موانع ارتقای سواد نهج‌البلاغه در کشور/ سازمان تبلیغات اسلامی همراهی کند
کد خبر: 3818078
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
مدیر مؤسسه احیای نهج‌البلاغه تبیین کرد؛

موانع ارتقای سواد نهج‌البلاغه در کشور/ سازمان تبلیغات اسلامی همراهی کند

گروه جامعه ــ مدیر مؤسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح آموزش پنج هزار معلم نهج‌البلاغه در کشور سخن گفت اما اعلام کرد: برای ارتقای سواد نهج‌البلاغه و خارج کردن آن از مهجوریت مشکل اقتصادی داریم.

محمدمهدی علی‌قلی، مدیر مؤسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح روش‌های این مؤسسه در ترویج نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: مهم‌ترین اقدام ما برگزاری دوره‌های تربیت مربی نهج‌البلاغه است که در چهار ترم روش‌های تدریس نهج‌البلاغهبه به افرادی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر رشته‌های قرآنی و یا طلاب سطح دو به بالا هستند،‌آموزش‌ داده می‌شود.

وی ادامه داد: در ترم اول مطالب مربوط به نهج‌البلاغه‌شناسی، در ترم دوم روش‌ علمی استفاده از نهج‌البلاغه، در ترم سوم موضوع‌شناسی نهج‌البلاغه و در ترم چهارم کارگاه نهج‌البلاغه برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود. البته شرکت‌کنندگان در ترم دوم باید مقاله‌ای با محور روش‌ شرح یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه بنویسند؛ در پایان دوره نیز آزمون نهایی از شرکت‌کنندگان گرفته می‌شود و در صورت کسب نمره لازم، از سوی معاونت قرآنی وزارت ارشاد مدرک قبولی معلمی نهج‌البلاغه به دانش‌آموختگان اعطا می‌شود.

علی‌قلی با اشاره به اینکه این دوره‌ها در تهران، اصفهان، مشهد، اراک، شهرکرد و بسیاری دیگر از شهرهای کشور برگزار شده است، گفت: هزار و 200 مربی نهج‌البلاغه تاکنون در این مرکز تربیت شده و در حال تدریس نهج‌البلاغه در سراسر کشور هستند.

وی در خصوص اینکه معلمان نهج‌البلاغه چگونه ارتقای رتبه پیدا می‌کنند؟ گفت: کتاب‌های درسی تحت عنوان درسنامه نهج‌البلاغه تهیه شده است و در صورتی که معلمان آموزش دیده، سه دوره این کتاب‌‌ها را تدریس و در آزمون ارتقای درجه شرکت کنند و قبول شوند رتبه آنها به استادی ارتقا پیدا می‌کند.

مدیر مؤسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه افزود: امیدواریم دوره جدید این کلاس‌ها طی دو ماه آینده با هماهنگی معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شود. البته به زودی این دوره در استان سیستان و بلوچستان نیز برگزار می‌شود.

به چند استاد نهج‌البلاغه نیاز داریم؟

وی در پاسخ به این سؤال که ایران به چند استاد نهج‌البلاغه نیاز دارد تا یک پله سواد نهج‌البلاغه در کشور بالا برود؟ گفت: ما در یک برنامه پنج ساله طرح آموزش پنج هزار مربی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. یعنی ما برای آموزش هزار معلم در سال آمادگی داریم؛ تا حدودی نیز در این روند موفق شده‌ایم ولی به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته‌ایم طرح را کامل کنیم. البته اگر مؤسسات فرهنگی مثل سازمان تبلیغات اسلامی به ما کمک کنند، آمادگی آموزش هزار مربی در سال را داریم تا بتوانیم تا حدودی نهج‌البلاغه را از مهجوریت خارج کنیم.

علی‌قلی تصریح کرد: تأکید ما بر روی روش علمی استفاده از نهج‌البلاغه است؛ ما نمی‌خواهیم فردی به عنوان معلم بیاید و کتاب نهج‌البلاغه را باز و شروع به تدریس آن کند، بلکه تلاش ما این است که معلمان روش علمی برای آموزش چگونگی بهره‌مندی از نهج‌البلاغه را بدانند و به دانش‌آموزان خود آموزش دهند.

وی در ادامه به تشریح سایر اقدامات این مرکز پرداخت و گفت: برگزاری دوره مدیریت علوی با محوریت نامه 53 نهج‌البلاغه از دیگر اقدامات ماست. یکی از مشکلات امروز ما بحث مدیریت است؛ مدیریت امروزه در ایران و جهان مدیریتی غربی است که خود غربی‌ها هم با آن دچار مشکل شده‌اند؛ این سبک مدیریت در کشور ما هم نتیجه‌بخش نیست و ما معتقد هستیم مدیریت علوی می‌تواند راه نجات و حل مشکلات باشد.

لزوم گسترش آموزش‌های مدیریت علوی

این مدرس نهج البلاغه اضافه کرد: هر کس می‌خواهد در کشور مدیر شود باید دوره مدیریت علوی را بگذراند. اگر بتوانیم مدیریت علوی را در سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و ... گسترش دهیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

وی از دیگر دوره‌های این  مؤسسه را «تربیت علوی» اعلام کرد و افزود:‌ امروزه چه در آموزش و پرورش و چه در حوزه و دانشگاه در بحث تربیت مشکل داریم. اگر فرزندانمان را به درستی تربیت کنیم، بسیاری از مشکلات و معضلات حل می‌شود و دیگر سوء‌استفاده‌هایی که اکنون شاهد آن هستیم را در کشور نخواهیم داشت. بر همین مبنا دوره تربیت علوی براساس نامه 31 نهج‌البلاغه را برگزار می‌کنیم و این آمادگی را نیز داریم تا در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نیز نسبت به برپایی این دوره‌ها اقدام کنیم.

مدیر مؤسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه ضمن هشدار نسبت به ضعف مدیریت که منجر به ضعف عدالت در جامعه می‌شود، گفت: وقتی می‌گوییم مدیریت ضعیف است یعنی عدالت ضعیف است؛ اگر در جامعه‌ عدالت برقرار نشود؛ همه چیز به هم می‌ریزد. چرا باید در جامعه ما این همه فقیر وجود داشته باشد؟ ما فقیر داریم چون عدالت برقرار نشده است، چون مدیریت ضعیف است. اکنون بیش از سه میلیون و 200 هزار بیکار در کشور داریم که با مدیریت و تربیت علوی کاربردی می‌توان به این مشکلات غلبه کرد.

نهج‌البلاغه؛ منشور گام دوم انقلاب

وی در پایان گفت: شعار ما این است که نهج‌البلاغه منشور گام دوم انقلاب است. مقام معظم رهبری هفت محور برای گام دوم انقلاب مطرح کرده‌اند که تمام این محورها را می‌توان از نهج‌البلاغه به صورت کاربردی استخراج کرد.

به گزارش ایکنا؛ برای شرکت در کلاس‌های آموزشی با محور نهج‌البلاغه، می‌توانید به پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه مراجعه کنید.

انتهای پیام

captcha