پاسخ به شبهه‌ای در مقام فضیلت امیرالمؤمنین(ع)
کد خبر: 3835883
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵

پاسخ به شبهه‌ای در مقام فضیلت امیرالمؤمنین(ع)

گروه حوزه‌های علمیه ــ علت اینکه خداوند اجازه زایمان به حضرت مریم (س) در بیت‌المقدس را نداد، اما به حضرت فاطمه بنت اسد (س) دستور به ورود به کعبه برای زایمان را داد، چه بود؟ آیا این رخداد فقط نشان دادن افضلیت حضرت علی (ع) بوده است؟

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، علت اینکه خداوند اجازه زایمان به حضرت مریم(س) در بیت‌المقدس را نداد، اما به حضرت فاطمه بنت اسد(س) دستور به ورود به کعبه برای زایمان را داد، افضلیت حضرت علی(ع) بود یا افضلیت حضرت فاطمه بنت اسد(س) و حضرت علی(ع)؟ علت این تفاوتی که خداوند قائل شده است، آیا فقط نشان دادن افضلیت حضرت علی(ع) بوده است؟
در پاسخ به این پرسش می‌بایست به چند نکته توجه بفرمایید:
نکته اول:
همان‌طور که اشاره فرمودید، ولادت حضرت علی(ع) در خانه کعبه امری مسلّم بوده و نیز خارج شدن حضرت مریم(ع) از مکان عبادت خود نیز در قرآن کریم تصریح شده است.
فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِیًّا (1)
[ترجمه: ] پس مریم به آن پسر بار برداشت و با آن به مکانی دور خلوت گزید.
اما در اینکه خروج حضرت مریم(س) از خانه خدا به امر الهی صورت گرفته باشد (آن‌گونه که شهرت یافته) روایتی را پیدا نکردیم و ظاهراً اولین کسی که به این مطلب اشاره داشته و آن را در مقایسه با مقام ولادت امام علی(ع) مطرح نموده است، مرحوم جزایری در کتاب ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار(2) بوده که پس‌ازآن در میان عالمان شیعه شهرت یافته است. مرحوم جزایری در آنجا سخن را به خود نسبت داده و این‌گونه می‌گوید:
«به نظر من: حضرت مریم(س) در بیت المقدّس بود و هنگامی‌که درد مخاض او را فراگرفت از مسجد خارج شد، چراکه ملائکه او را این‌چنین امر نمودند که: این خانه عبادت است و نه خانه ولادت... اما ولادت مولای ما امیرالمؤمنین(ع) به‌گونه‌ای دیگر بود. مادرش حول خانه خدا طواف می‌فرمود و هنگامی‌که درد مخاض او را گرفت، دیوار کعبه شکافته شده و چنین ندا آمد: داخل شو و فرزند خود را به دنیا بیاور. پس چنین کرد و این فضیلتی ویژه برای امام علی(ع) است.» (3)
درنتیجه دلیل روشنی برای اخراج حضرت مریم(س) از مکان عبادتش و عدم جواز برای زایمان در خانه خدا نیافتیم. هرچند خروج وی به‌تصریح قرآن کریم مسلم است.
نکته دوم:
بی‌شک، نحوه ولادت علی بن ابیطالب(ع) یکی از فضائل مهم ایشان به‌حساب آمده و خصوصیتی است که در هیچ انسانی چه پیش و چه پس از حضرتش وجود نداشته است. به‌گونه‌ای خود نیز بدان افتخار فرموده و می‌فرماید: «مادرم به کعبه درآمد و مرا در میان خانه خدا بزاد. این افتخار و فضیلت ویژه‌ای است که نه پیش از من درباره کسی شنیده شده و نه پس از من برای کسی اتفاق خواهد افتاد.» (4)
از سوی دیگر طهارت و پاکدامنی حضرت فاطمه بنت اسد(س) با توجه به روایات فراوانی که در این باب وجود دارد، محرز است. چه اینکه وی از اولین زنان بیعت­کننده با رسول گرام اسلام(ص) به‌حساب آمده و به تعبیر امام صادق(ع) « از نیکوکارترین مردم به رسول خدا(ص) بود.»(5)
اما چه‌بسا فضیلت اجازه زایمان در خانه خدا، که پیش‌ازاین به احدی داده نشده بود، علاوه بر طهارت مادر، به مقام و جایگاه مولود نیز وابسته است و این امر می‌تواند توأمان فضیلتی برای امام علی(ع) و مادر مطهرشان باشد.
نتیجه آنکه:
اولاً: مسئله عدم جواز زایمان حضرت مریم(س) در بیت‌المقدس روشن نیست، هرچند به فرموده قرآن کریم قطعاً این زایمان در آنجا صورت نگرفته است.
ثانیاً: ویژگی خاص ولادت حضرت علی(ع) در خانه کعبه که منحصر به فرد می باشد، هم نشان از فضیلت و جایگاه ویژه مادر دارد و هم مولود.
پی نوشت‌ها:
1. مریم، آیه 22.
2. جزایری، ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار، ج‏2، ص137.
3. همان.
4. دانشنامه امام علی علیه‌السلام، جمعی از نویسندگان، ج1، ص457.
5. کلینی، کافی، ۱۳۷۵ش، ج۲، ص۳۰۲.

انتهای پیام

captcha