اقدامات اثرگذار جهاد دانشگاهی ريشه گرفته از بطن قرآن است
کد خبر: 1078383
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
حجت‌الاسلام موسوی‌هوايی

اقدامات اثرگذار جهاد دانشگاهی ريشه گرفته از بطن قرآن است

معاون پژوهش و آموزش سازمان تبليغات اسلامی در تبيين جايگاه فعاليت‌های جهاد دانشگاهی در كشور، عنوان كرد اقدامات اثر‌گذار اين نهاد براساس ريشه‌ای است كه از بطن اصلی قرآن گرفته شده است و توليداتی دارد كه می‌توانند در جامعه جزو اثر گذارترين‌ها باشد.


گروه اجتماعی: معاون پژوهش و آموزش سازمان تبليغات اسلامی در تبيين جايگاه فعاليت‌های جهاد دانشگاهی در كشور، عنوان كرد: اقدامات اثر‌گذار اين نهاد براساس ريشه‌ای است كه از بطن اصلی قرآن گرفته شده است و توليداتی دارد كه می‌توانند در جامعه جزو اثر گذارترين‌ها باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌جواد موسوی‌هوايی، معاون پژوهش و آموزش سازمان تبليغات اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به تبيين جايگاه جهاد دانشگاهی در كلام امام رحمة‌الله، پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی، محصول مستقيم انقلاب اسلامی ماست و هدف آن، پيشرفت مراكز علمی و گسترش كمی و كيفی تحقيقات در دانشگاه‌هاست. اين نهاد با اعتقاد به اين كه تحقيقات، پشتوانه و اساس توسعه و رشد فناوری ملی است، گسترس تحقيقات و شكوفايی استعداد‌ها را در سطح جامعه، در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است. حضرت امام خمينی(ره) در اين مورد می‌فرمايد: «مهم‌ترين عامل در كسب خود‌كفايی و بازسازی، توسعه مراكز علمی و تحقيقاتی و تمركز و هدايت امكانات و تشويق كامل و همه جانبه مخترعين و مكتشفين و نيروهای متعهد و متخصص است كه شهامت مبارزه با جهل را دارند و از لاك نگرش انحصاری علم به شرق و غرب در‌آمده و نشان داده‌اند كه می‌توانند كشور را روی پای خود نگه دارند».


وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) در مورد جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در مورد جهاد دانشگاهی فرموده‌اند: «مجموعه شما(جهاد دانشگاهی) يك حرفی زد كه بحمد‌الله اين حرف، امروز تقريباً در كشور ثابت شده است. جهاد دانشگاهی از اول خواست بگويد كه نيروهای مؤمن، حزب‌اللهی، انقلابی و كمر بستگان انقلاب آن چنان كه دشمن می‌خواهد وانمود كند، عبارت نيستند از يك عده مردمی كه از دانش، معرفت، تخصص و تجربه تهی هستند.»


معاون پژوهش و آموزش سازمان تبليغات اسلامی با اشاره به اين سخن معظم رهبری كه فرموده‌اند: «تاكنون، كارنامه درخشان جهاد دانشگاهی نيز بيانگر آن است كه اين نهاد، تجلی‌گاه تعهد و فرهنگ ناب در محيط‌های علمی بوده است و نام جهاد، همواره با تبلور فرهنگ، معنويت و حفظ اصول و ارزش‌های متعالی، عجين بوده است.» به ضرورت‌های تشكيل اين نهاد اشاره كرد و گفت: پس از پيروزی انقلاب تا وقوع انقلاب فرهنگی، فضای دانشگاه‌ها هنوز آن طور كه بايد با شرايط دوران بعد از انقلاب هماهنگ و هم‌سو نشده بود، از اين رو، امام خمينی رحمة‌‌الله فرمان انقلاب فرهنگی را صادر كردند. در پی صدور اين فرمان، برای تحقق بخشيدن به اهداف انقلاب فرهنگی و ضرورت ايجاد تحول در دانشگاه‌ها ستاد انقلاب فرهنگی تشكيل شد.







 معاون پژوهش و آموزش سازمان تبليغات اسلامی:
عليرغم بهره‌مندی بسيار اندك و ناچيز بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی از امكانات و اعتبارات در مسايل فرهنگی، همواره جزو تاثير گذاران بخش‌های فرهنگی بوده

وی ادامه داد: امام خمينی(ره) در اوايل انقلاب اسلامی با در نظر گرفتن قضايا و مشكلاتی كه در دانشگاه‌ها در اوايل انقلاب ايجاد شده بود و گروهك‌ها می‌خواستند از محيط دانشگاهی برای تضعيف انقلاب استفاده كنند، نسبت به تاسيس جهاد دانشگاهی تاكيد كردند.


حجت‌الاسلام موسوی‌هوايی تصريح كرد: تأسيس جهاد دانشگاهی از جمله اقدامات بسيار خوب و ارزشمندی بود كه از افكار بسيار روشن و آينده‌نگری امام خمينی(ره) سرچشمه می‌گيرد و تاسيس جهاد دانشگاهی از جمله ضرورت‌هايی بود كه در آن زمان احساس می‌شد تا كارهای مهم و ارزشمندی با بهره‌گيری از نيروهای ارزشمند، توانمند و معتقد صورت گيرد.


وی به تببن فعاليت‌های اين نهاد انقلابی در عرصه فرهنگی و قرآنی كشور پرداخت و اظهار كرد: يكی از وظايف جهاد دانشگاهی كه در اساسنامه آن ذكر شده عبارت است، از تبيليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه‌ريزی فرهنگی و تربيتی و ايجاد آمادگی فكری و مكتبی در قشر جوان بخصوص دانش‌آموزان دبيرستانی و دانشجويان به منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات در چارچوب سياست‌های فرهنگی كشور.


معاون پژوهش و آموزش سازمان تبليغات اسلامی با اشاره به اينكه جهاد دانشگاهی با ايجاد مراكز فرهنگی مختلف از جمله خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، مركز افكار‌سنجی دانشجويان(ايسپا)، مراكز گردشگری(ايستا)، مركز فعاليتهای قرآنی(ايسكا) و ساير مراكز فرهنگی و ادبی به نيازهای فرهنگی نسل جوان پاسخ می‌گويد، تصريح كرد: عليرغم بهره‌مندی بسيار اندك و ناچيز بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی از امكانات و اعتبارات در مسايل فرهنگی، همواره جزو تاثير‌گذاران بخش‌های فرهنگی بوده بطوريكه با استفاده از نيروهای جوان و خلاق دانشجويی و با پرهيز از افراط و تفريط، توانسته است، پشتيبانی خود را در برنامه‌ريزی و اجرای طرح‌های شاخص فرهنگی حفظ نمايد.


وی همچنين عنوان كرد كه اقدامات اثر‌گذار اين نهاد براساس ريشه‌ای است كه از بطن اصلی قرآن گرفته شده است و توليداتی دارد كه می‌توانند در جامعه جزو اثر گذارترين‌ها باشد، اين نهاد انقلابی آميخته با فرهنگ اسلامی است كه تاثير آن در بسط و گسترش فرهنگ اسلامی قابل تقدير است.

captcha