به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علیرضا ایزدی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان مرکزی شامگاه روز گذشته ۳۱ فروردین در نشست با اصحاب رسانه، صنعت گردشگری را یکی از صنعتهای مورد توجه برشمرد و با اشاره به اینکه حوزه گردشگری استان با وجود ظرفیتهای گسترده ناشناخته مانده و در حوزه معرفی مغفول واقع شده است، گفت: امید است با همکاری و مشارکت اهالی رسانه نسبت به معرفی پتانسیلهای استان خدمات خوبی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: معرفی ظرفیتها و توسعه صنعت گردشگری مستلزم فعالیتهای وسیع در حوزه تبلیغات و برندسازی است، چندی پیش مردم ابنیه و مناطق گردشگری همدان را در حد گسترده نمیشناختند اما امروز به دلیل توجه به این صنعت استان همدان به پایتخت گردشگری آسیا شهرت یافته و هر یک از اماکن و بناهای آن برای مرم شناخته شده است و زمانی که نام همدان میآید مخاطب تصویری را در ذهن مجسم میکند.
ایزدی با ابراز نارضایتی از اینکه بسیاری از نقاط گردشگری استان در مناطق روستایی همچون وفس و ... مغفول مانده است، اضافه کرد: عدم معرفی صحیح این مناطق و دیگر مناطق گردشگری و عدم توجه به فرهنگسازی لطمات بسیاری را به نقاط گردشگری استان وارد کرده است. همچنین ضعف مدیریت از مهمترین مشکلات بوده به طوری که هنوز نتوانستیم غار نخجیر را به عنوان پایلوت مناسب گردشگری معرفی کنیم.
این مقام مسئول با ابراز تأسف از اینکه در نوروز درصد اشغال هتلهای استان از ۴۰ درصد عبور نکرد بیان کرد: این یعنی ما به عنوان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شما اهالی رسانه و صدا و سیما به عنوان سه ضلع یک مثلث در این حوزه نتوانستیم محور پایداری برای جذب گردشگر تشکیل دهیم.
به گفته ایزدی استان مرکزی در حوزه صنایع دستی با برخورداری از ۸ هزار هنرمند میتواند در این حوزه درخشش بسیاری داشته باشد که بخشی از اقتصاد استان را به دست بگیرد. همچنین در حوزه گردشگری هم توجه به ظرفیتهای موجود چون غار نخجیر دلیجان، تالاب میقان، روستاهای جذاب در شهرستانهای مختلف استان میتواند سبب رونق این صنعت و سودآوری برای استان شود.
وی با اشاره به این نکته که در حوزه مفاخر تنها گفتن این که یک چهارم مفاخر کشور متعلق به این استان است کفایت نمیکند، تشریح کرد: همهجا وقت سخن گفتن به داشتن یک چهارم فرهیخته مباهات میکنیم اما در واقع باید دید برای معرفی آنها چه کردیم، پروین اعتصامی آشتیانی متعلق به خطه استان مرکزی است اما مردم او را به نام تبریز میشناسند. باید دید خروجی این که یک چهارم مفاخر را متعلق به استان خود میدانیم و چقدر توانستیم از این ظرفیتها به نفع حوزه فرهنگی استفاده کنیم.
ایزدی تعدد اثر تاریخی شناسایی شده در استان را بیش از یکهزار و ۶۰۰ مورد برشمرد و با بیان اینکه یکهزار مورد آن ثبت شده و هنوز بخش عمدهای از آن تعیین تکلیف نشده است، از اهالی رسانه خواستار شد: درراستای رسیدن به هدف که توسعه پایدار است کمک کنید و بدانید که راهی جز بهرهگیری از صنعت گردشگری با استفاده از سرریز گردشگری قم، تهران، همدان و سایر همسایگان این استان نیست لذا اصحاب رسانه میتوانند در این عرصه نقش بسیار مهمی در معرفی آثار تاریخی استان داشته باشند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان ادامه داد: خبرنگاران به عنوان مشاور خارج از نگاه سیاسی ورود پیدا کنند، همه ما به استان عرق داریم امید است با دست به دست هم دادن تصویر جدید از استان در اذهان عمومی داخل و خارج استان ترسیم کنیم. یکی از اصول اصلی وظیفه ما امانتداری است و برای حفظ امانت باید همه پابکار باشیم.
انتهای پیام