پرهیز از شتاب‌زدگی در طرح‌های قرآنی/ اقتضائات منطقه‌ای در اجرای طرح‌ها لحاظ شود
کد خبر: 1202053
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹
حجت‌الاسلام شمس‌الدين تأکید کرد

پرهیز از شتاب‌زدگی در طرح‌های قرآنی/ اقتضائات منطقه‌ای در اجرای طرح‌ها لحاظ شود

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه با تأکید بر لزوم پرهیز از شتاب‌زدگی در طرح‌های قرآنی بیان کرد اقتضائات منطقه‌ای و شرایط جغرافیایی و فرهنگی باید در اجرای طرح‌های قرآنی لحاظ شود.


گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه با تأکید بر لزوم پرهیز از شتاب‌زدگی در طرح‌های قرآنی بیان کرد: اقتضائات منطقه‌ای و شرایط جغرافیایی و فرهنگی باید در اجرای طرح‌های قرآنی لحاظ شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین سيدمحمد شمس‌الدين، عضو هيئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالميه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قم، اظهار کرد: طرح تربيت ده ميليون حافظ قرآن طرح بسيار خوبی است و جامعه قراء و حفاظ كشور منتظر اين تحول بودند كه رهبر معظم انقلاب آن را مطرح كردند تا در سال‌های آتی محقق شود.


حجت‌الاسلام شمس‌الدين با بيان اينكه قراء مصری در قياس با قراء كشور ما از اين امتياز برخوردارند که حافظ قرآن هم هستند گفت: اجرای اين طرح می‌تواند علاوه بر تربيت ميليون‌ها حافظ قرآن قاريانی را تربيت كند كه حافظ قرآن هستند و اين عقب ماندگی كشور در مقايسه با قاريان مصری نيز جبران خواهد شد.


شمس‌الدين با بيان اينكه هم‌اكنون در برخی مراكز در زمينه حفظ قرآن به خصوص برای كودكان به صورت شتاب‌زده عمل می‌شود بيان کرد: گاهی شاهد هستيم بدون كارشناسی بر روی افراد متقاضی حفظ اين كار آغاز می‌شود اما از آنجايی كه استعدادها مختلف است جوابگو نيست و ممكن است موجب دل‌زدگی جوانان و نوجوانان نيز شود.


عضو هيئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالميه تأكيد كرد: نبايد افراد وقتی هنوز مسلط به تجويد و روخوانی و روان‌خوانی نشده‌اند وارد مقوله حفظ شوند.


دارنده مدرك دكترای عوم قرآنی تصريح كرد: حفظ در مناطق مختلف كشور بايد متناسب با وضعيت جغرافيايی و شرايط فرهنگی و علمی هر منطقه باشد و نمی‌توان برنامه‌ريزی مشابهی برای تهران و زاهدان انجام داد و بايد اقتضائات هر منطقه را در نظر داشت.


وی بيان کرد: ممكن است برخی مناظق قاری‌پرور و برخی مناطق حافظ‌پرور باشند و برخی طرح‌ها در برخی جاها بيشتر جواب مثبت بدهد و همه اين مسايل را بايد در برنامه‌ريزی‌ها در نظر گرفت.


شمس‌الدين با تأكيد بر تقسيم عادلانه امكانات و اعزام نيروهای متخصص برای مناطق مختلف تأكيد كرد: بايد علايق افراد را در اجرای طرح‌های قرآنی در نظر بگيريم و طوری نباشد كه بر اثر تبليغات فراوان و مقطعی عده‌ای وارد حفظ شوند ولی اين موضوع را به‌صورت عميق دنبال نكنند.


وی با تأكيد بر استفاده از ظرفيت سازمان اوقاف و امور خيريه در اين بحث ادامه داد: در حال حاضر فرصت خوبی برای استفاده از ظرفيت‌های مختلف اين سازمان برای طرح تربيت حافظان وجود دارد زيرا اوقاف در همه استان‌ها شعبه دارد و از موقوفات بسيار زيادی در سطح كشور برخوردار است.


داور مسابقات قرآن در استان قم و المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی(ص) افزود: اوقاف استان قم در كنار حوزه است و بايد محوريت امور قرآنی را بر عهده بگيرد تا با استفاده از ظرفيت عظيم حوزه و طلاب آن بتواند راه را برای تحقق بيشتر چنين طرح‌هايی فراهم كند زيرا بسياری از طلاب در طرح‌های هجرت و برای تبليغ در طول سال به نقاط مختلف كشور اعزام و يا مستقر می‌شوند و می‌توانند با تبليغ خود به اين طرح كمك كنند.


شمس‌الدين با توجه به وسعت موقوفات در كشور و با تأكيد بر لزوم توسعه آن‌ها عنوان كرد: ايجاد ارتباط ميان خانواده‌ها و قرآن بهترين هدف فرهنگی در كشور است و طرح‌های قرآنی مانند مسابقات قرآن و طرح حفظ قرآن كه هم‌اكنون اوقاف با مركزيت قم در حال اجرا دارد بهترين راه برای رسيدن به اين هدف است و وقف بهترين سرمايه در اين زمينه محسوب می‌شود.


وی اظهار کرد: وقف امری مقدس است و مردم تقدس آن را باور دارند و به خصوص از گذشته مرسوم بوده است كه موقوفات صرف امور دينی و فرهنگی شود به همين دليل در كنار هر مدرسه علميه شاهد وجود موقوفه‌ای نيز بوده و هستيم.


شمس‌الدين در پایان تأكيد كرد: وقف بايد پشتوانه امور فرهنگی باشد و بهترين امور فرهنگی نيز قرائت، حفظ و آموزش قرآن است.

captcha