لیست پرونده ها
فلسفه اسلامی و چالش‌های مدرنیته تعداد اخبار:22
در روزگاری که مظاهر مدرنیته در ساحات مختلف زندگی بشر نمود یافته و تجلیات متکاثر آن چشمان بسیاری را مفتون خود ساخته است، سخن از فلسفه اسلامی، کارکردهای آن در جامعه امروزی، نقش آن در ساخت تمدن اسلامی و چالش‌های آن در برابر مدرنیته امری درخور توجه است.
نصرالله حکمت بیان کرد:

ثمره مدرنیته رفاه بدون رضایتمندی است/ شباهت‌های تکنولوژی غربی به حمله مغول‌ها

گروه اندیشه ــ استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فلسفه غرب صرفاً به انسان هفتاد ساله می‌اندیشد و رفاهی را که در بستر مدرنیته به دست آورده، هرگز رضایتمندی را در پی ندارد، گفت: در مقابل فلسفه اسلامی و میراث فلسفی ما، به انسانی ازلی و ابدی می‌اندیشد و فیلسوف مسلمان توانسته بذر بحرانی را که در فلسفه ارسطو وجود داشت کشف کند.
علی الله‌بداشتی مطرح کرد:

تغییر سرنوشت علم در غرب با توسعه رویکرد فایده‌گرایی/ روح معنوی؛ شاخص ارزش فلسفه اسلامی بر فلسفه‌های غرب

گروه اندیشه ــ دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم با بیان اینکه اصل اساسی در فلسفه یافتن حقیقت است که در علم تجربی نیز نمود بیشتری دارد، اظهار کرد: برخی از علوم مانند فیزیک، نجوم و ... به دنبال یافتن و شناخت جهان است، اما رویکرد برخی از آنها فایده‌‌گرایی شد و سرنوشت علم را در جهان غرب عوض کرد.
عبدالحسین خسروپناه مطرح کرد:

فلسفه‌های مضاف؛ گامی برای کاربردی کردن فلسفه در تعامل با دیگر علوم/ نیازمند پیوند عالمان و فلاسفه هستیم

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام خسروپناه ضمن تبیین مباحثی در زمینه فلسفه بیان کرد: یکی از مباحثی که اخیرا به وجود آمده فلسفه‌های مضاف است که بخش عمده آن به زبان متخصصان است و متخصص آن فن که قبلا متخصص اقتصاد، فیزیک و ... بوده و با فلسفه پیوند نداشته است، اکنون این پیوند را برقرار می‌کند و از فلسفه در آن دانش و صنعت خود استفاده می‌کند که همین مسئله کارامدی فلسفه را به دنبال دارد.
عبدالحسین خسروپناه مطرح کرد:

فلسفه؛ مبنای بینش‌ها و کنش‌ها/ عدم توجه جریان روشنفکری به فلسفه

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه با تأکید بر اینکه فلسفه اسلامی می‌تواند در پیشرفت تکنولوژی موثر باشد بیان کرد: این اثرگذاری به این صورت که فیلسوف کار مهندس را انجام دهد نیست، بلکه مبانی فلسفی نگرش‌ها را عوض می‌کند و با تغییر نگرش‌ها و تغییر بینش‌ها، دانش‌ها تغییر می‌کنند و با تغییر دانش‌ها، منش‌ها و کنش‌ها اعم از کنش‌های فردی، اجتماعی و صنعتی تغییر می‌کند.
حجت‌الاسلام سیدسلمان صفوی:

تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهج‌البلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست

گروه اندیشه ــ فلسفه نگاه جامعی به مسائل دارد و قائل به تقسیم کار اجتماعی است و از همین روی می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که در نظام فلسفه اسلامی تهافتی بین متافیزیسن و مهندس نیست، بلکه برنامه‌ها و امور راهبردی بر اساس خرد جمعی متخصصین عالی‌رتبه همه بخش‌ها تنظیم می‌شود و اجرای امور به متخصصی که بیشتر دارای علم مدیریت و تدبیر است واگذار می‌شود.
سیدجواد میری مطرح کرد:

فلسفه در جهان ایرانی در خدمت شریعت است نه طلایه‌دار اندیشه/ صورت‌بندی دینی فلسفه به جای عقلانی شدن دین

گروه اندیشه ــ دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تبیین جایگاه فلسفه در جهان ایرانی بیان کرد: فلسفه در جهان ایرانی در خدمت شریعت است نه این که فلسفه کماهو فلسفه طلایه‌دار اندیشیدن باشد؛ این فلسفه است که یک صورت‌بندی دینی یافته کرده و جالب این که از صورت‌بندی دینی نیز یک صورت‌بندی کلی فقهی پیدا کرده است.
سیدجواد میری:

بدون نگاه فلسفی و صورت‌بندی عقلانی تحول بنیادین ممکن نیست/ نیاز امروز به یک فارابی دیگر

گروه اندیشه ــ سیدجواد میری ضمن تأکید بر نقش فلسفه در راستای ایجاد تغییر و تحولات بنیادین بیان کرد: بدون نگاه فلسفی و صورت‌بندی عقلانی و مفهومی و نظام‌‌مند کردن دستگاه مفهومی نمی‌توان به تغییر و تحول بنیادین رسید و می‌توان گفت که هیچ تغییر و تحولی بی‌نیاز از تفکر فلسفی نیست.
سیدجواد میری بیان کرد:

فلسفه در فرامحسوس از هویت فاصله می‌گیرد/ موانع تفکر فلسفی در فضای عمومی

گروه اندیشه ــ سیدجواد میری با بیان اینکه تفکر فلسفی در ایران دچار نوعی اشعری‌گری شده است، بیان کرد: آنهایی که خود را صدرایی و نوصدرایی می‌دانند، باید توجه کنند آن چیزی که امروز می‌تواند به درد ما بخورد و می‌تواند برای ما به عنوان انسان ایرانی در افق قرن بیست و یکم ما را به تکاپو وا بدارد نسبت ملاصدرا با امروز ما است.
در گفت‌وگوی منتشر نشده زنده‌یاد محمدعلی مرادی مطرح شد؛

تکنولوژی بدون فلسفه توسعه و سازماندهی نمی‌یابد/ فلسفه دوران ما هنوز شکل نگرفته و متن‌های خوبی ننوشته‌ایم

گروه اندیشه ــ محمدعلی مرادی با تأکید بر این که پایه همه علوم فلسفه است و در واقع فلسفه موجب به وجود آمدن مدرنیته و تکنولوژی شده بیان کرد: پایه تکنولوژی حساب و دیفرانسیل و انتگرال است که دکارت پایه‌گذار این مختصات است؛ اساسا فلسفه امکان می‌دهد علوم را گسترش دهید و امکان نقد آن را نیز فراهم می‌آورد ولی اگر نتوانستید به صورت فلسفی بحث کنید سازمان دهی درستی نیز نخواهید داشت.
اکبر ثبوت در گفت‌وگو با ایکنا:

تحلیلی بر فراز و فرود‌های فلسفه اسلامی/گشایشِ فرهنگی با استفاده از میراث گذشته همراه با تفکر آزاد محقق می‌شود

گروه اندیشه ــ اکبر ثبوت ضمن گفت و گویی در زمینه فلسفه به فراز و فرودهای این حوزه اشاره و توضیح داد که: مبنای فلسفه بر آزاد فکر کردن است نه تقلید، هر که می‌خواهد فلسفه تقلیدی داشته باشد در حقیقت فلسفه را نشناخته است. زمانی که بتوانیم از تقلید و توقف بر روی میراث فلسفی گذشته دست برداریم و در کنار استفاده از آن میراث به تفکر آزاد بپردازیم می‌توانیم رشد کنیم در غیر اینصورت نتیجه تقلید صرف جز انحطاط نخواهد بود.
یحیی یثربی اظهار کرد:

پایان دوران انحصاری فلسفه/ فلسفه اسلامی نداریم

گروه اندیشه ــ استاد سابق فلسفه دانشگاه تهران و صاحب تفسیر روز می‌گوید: امروز دیگر فلسفه در انحصار عده‌ای نیست و اصطلاح فلسفه اسلامی محصول کسانی است که آن را در انحصار خود می‌دانند.
سیدیحیی یثربی:

معرفت‌شناسی در فلسفه ما جایی پیدا نکرده است/ قائل به پلورالیزم انتقادی هستم

گروه اندیشه ــ چهره ماندگار فلسفه با اشاره به اهمیت معرفت‌شناسی بیان کرد: متأسفانه هنوز در فلسفه ما بخش معرفت‌شناسی به صورت جدی مطرح نشده است، ضمن برهان و ... از آن نیز مطالبی گفته شده اما هنوز به صورت جدی این سؤال را برای دانشجو یا استاد مطرح نکرده‌ایم.
قاسم پورحسن در گفت‌وگو با ایکنا:

توسعه با بازخوانی سنت فلسفی خودمان حاصل می‌شود

گروه اندیشه ــ دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر میراث گذشته فلسفه اسلامی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم پیشرفت کنیم راهی جز این نداریم که سنت فلسفی خودمان را مورد بازخوانی قرار دهیم.
قاسم پورحسن:

پیوند وثیقی میان فلسفه و جامعه برقرار نشده است

گروه اندیشه ــ دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تبیین علل غفلت از میراث فلسفه اسلامی، بیان کرد: جامعه‌شناسی ما که کاملاً برگرفته از جامعه‌شناسی «درکیم» است به کمک ما می‌آید، اما فلسفه که از سنت و میراث ماست نمی‌تواند به ما کمک کند و علت این است که نتوانستیم نسبت نیرومندی را بین فلسفه و جامعه برقرار کنیم.
سیدیحیی یثربی:

ملاصدرا در تاریخ بزرگ است/ فلسفه امروزمان را تأسیس کنیم

گروه اندیشه ــ چهره ماندگار فلسفه ضمن ارائه توضیحاتی در زمینه فلسفه اسلامی، بیان کرد: ملاصدرا را بزرگ می‌دانیم، اما در تاریخ نه در امروزمان؛ امروزه چیزهایی را در اختیار داریم که ملاصدرا در اختیار نداشت. دنیا عوض شده، زندگی و انسان تغییر کرده و میزان فهم بالا رفته است و باید از نو بازسازی کنیم و فلسفه امروزمان را تأسیس کنیم.

سیطره تفکر صدرایی و تأثیر آن در مفهوم علم

شبکه‌های اجتماعی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان معتقد است که سیطره فلسفه صدرایی در میان ما، تأثیر مستقیم در نوع فهم ما از مفهوم علم داشته و ما طی چند قرن گذشته، زیر سایه مفهومی از علم که ریشه در فلسفه‌های مشائی و اشراقی و سپس حکمت متعالیه داشته، نتوانسته‌ایم درک درستی از دانش طبیعی داشته باشیم.
حجت‌‎الاسلام صفوی مطرح کرد:

شکاکیت، خداگریزی و اومانیسم الحادی؛ دستاورد فلسفه مدرن/ انحطاط تمدن با دوری از مبانی فلسفه اسلامی

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام سیدسلمان صفوی با تأکید بر محسنات فلسفه مدرن غرب بیان کرد: فلسفه مدرن علی‌‌رغم برخی محسنات با دمیدن پله به پله شکاکیت، خداگریزی، اومانیسم الحادی، کمیت‌گرایی و حذف متافیزیک از فلسفه، نقش منفی در رشد حیات معقول بشریت ایفا کرده است.
زنده‌یاد محمدعلی مرادی:

فلسفه اسلامی در خواب است و سؤال جدیدی مطرح نمی‌کند/ بازآموزی فلسفه غرب و بازسازی فلسفه اسلامی

گروه اندیشه ــ محمدعلی مرادی با اشاره به فلسفه اسلامی بیان کرد: حدود 400 سال است که فلسفه اسلامی در خواب گران به سر می‌برد و مباحث تکراری را مطرح می‌کند و سؤال جدیدی نیز ندارد، لذا برای اصلاح این روند نیازمند بازسازی آن هستیم و باید از فلسفه غرب نیز کمک بگیریم.
مهدی گلشنی:

فلسفه در غرب بر خلاف ایران با علوم در تعامل است/ بازخوانی فلسفه اسلامی؛ سرآغاز بهبود زندگی این جهانی

گروه اندیشه ــ مهدی گلشنی به تبیین ارتباط فلسفه با سایر علوم پرداخت و بیان کرد: در غرب این تعامل به وجود آمده و شاهد این هستیم که در تشکل‌های علمی که متشکل از فیزیک‌دان و ... است، فلاسفه نیز حضور دارند اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف این نسیم مثبت از غرب به ایران نوزیده است.
اکبر ثبوت در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

افراط و تفریط، درگیری‌های فرقه‌ای و نبود آزادی بیان؛ دلایل انحطاط تمدن/ لزوم تنقیح میراث گذشته

گروه اندیشه ــ مدتی بعد از ورود اسلام به ایران، علم و فرهنگ عمومی شد و اندک اندک آزادی تفکر، عقیده و مذهب کم‌وبیش حاکم شد و با تبادل فکری، شاهد به وجود آمدن شرایط جدیدی بودیم، ولی متأسفانه آن شرایط دوام نیاورد و خرده خرده به طرف انحطاط حرکت کردیم؛ یعنی در تاریخ هرچقدر بساط سرکوب عقاید بیشتر حاکم می‌شود، انحطاط فکری هم بیشتر می‌شود.
غلامحسین ابراهیمی‌ دینانی در گفت‌وگو با ایکنا:

فلسفه برخلاف علم به درد زندگی روزمره نمی‌خورد/ اندیشیدن آزاد غربی و شرقی ندارد

گروه اندیشه ــ ابراهیمی‌ دینانی با بیان اینکه فلسفه اندیشیدن آزاد انسان است و اسلامی و غربی ندارد، بیان کرد: علم موضوع را مشاهده می‌کند و هواپیما می‌سازد اما فلسفه این گونه نیست و خیلی هم به درد زندگی روزمره نمی‌خورد؛ شما هم از من اثر عملی و کاربردی برای فلسفه نخواهید.
سیدحسین نصر در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا بیان کرد:

50 سال تلاش برای نقد فلسفه و علوم غربی/ فلسفه صدرا و چالش‌های روز/ همچنان از غرب‌زدگی عمیقی رنج می‌بریم

گروه اندیشه ــ سیدحسین نصر با تأکید بر اینکه هنوز از غرب‌زدگی عمیقی رنج می‌بریم، بیان کرد: با توجه به چالش‌هایی که در عرف علوم جدید و تکنولوژی غربی، ادیان مختلف و فلسفه‌های لاادری (ندانم‌گرایی) در دنیای کنونی وجود دارد، امید آن می‌رود که فلسفه صدرا بتواند در مقابل چالش‌های متعدد بایستد و طبق اصول خود به آنها پاسخ گوید.