به گزارش ایکنا، کمال کورکماز،
استاد گروه مطالعات اسلامی دانشگاه مجازی المصطفی طی سخنانی در این وبینار بر اهمیت و پاسداشت نهضت بزرگ عاشورا تأکید کرد.
وی با اشاره به نعمتهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خدای متعال اظهارکرد: حال این پرسش به ذهن خطور میکند که انسانها در مورد این نعمات چه حق و حقوقی یا وظایف و تکالیفی بر عهده خواهند داشت؟
استاد گروه مطالعات اسلامی دانشگاه مجازی المصطفی ادامه داد: اگر بگویم حق و حقوقی داریم، بالطبع حق تصرف از آن ما خواهد بود؛ هر شکل که بخواهیم، میتوانیم از آنها استفاده کنیم، اگرچه سبب ناراحتی دیگران هم باشد و میتوانیم آن نعمتها را در جای نامناسب و به آسانی تضییع کنیم، ولی اگر بگوییم درباره آنها وظایف و تکالیفی نیز داریم، باید بدانیم که خداوند این نعمتها را به ما عاریه و ودیعه داده و فقط امانتی در اختیار ماست؛ از این رو، قوانین و مقررات الهی به ما میگوید چگونه از آنها استفاده کنیم.
سخنران جلسه یادآور شد: با این بیان، طبق دستور خداوند متعال «العزة لله وللرسول وللمؤمنین»، عزت نیز یکی از بزرگترین نعمتهای الهی است. مالک مطلق هستی خداوند است که هر گونه بخواهد و به هر کس که بخواهد، عطا میکند.
وی گفت: از آن جا که عزیزترین خلایق، انبیا و معصومان(ع) هستند، خداوند منان عزتش را در درجه اول به ایشان و در درجه بعد، به مؤمنین عطا کرده است.
استاد گروه مطالعات اسلامی دانشگاه مجازی المصطفی ابرازکرد: معصومان(ع) با علم و وقوف کامل بر این اسرار، از این نعمت الهی به نحو احسن استفاده و پاسداری مینمودند و به هیچ وجه حق آن را تضییع نمیکردند. مؤمنان نیز اگر در این مسیر الگویی کامل همانند انبیا و معصومان(ع) انتخاب کرده باشند، که وجود آنها نیز از نعمت الهی است و ضمن پیروی و اطاعت از ایشان، در مسیر حق استقامت ورزند، آتان نیز حق نعمت عزت را ادا خواهند کرد.
وی افزود: در عصر کنونی نیز ما از نعمتهای زیادی مانند حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی برخورداریم و باید این نعمت را تقویت و حمایت کنیم. بیتوجهی، کمکاری و سهلانگاری اگر سبب سستی نظام و خدای نکرده تضییع آن شود، همه ما مسئول خواهیم بود و گرفتار ذلت و خفت خواهیم شد.
سخنران وبینار با اشاره به درسهایی از مکتب عاشورا، خاطرنشان کرد: ما در مکتب عاشورا به خوبی میبینیم که امام(ع) و اولاد و اصحابشان از این نعمت الهی آنچنان پاسداری کردند و حفظ و بقای دین مبین اسلام را رقم زدند، به گونهای که حدیث نبی اکرم(ص) مبنی بر «حسین منی و انا من حسین» به معنای واقعی به مرحله ظهور و بروز رسید. حضرت امام حسین(ع) از ابتدای قیام تا انتها، حرکت خویش را با اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر آمیخته ساختند. میتوان نشانهها و مظاهر اصلاح را در سراسر قیام انسانساز عاشورا دید.
وی ادامه داد: در نهضت عاشورا، ناهی واجد تمام شرایط و طرف منکر نیز تمام شرایط را داشت. امام(ع) امت را در مکه برای احیا و اصلاح دین دعوت کردند، ولی ترس یزیدیان و دسیسه و حیله آنان آنچنان در قلوب مردم نفوذ کرده بود که سبب شد سرور جوانان بهشت در کربلا، در کمال مظلومیت و معصومیت و به فجیعترین شکل، شهید شوند و به مقام شهادت نایل آیند.
استاد دانشگاه مجازی المصطفی بیان کرد: آن جا که پاسداری از حریم دین جز با جنگ با ظالمان و ستمگران ممکن نباشد، مدافعان مکتب و حافظان حقیقی دین خدا با تمام قدرت به میدان جهاد و مبارزه میآیند تا با ایثار عزیزترین نعمتهای خدادادی، درخت تناور دین برای همیشه سربلند و جاویدان بماند.
انتهای پیام