تدابير انديشمندانه اساتيد قرآن مؤسسات موجب تقويت فرهنگ قرآنی در جامعه می‌شود
کد خبر: 1120859
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۱
شناسايی نيازها، محدوديت‌ها و موانع توسعه فرهنگ قرآنی در مؤسسات/76 مجتبی وزيری

تدابير انديشمندانه اساتيد قرآن مؤسسات موجب تقويت فرهنگ قرآنی در جامعه می‌شود

مديرعامل كانون آموزش قرآن كريم تهران با تأكيد بر لزوم توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه، گفت تدابير انديشمندانه اساتيد قرآن كريم مؤسسات قرآنی ـ مردمی موجب تقويت فرهنگ قرآنی در جامعه می‌شود.


گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مديرعامل كانون آموزش قرآن كريم تهران با تأكيد بر لزوم توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه، گفت: تدابير انديشمندانه اساتيد قرآن كريم مؤسسات قرآنی ـ مردمی موجب تقويت فرهنگ قرآنی در جامعه می‌شود.








مجتبی وزيری، مديرعامل كانون آموزش قرآن تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، توجه جدی به اصل جدايی‌ناپذيری قرآن و اهل بيت(ع) در تمامی فعاليت‌های قرآنی كشور را از قوانين مثمرثمر در اشاعه فرهنگ قرآنی جامعه نام برد.


اين مسئول مبانی توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه را به سه اصل اجرای قوانين الهی قرآن، اجرای دستورات پيامبر عظيم و شأن به عنوان آورنده قرآن و اجرای دستورات اهل‌بيت(ع) پايدار دانست و گفت: شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی در برخی از نهادها و سازمان‌ها گنجانده می‌شود كه از اين رو می‌توان به مؤسسات قرآنی ـ مردمی و خانه‌های قرآن به دليل مردمی بودنشان اشاره كرد.


اين كارشناس علوم قرآنی در ادامه مؤسسات قرآنی كشور را فرآيندی آموزشی و تخصصی عنوان و اظهار كرد: مؤسسات قرآنی ـ مردمی تشكلی آموزشی و تخصصی هستند كه برای تحقق فعاليت‌هايشان نياز به منابع و زيرساخت‌های تعريف شده، دارند.


قبل از افزايش تعداد مؤسسات قرآنی، برنامه‌ريزی‌های صحيح به كار برده شود


وی ضمن بيان مطلب فوق با توجه به تعدد مؤسسات قرآنی در كشور تصريح كرد: اگر قبل از افزايش تعداد مؤسسات قرآنی، برنامه‌ريزی‌های صحيح به كار ببريم و تحت حمايت و نظارت دقيق دستگاه‌های متولی جريان‌های قرآنی كشور عمل كنيم هيچگاه با گسست فعاليت‌های قرآنی مواجه نخواهيم شد و توسعه فرهنگ قرآنی به وجود می‌آيد.


وزيری در پاسخ به اين سؤال مبنی بر اينكه در حال حاضر چه موانعی بر سر راه مؤسسات قرآنی جهت توسعه فرهنگ قرآنی قرار دارد، بيان كرد: بحث بيمه نشدن مربيان قرآن، كمی بودن فعاليت‌های قرآنی مؤسسات و عدم امكانات مالی از جمله موانع موجود بر سر راه مؤسسات قرآنی شمرده می‌شود.


اين فعال قرآنی معتقد است كه دستگاه‌های نظام دولتی با توجه به اين امر كه مؤسسات به‌ عنوان زير مجموعه‌های زمينه‌ساز اشاعه فرهنگ قرآنی هستند با حمايت مالی مستمر و چشمگير می‌توانند بخشی از موانع اين راه را بردارند.


تقويت انس با قرآن در جامعه نيازمند اتخاذ تدابير انديشمندانه كارشناسان و اساتيد قرآن مؤسسات است


مديرعامل كانون آموزش قرآن تهران تقويت انس با قرآن در جامعه را نيازمند اتخاذ تدابير انديشمندانه كارشناسان خبره و اساتيد مؤسسات قرآنی دانست و افزود: هم‌اكنون جامعه اسلامی دارای مؤسسات فعالی است كه از اساتيد دارای علم و دانش قرآنی بهره‌مند هستند كه همين امر موجب توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه می‌شود به اين دليل كه با ارائه روش‌های به روز و جامع قرآن و همچنين راهكارهای يادگيری موفق به تربيت دانش‌آموخته‌های قرآنی می‌شوند.







 مجتبی وزيری:
اگر برای تحقق و توسعه فرهنگ قرآنی گام برداشته نشود، جامعه به سمت بی‌هويتی پيش می‌رود و اين مورد تنها از سوی مؤسسات قرآنی و تشكل‌های مردمی خودجوش ميسر خواهد شد

اين مدرس قرآن ارزيابی و نظارت بر فعاليت مؤسسات قرآنی را مؤثر دانست و گفت: ارزيابی و نظارت بر فعاليت مؤسسات قرآنی مؤثر است در صورتی كه ابتدا فعاليت‌های آموزشی اين مراكز را دسته‌بندی كرده‌ باشيم و براساس كيفی و كمی بودن برنامه‌های اين مراكز ارزيابی و نظارت را عملی كنيم.


وزيری جايگاه مؤسسات قرآنی در جهت توسعه فرهنگ قرآنی را مطلوب نام برد و اظهار كرد: جايگاه مؤسسات قرآنی ـ مردمی در جهت ترويج و توسعه فرهنگ قرآنی مطلوب است به شرط آنكه مديران خوبی در اختيار داشته باشند تا روند فعاليت‌های مؤسسه را به سمت و سوی قرآن ارجاع دهند.


اين مسئول در پايان تخصصی شدن مؤسسات قرآنی در حهت توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه را يكی از اساسی‌ترين عملكرد‌های بالقوه بيان كرد و افزود: انسان‌ها همواره بايد جايگاه خود نسبت به قرآن را درك كرده و به طور شايسته با آن ارتباط برقرار كنند لذا اگر برای تحقق و توسعه فرهنگ قرآنی گام برداشته نشود، جامعه به سمت بی‌هويتی پيش می‌رود و اين مورد تنها از سوی مؤسسات قرآنی و تشكل‌های مردمی خودجوش به دليل مردمی‌ بودنشان ميسر خواهد شد.

captcha