کسب رتبه آغاز راه است/ نخبگان کوچک قرآنی را دریابیم
کد خبر: 3805222
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
اصل‌غوابش در گفت‌وگو با ایکنا:

کسب رتبه آغاز راه است/ نخبگان کوچک قرآنی را دریابیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سلمان اصل‌غوابش، طلبه خوزستانی، که در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی موفق به کسب رتبه نخست رشته قرائت شد، کسب رتبه را آغاز راه قرآنی می‌داند و می‌خواهد که همگام با پیشرفت خود جامعه را قرآنی کند.

غوابش

سلمان اصل‌غوابش، طلبه جوان خوزستانی، توانست رتبه نخست رشته قرائت سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی را از آن خود کند. او در سال 1373 متولد شد و اکنون طلبه دارالعلم‌ آیت‌الله بهبهانی اهواز و متأهل است و یک فرزند 4 ساله به نام احمد دارد. 

متن گفت‌وگوی ایکنا خوزستان با این جوان قرآنی را بخوانید. 

از نحوه آغاز فعالیت قرآنی خود بگویید.
وقتی وارد حوزه شدم با جلسه آقای حسين محمدی و آقای جلیل بیت‌مشعل از سال 88، 89 به صورت تخصصی قرائت قرآن را دنبال کردم و در مسابقات قرآن بسیج و اوقاف هم توانستم رتبه کسب کنم.

مسابقات قرآن حوزه‌های علمیه را به صورت جدی پیگیری و شرکت کردم تا دو سال پیش که فینالیست مسابقات حوزه در مشهد اردهال شدم و سال گذشته هم در هشتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه کشور رتبه عالی رشته قرائت تحقیق را کسب کردم؛ سطح مسابقات حوزه چیزی از مسابقات اوقاف کم نداشت چون آقای مقدسی نفر دوم مسابقات اوقاف کشور بود و من در آنجا با اختلاف 23 صدم اول شدم و بعد هم به مسابقات بین‌المللی راه یافتم که شرکت‌کنندگان 15 کشور به مرحله حضوری راه یافتند، از اين 15 نفر در مرحله مقدماتی 10 نفر حذف شدند و 5 نفر به فینال راه یافتند و من با اختلاف 2 نمره اول شدم. رقیبانم از کشورهای مختلفی مثل لبنان، کرواسی، روسیه، افغانستان، سیرالئون و... بودند.

برای فعالیت‌های قرآنی خود چه آینده‌ای ترسیم کرده‌اید؟
هدفم همیشه این بوده که در عرصه قرآنی فقط خودم پیشرفت نکنم و جامعه را هم با خودم به پیش ببرم و به همین دلیل مؤسسه قرآنی امام حسین(ع) را در منطقه محروم حصیرآباد از سال 96 راه‌اندازی کردیم و در این مدت در طی برگزاری دوره‌های تربیت مربی کودک 600 مادر را در دوره تربیت مربی کودک آموزش دادیم و صد کودک هم حافظ جزء سی قرآن شدند.

غوابش

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر برگزاری جلسات قرآن و استماع آن اگر حوزه به سمت برپایی این گونه جلسات حرکت کند در فهم قرآن هم اثر بیشتری دارد. طلبه‌ای که وارد حوزه می‌شود فقط یک کلاس یک ماهه تجوید می‌رود. گرایش بیشتر حوزه بر محتوای قرآن است و پیشنهاد می‌دهم همان طور که به محتوا اهمیت داده می‌شود، به متن و قرائت هم اهمیت داده شود.

برگزاری کرسی ماهانه تلاوت قرآن
طرحی داشتم که موفق نشدم خدمت مقام معظم رهبری ارائه دهم و آن برگزاری کرسی ماهانه تلاوت قرآن است که در مصلی هر شهر یک روز در هر ماه یک محفل قرآنی برگزار شود. صداوسیما و مردم هم بیایند از قاریان بزرگ داخلی و خارجی استفاده شود تا هم قاریان ناشناخته معرفی شوند و هم قرآن کریم به عنوان محور تریج یابد. اگر کسی به سمت قرآن برود از قرآن تأثیر می‌پذیرد چه نیت داشته باشد به آن عمل کند و چه نیت نداشته باشد و این از معجزات قرآن است.

در برگزاری مسابقات قرآن طلاب همه نهادهای دست‌اندرکار مثل اوقاف، حوزه علمیه، جامعة‌المصطفی العالمیة زحمت کشیدند اما نقاط ضعفی هم داشت مثلاً با لوح تقدیر، هدایای نقدی خود را دریافت نکردیم، البته اعتباری که روزی ما شد ارزشش بالاتر از جایزه مادی است.

غوابش

 مسابقات قرآن طلاب در مراحل کشوری و بین‌المللی بسیار سطح بالایی داشت و در مرحله بین‌المللی هم داوران همان داوران بین‌المللی بودند و جا داشت بیشتر از این به آن بها داده شود. البته این را هم بگویم که در این دوره از مسابقات کار جالبی که انجام شد این بود که بعد از یک ساعت تلاوتمان را با کیفیت خوب در آپارات و یوتیوب می‌دیدیم.

کدام یک از استادان شما تأثیرگذارتر بودند؟ 
از استاد محمدی خیلی بهره بردم، جلسات حاج مهدی دغاغله را مرتب می‌رفتم، آقای درخشان در تجوید به من کمک کرد و آقای بیت‌مشعل من را راهنمایی کرد که از مصطفی اسماعیل تقلید کنم و دو سال از این قاری فقید تقلید کردم. از راهنمایی‌های استاد سلیمانی از استادان کامل اما گمنام شهر اهواز و استان هم بهره بردم به طوری که اول شدن‌هایم را مدیون ایشان هستم. می‌آمدند مؤسسه ما، جلساتی می‌گرفتیم و مرتب روی کلمه به کلمه تلاوت من کار می‌کردیم و راهنمایی‌های ایشان نتیجه‌اش این شد که من اول شدم. در جلسات استاد مقدمی هم شرکت می‌کردم چون در مسابقات بین‌المللی رتبه دارند دیدگاهشان مقداری با دیگر استادان متفاوت است.

در حال حاضر هم چون در این دوره رتبه بین‌المللی کسب کردم بخواهم درباره تلاوت صحبت کنم متفاوت از دیگر استادان صحبت می‌کنم چون این تجربه را کسب کردم که از کجا شروع کنم و چطور بخوانم. در دوسالی که درگیر مسابقات بودم، مرتب تلاوت‌های خودم را ضبط می‌کردم و می‌بردم پیش آقای مقدمی و از ایشان نظر می‌خواستم، همه نکاتی را که ایشان گفتند من به کار بستم و خدا را شکر نتیجه داد.

دیدگاهی که به مسابقات داشتم اکنون هم تغییر نکرده است. من مسابقات را شروع یک مسیر می‌دانم و به نظرم تازه شروع راه قرآنی است. منتهای تلاوت قرآن آنجاست که با تلاوتم بتوانم کاری کنم که قلب مستمع خاشع شود، مستمع اگر مسلمان نباشد، مسلمان شود اما قاریان اندکی هستند که به این درجه برسند که با تلاوتشان قلب مستع را متأثر کند. هدف من در تلاوت این است و هدفم رتبه و مسابقات نبود و کسب رتبه را از لطف خدا می‌دانم.

بحث تلاوت قرآن بسیار پیچیده و مشکل است؛  قاری وقتی بر صوت، تجوید و الحان مسلط شد، تازه بعد از آن به مفهوم آیات می‌رسد که آیات به چه شکلی خوانده شود که به معنای آیه نزدیک‌تر باشد؛ آیات را در اوج یا بم بخواند؟ آیات جهنم و بهشت در چه نغمه‌ای خوانده شود؟ تحقیقاتی که درباره قاریان بزرگ جهان مثل حصان، عبدالباسط، شحات و ... داشتم این بوده که این یک رزق است، ما تلاش می‌کنیم که به آن هدف برسیم و خداوند این رزق را می‌دهد.

قرآن ملحن است
قرآن یک معجزه است و تا خداوند به قاری اذن ندهد قاری نمی‌تواند تلاوتی داشته باشد که بر قلب مستمع بنشیند. اگر قاری به این درجه برسد که تلاوتش را متصل به خداوند بداند و این رزق را از خداوند بداند بسیار مطلوب است. مثلاً وقتی از عبدالباسط درباره لحن و تجوید می‌پرسیدند، می‌گفت قرآن خودش ملحن است، زیباست و برکت دارد و من کاره‌ای نیستم. اگر قاری به اینجا برسد می‌شود عبدالباسط.

غوابش

آموزش قرائت به کوتاه‌ترین روش
ما یک جلسه هفتگی ختم قرآن هم داریم که به صورت چرخشی هر هفته در خانه یکی از دوستان برگزار می‌شود و دور هم جمع می‌شویم و یک جزء از قرآن را می‌خوانیم و من نکات تجویدی را خدمت دوستان می‌گویم. اما خودم نیت دارم به لطف خدا بعد از ماه مبارک رمضان جلسه‌ای تشکیل دهم و آموزش را انجام دهم. در تلاوت شاید به خاطر عدم تخصص بیشتر استادان فقط می‌گویند برو از فلان قاری تقلید کن. در صورتی که قاری علم لازم را ندارد که این قاری دارد چه می‌کند؟ می‌خواهم این را آموزش دهم که کسی که می‌خواهد در عرصه تلاوت وارد شود با علم و دید بالا وارد شود که بداند به چه دلیلی به او گفته می‌شود از فلان قاری تقلید کن یا اصلاً ممکن است تقلید نیاز نباشد، ممکن است قاری از نظر صوتی یا لحنی مشکلی داشته باشد که اصلاً نیاز به تقلید نداشته باشد، می‌خواهم این شیوه‌ها را جمع‌آوری کنم و سعی می‌کنم به لطف خدا کوتاه‌ترین راه قاری شدن را به آن شخص آموزش دهم.

جامعةالمصطفی(ص)؛ ‌رابط طلاب برتر قرآنی با کشورهای مسلمان 
حضور جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در کشورهای دنیا می‌تواند ارتباطی ایجاد کند که ما به عنوان رتبه‌آورندگان مسابقات بین‌المللی قرآن برای برای محافل در این کشورها حضور پیدا کنیم.

فرصتی برای قاری نفر اول مسابقات طلاب برای قرائت خدمت مقام معظم رهبری ایجاد نشد بالاخره من هم رتبه اول بین‌المللی را کسب کردم اما اجازه قرائت خدمت ایشان را ندادند حتی اجازه نداند من برای دست‌بوسی خدمت رهبر برسم. 

پدر سلمان اصل‌غوابش که مغازه‌دار است و به گفته پسرش همیشه تلاش کرده که نان حلال بر سفره ما بیاورد، از تجربه حضور پسرش در مسابقات گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن را داشت شبکه قرآن پخش می‌کرد و بین آن یک بخش‌هایی از مسابقات طلاب هم پخش می‌کرد اما خیلی کم بود. تلویزیون خیلی کم مسابقات را پخش کرد. 

مادر سلمان اصل غوابش که فرزندی قرآنی تربیت کرده خودش در مساجد و مؤسسات تجوید و مفاهیم تدریس می‌کند و جلسه هفتگی هم در مسجد محلشان دارد. 

عکس بزرگی از شهید عبدالکریم اصل‌غوابش شهید مدافع حرم در خانه به دیوار آویزان بود؛ شهید عموی خانواده است. مادر به ما گفت: وقتی سلمان کوچک بود، شهید او را برای قرآن خواندن به پادگان می‌برد و می‌گفت پسرم هست. حالا که سلمان اول شده به عکسش نگاه می‌کنم و می‌گویم خوشحال باش. شهید پسر عمویم بود و شوهرخواهرم، برایم برادر بود، خیلی خوب بود. 

در پایان این قهرمان قرآنی گفت: باید به قاریان جوان اهمیت بدهیم، منتظر نباشیم شبکه قرآن قاریان را مطرح کند، بلکه خودمان شروع کنیم، قاریان خوبی در استان داریم. دوست دارم به جایی برسد که شهر و استان و کشورمان قرآنی شود و این هم از اهمیت دادن به همین نخبگان کوچک قرآنی به دست می‌آید.

 انتهای پیام

captcha