کوهی است که ما را دوست دارد و ما هم او را دوست داریم. این سخن پیامبر فقط به کوه احد اختصاص ندارد بلکه منظور این است که همه کوه ها دوست ما هستند و ما هم دوست آنها هستیم و از کوه احد برای مثال یاد شده است. 

نگاه دینی و معرفتی به محیط‌زیست 
‌خوبانی با بیان اینکه نگاه دینی و معرفتی به محیط‌زیست در حفظ آن موثر است، گفت: انسانی که نگاه معرفتی و دینی به محیط‌زیست دارد، دریا را آلوده نمی‌کند، کوه را از بین نمی‌برد و صحرا را به هم نمی‌ریزد. این سخن رسول خدا به این معنی است که ما باید از سنگ و معدن و دیگر مواهب بهره‌های صحیح ببریم. فایده درختان، برگ‌ها، میوه‌ها برای انسان‌ها و پرنده‌ها این است که نیازهای اساسی آنها را برآورده می‌کنند و باید در حفظ آنها کوشید.  
وی افزود: اگر همنوایی و هماهنگی در حفظ محیط‌زیست حاصل شود، دریا و صحرا و کوه آلوده نمی‌شود. اگر انسان خودش را خلیفه خدا بداند کوه را از دوستانش بداند هیچ گاه محیط‌زیست را آلوده نمی‌کند. یک مسلمان واقعی محیط زیست را امانت خدا می‌داند و برای حفظ و تمیز نگه داشتن آن اهمیت قائل است و آن را وظیفه خود می‌داند.
خوبانی تصریح کرد: بر اساس آموزه‌های دین اگر ملت یا دولتی عمدا به فضای سبز و نشاط آور نیندیشد و از آلوده کردن آن پرهیز نکنند و مخلوق طبیعی خدا را از بین ببرند و در برابر آلودگی آن سکوت کنند مشمول قهر خدا هستند. 
وی افزود: رسول خدا(ص) می‌فرمایند: سه گروه بر اثر کار ناروا از رحمت خدا دورند؛ اول کسی که مکان عمومی را آلوده کند، دوم کسی که در آب سهمیه‌بندی شده  نوبت دیگران را رعایت نکند و سوم کسی که سد معبر کند و مانع عبور دیگران شود.
انتهای پیام
captcha