لیست پرونده ها
چرایی و چیستی آموزش قرآن در دوره اول ابتدایی تعداد اخبار:38
پرونده چرایی و چیستی آموزش قرآن به منظور ارزیابی محتوای کتاب درسی قرآن (پایه اول) طراحی شده است. مجموعه گفت‌وگو‌های این پرونده خبری در قالب گزارشی به کمیسیون آموزش مجلس ارائه شده است. ایکنا در این مجال به دنبال بررسی موضوع از نظرگاه‌های مختلف پرداخته است
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/1

حاجی‌شریف تشریح کرد؛ پشت پرده آموزش قرآن به کودکان دبستانی

گروه ادب ــ معاون سابق نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم تأکید کرد: بهتر است از دوران پیش‌دبستانی،‌ مفاهیم قرآنی و عباراتی که برای کودکان در این مقطع سنی صورت کاربرد دارد را به ویژه‌ در مسائل تربیتی، اجتماعی و ... استخراج کنیم و به آنها آموزش دهیم. درس دین و قرآن باید بتواند دانش‌آموز را با قرآن مأنوس کند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/2

مهدی فیض: محتوای درس قرآن اولی‌ها بیش از ضرورت/ فرآیند سنتی و ناکارآمد تربیت معلم نیازمند اصلاح است

گروه ادب ــ معاون سابق وزیر آموزش و پرورش گفت: فرآیند تربیت معلم فعلی فرآیندی سنتی و ناکارآمد است و عزمی برای اصلاح این روند وجود ندارد؛ به همین جهت‌ نمی‌توان انتظار داشت تا تحول قابل توجهی در زمینه آموزش صورت گیرد.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/3

رحیم خاکی: سیستم آموزش قرآن کشور خروجی مطلوبی ندارد/ اعضای گروه تألیف تغییر کنند

گروه ادب ــ استاد قرآن و سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی درباره آموزش قرآن در مدارس گفت: قرآن در شرایطی در مدارس تدریس می‌شود که قابلیت‌ها، امکانات، ابزارها و معلمان مورد نیاز وجود ندارد و همین امر سبب شده سیستم آموزشی موفقی در این زمینه نداشته باشیم.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/4

سیستم آموزش قرآن مدارس ظاهرگرایانه است

گروه ادب ــ استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: آموزش موجود قرآن در مدارس، بیشتر جنبه صوری داشته و نگاه‌ها به این کتاب آسمانی، ظاهرگرایانه است؛ از این رو باید نسبت به این نوع نگاه تجدیدنظر شود.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 5

ناکارآمدی و نادرستی در رویه آموزش قرآن/ لباسی که قواره بدن کودکان نیست

گروه ادب ــ استادیار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه آموزش قرآن در مقطع اول و دوم دبستان ناکارآمد است عنوان کرد: چنین رویکردی مانند پارچه‌ای است که بریده شده و پس از آن اندازه گرفته می‌شود که قواره بدن کودک نیست.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 6

آموزش و پرورش در ضعف سواد قرآنی دانش‌آموزان دخیل است/معلم مؤثرتر از کتاب

گروه ادب ــ استاد محمد خواجوی گفت: قطعاً آموزش و پرورش در ناکامی دانش‌آموزان در رابطه با ضعف سواد قرآنی دخیل است.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 7

سروده‌ای در رسای ارتباط کودکان با قرآن/ كودكي در خلوتي گفتا به قرآن كريم

گروه ادب ـ کارشناس تألیف کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی اقدام به سرودن قطعه شعری در زمینه ارتباط قرآن و کودک کرده است.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ ۸

ابوالحسن تنهایی: منطق قرآن استقراست/ دانش‌آموزان ابتدایی با منطق قیاس بیگانه‌ هستند

گروه ادب ــ استاد دانشگاه آزاد تهران مرکز با اشاره به اینکه منطق قرآن استقراست،‌ تصریح کرد: منطق به کار گرفته شده در کتاب قرآن مقطع اول و دوم ابتدایی،‌ قیاس است که دانش‌آموزان با آن بیگانه و نسبت به درک آن عاجز هستند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 9

کتاب قرآن پایه اول کودک‌پسندتر شده است/ کتاب اول نیازمند ابزار کمک آموزشی

گروه ادب ــ یک معلم قرآن گفت: کتاب قرآن پایه اول بهتر و کودک‌پسندتر شده، اما تخصص معلمان نیز حائز اهمیت است، اما ابزارهای کمک آموزشی خوب می‌تواند جای تخصص را بگیرد.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 10

نادیده گرفتن ظرفیت روحی و روانی کودکان در آموزش قرآن

گروه ادب ــ استاد دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر اینکه باید ظرفیت روحی،‌ روانی، سن و ظرفیت فکری کودکان برای آموزش قرآن در کتب درسی مقطع اول و دوم ابتدایی در نظر گرفته شود،‌ گفت: متاسفانه توجهی به این موضوعات و نظر کارشناسان این حوزه‌ها نمی‌شود.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/11

لاله افتخاری: کتاب‌های قرآن مقطع اول ابتدایی آسان‌سازی شوند/ بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسان

گروه ادب ــ لاله افتخاری درباره ارائه کتاب قرآن به مقطع اول و دوم دبستان عنوان کرد: باید نسبت به آسان‌سازی و استفاده از روش‌هایی که برای کودکان جذابیت دارد در این راستا استفاده کرد که برکات قرآن از بین نرود و موجب دلزدگی نشود.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 12

زرنگار عنوان کرد: شیوه‌های مختلف کتابت قرآن و سردرگمی دانش‌آموزان در قرآن‌آموزی

گروه ادب ــ یک کارشناس قرآن گفت: شیوه‌های مختلف کتابت قرآن از اول دبستان تا دبیرستان سبب شده دانش‌آموز در قرآن‌آموزی نتایج مطلوبی نداشته باشد و در مقاطع بالاتر نتواند قرآن را روخوانی کند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/13

امین‌زاده عنوان کرد: بهره‌گیری از قصه‌درمانی در آموزش قرآن کریم

گروه ادب ــ یک روانشناس با اشاره به اینکه دوره سنی شش تا هشت سالگی در کودکان بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند علایق کودک در بزرگسالی را رقم بزند، افزود: آموزش قرآن به کودکان این سن باید از طریق بازی و قصه‌درمانی انجام شود تا تبعات منفی به همراه نداشته باشد.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 14

رضا نباتی تشریح کرد؛ آموزش قرآن دوره ابتدایی از باورهای غلط تا کم‌توجهی مدارس

گروه ادب ــ یک پژوهشگر برنامه درسی قرآن معتقد است؛ کج‎فهمی‌های موجود در آموزش قرآن دوره ابتدایی ریشه در چهار حوزه هدف‎گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی دارد و راهکارها اساسی تلاش برای جلوگیری از تکرار اشتباهات و باورهای غلط گذشته است.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/15

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی توضیح داد: 3 امتیاز برای ارائه آثار قرآنی در حوزه کودکان

گروه ادب ــ مشاور وزیر ارشاد در امور فرهنگی و دینی اظهار کرد: انجام فعالیت قرآنی و نوشتن اثر در این حوزه برای کودکان باید دارای سه امتیاز باشد که سادگی، روانی و جذابیت این سه ویژگی را تشکیل می‌دهد.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/16

موسوی بلده: آموزش قرآن پایه اول با معلمان بدون تخصص صورت می‌گیرد

گروه ادب ــ یکی از اساتید برجسته قرآن گفت: آموزش قرآن در مدارس و به‌ویژه پایه اول از طریق معلمانی انجام می‌شود که تخصص کافی ندارند و نمی‌توانند برای دانش‌آموزان ایجاد علاقه کنند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 17

غفاری: ایجاد ارتباط عاطفی کودک با قرآن در اولویت روند آموزش است

گروه ادب ــ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره آموزش قرآن به کودکان مقطع اول ابتدایی عنوان کرد: در وهله نخست کودک باید با قرآن یک احساس عاطفی برقرار کند و چنین آموزشی مانع از ایجاد این ارتباط می‌شود.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 18

حجت‌الاسلام برمایی: آموزش زودهنگام قرآن مخرب است/ بهره‌گیری از تجربه کانون‌های قرآن

گروه ادب ــ مشاور خانواده و مسائل دینی از آموزش زودهنگام قرآن به عنوان آسیبی که هزینه‌های سنگین به همراه دارد یاد و عنوان کرد: باید از تجربیات مکاتب و جلسات قرآنی خانگی و کانون‌های قرآن فعلی استفاده کرد.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 19

میری تأکید کرد: لزوم اشاعه پرسشگری ابراهیمی در مدارس/ فرمالیسم مذهبی ویرانگر است

گروه ادب ــ ‌دانشیار مطالعات ادیان و جامعه‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر اینکه باید رویکرد پرسشگری ابراهیم خلیل(ع) را در مدارس توسعه بخشید،‌ تاکید کرد: فرمالیسمی که از سوی کارشناسان مذهبی آموزش و پرورش اجرایی می‌شود،‌ بنیان این نهاد را سست می‌کند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 20

محمدی: آموزش مذهبی در مدارس به شکست انجامیده است/ تلفیق ناموفق سیاست و ایدئولوژی

گروه ادب ــ مدیر گروه انجمن جامعه‌شناسی ایران درباره آموزش قرآن در مدارس و به ویژه مقطع اول ابتدایی تصریح کرد: متاسفانه آموزش‌های مذهبی در ایران با دو عنصر ترکیب شده‌اند که یکی از آنها ایدئولوژی و دیگری سیاست است؛ آموزش مذهبی از موضع سیاست و ایدئولوژی ناموفق بوده و آموزش‌دهندگان را به نتایج مطلوب نرسانده است.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/21

غفرانی: حلاوت قرآن به کودکان چشانده شود/ آموزش‌ها جذاب نیست

گروه ادب ــ یک پژوهشگر قرآنی گفت: باید در هنگام آموزش قرآن از روش‌های جذاب استفاده کرد و بدین وسیله حلاوت و شیرینی فراگیری درس قرآن را به دانش‌آموزان چشاند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/22

حسینی: مغز متفکری در سازمان آموزشی نداریم/ آموزش قرآن مبتنی بر قصه‌خوانی و بازی باشد

گروه ادب ــ استاد دانشگاه تهران با اظهار تأسف از اینکه مغز متفکری در سازمان آموزشی کشورمان نداریم،‌ تصریح کرد: آموزش مناسک و آداب برای کودکان در اولویت است و اگر قرار است که قرآن به دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی آموزش داده شود،‌ باید از قصه‌خوانی و بازی در این باره استفاده کرد.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/23

اشکالات تألیفی کتاب قرآن پایه اول از نگاه یک مدرس قرآن

گروه ادب ــ یک مدرس قرآن برخی از اشکالات تألیفی مهمی از کتاب قرآن پایه اول دبستان را بیان کرده که توجه به آنها ضروری است.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/24

سیف: آموزش قرآن از مقطع ابتدایی لازم است/ ضرورت بازنگری در ساختار آموزش

گروه ادب ــ عضو شورای تالیف کتاب قرآن اول ابتدایی با اشاره به اینکه آموزش قرآن از مقطع ابتدایی یک امر ضروری و لازم است،‌ در عین حال گفت: کتابی که در این‌باره تدریس می‌شود نیازمند راهنمای معلم است و متاسفانه ساز و کار صحیح آموزش قرآن در مدارس به کار گرفته نمی‌شود.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 25

تشتت آراء در آموزش قرآن/ اولویت در شوق به کلام‌الله و جامعه‌پذیری است

گروه ادب ــ عضو هیئت مدیره انجمن جامعه‌شناسی آموزش و پرورش ایران با بیان اینکه دانش‌آموزان امروزه در شرایط ناهنجار تربیتی مشغول به تحصیل هستند،‌ افزود: یکی از نکاتی که در کتاب قرآن اول دبستان و در کنار ویژگی‌های مثبت آن، مغفول واقع شده،‌ مفهومی کردن آیات این کتاب آسمانی است.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/26

عبدالکریمی: خطای بزرگ تعمیم تجربه مکتب‌خانه به نظام آموزشی امروز/ مواجهه آموزش و پرورش با بحران معنا

گروه ادب ــ انتقال تجربه آموزش قرآن در مکتب‌خانه‌ها طی دوران گذشته به دوره معاصر و در مدارسی که دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی، خانواده و اجتماع آموزش می‌بینند، یک اشتباه بزرگ بوده و آموزش و پرورش امروز با بحران معنا مواجه است.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/27

مشکلات آموزش قرآن؛ برآمده از تصور ذهنی معلمان/ مسئولان دغدغه آموزش قرآن ندارند

گروه ادب ــ یکی از اعضا گروه تالیف با بیان اینکه اغلب مسئولان دغدغه آموزش قرآن ندارند، گفت: بخشی از مشکلات به تصورات ذهنی معلمان بازمی‌گردد؛ برخی معلمان اصلاً آموزش قرآن نمی‌دانند، به همین دلیل درس‌های اولیه کتاب را کاملاً رها می‌کنند و سراغ درس‌های چهارم به بعد می‌روند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/28

همه مشکلات آموزش قرآن مربوط به کتاب نیست/ در پایه اول تنور آموزش داغ است

گروه ادب ــ یک مؤلف کتاب آموزش قرآن با بیان اینکه همه مشکلات آموزش قرآن مربوط به کتاب نیست و عوامل دیگری نیز در آن دخیل هستند، گفت: در پایه اول تنور آموزش داغ است و آموزش قرآن می‌تواند به تقویت زبان فارسی کمک کند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/29

توجه به روانشناسی رشد در آموزش قرآن/ چرا معلمان پرورشی قرآن تدریس می‌کنند؟

گروه ادب ــ غلام‌عباس سرشور خراسانی با تأکید بر اینکه در تدوین کتاب قرآن پایه اول به روانشناسی رشد توجه شده است، بیان کرد: متأسفانه اغلب معلمان قرآن در مدارس روش درست تدریس را نمی‌دانند و یا از معلمانی همچون مربیان پرورشی برای تدریس قرآن استفاده می‌شود.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/30

دستان خالی معلمان از ابزارهای کمک آموزشی/ تدوین کتاب برای چندپایه‌ها متوقف شد

گروه ادب ــ یکی از مؤلفان کتاب قرآن پایه اول گفت: مسئولان باید یکی از دغدغه‌هایشان کتاب قرآن باشد؛ در برخی موارد نوار و یا لوحه مؤثر است و یا در جایی راهنمای تدریس معلم کارساز است. این ابزار در دست معلم نیست و با کتابی مواجه می‌شود که نمی‌داند چگونه باید آن را تدریس کند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/31

والدین پیگیر آموزش قرآن نیستند/ معلمان فرصت کافی ندارد

گروه ادب ــ یکی از مؤلفان کتاب آموزش قرآن پایه اول گفت: در آموزش قرآن خانواده مؤثرتر از معلم است. اغلب خانواده‌ها پیگیر این آموزش نیستند و معلمان نیز فرصت اندکی برای تمرین و استمرار دارند.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/32

کمبود معلم قرآن خبره و باانگیزه/ سیستم آموزشی نیازمند بازنگری عالمانه

گروه ادب ــ یک مدرس و داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه در عرصه آموزش قرآن به کودکان و نونهالان با کمبود نیروی خبره و باانگیزه روبه‌رو هستیم، گفت: باید در سیستم آموزشی بازنگری عالمانه کنیم.
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مدارس/۳۳

آموزش قرآن آسان است؛ معلمان روش تدریس نمی‌دانند

گروه ادب ــ یک مؤلف کتاب درسی قرآن گفت: آموزش قرآن آسان است، اما سختش کرده‌ایم؛ چرا که اغلب معلمان قرآن، روش تدریس کتاب درسی قرآن را نمی‌دانند و ارزشیابی هم نمی‌شوند.

صوت/ پرونده «چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی» در نمای نزدیک

گروه چندرسانه‌ای ــ برنامه زنده رادیویی «نمای نزدیک» در گفت‌وگو با مینا حیدری، دبیر سرویس فرهنگی خبرگزاری ایکنا، پرونده «چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی» را مورد بررسی قرار داد.

پای وزیر آموزش و پرورش به پرونده خبری ایکنا باز شد

گروه ادب ــ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نامه‌ای را در راستای پیگیری پرونده چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی به وزیر آموزش و پرورش نوشت.

تشریح ویژگی‌های کتاب درسی آموزش قرآن اول دبستان از سوی کارشناس تألیف

گروه ادب ــ رضا نباتی، یکی از مؤلفان کتاب درسی قرآن ابتدایی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در یادداشتی به تبیین ویژگی‌های کتاب و برنامه درسی آموزش قرآن مقطع اول ابتدایی پرداخت.

نقد کتاب‌های درسی قرآن در «بزم اندیشه»

گروه ادب ــ کتاب‌های درسی قرآن دوره ابتدایی در همایش «بزم اندیشه» نقد و بررسی می‌شود.
در همایش «بزم اندیشه» مطرح شد؛

رویکرد نخبه‌گزینی شورای توسعه فرهنگ قرآنی خطایی استراتژیک است

گروه ادب ــ تحمیل نگاه ترویجی و تبلیغی و رویکرد نخبه‌گزینی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و کمیسیون آموزش عمومی قرآن ظلم بزرگی به درس قرآن و آینده دانش‌آموزان بوده و خطایی استراتژیک در نظام جمهوری اسلامی است.