يكی از اصول بديهی آثار و انديشه‌های امام خمينی(ره)، وحدت ميان اديان الهی است
کد خبر: 1238103
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
حجت‌الاسلام خوشخو

يكی از اصول بديهی آثار و انديشه‌های امام خمينی(ره)، وحدت ميان اديان الهی است

رئيس بنياد مهدويت خراسان جنوبی با بيان اينكه احيا‌ اصل وحدت ميان اديان الهی كه يكی از اصول بديهی ‌انديشه‌های امام خمينی(ره) است، گفت علاوه بر دعوت ‌اسلام و اديان مختلف به وحدت عقلانی و سياسی، وحدت حقيقی و بنيادين را كه درمان اصلی ‌جدايی‌ها بدان وابسته است را نيز شامل می‌شود.


گروه اجتماعی: رئيس بنياد مهدويت خراسان جنوبی با بيان اينكه احيا‌ اصل وحدت ميان اديان الهی كه يكی از اصول بديهی ‌انديشه‌های امام خمينی(ره) است، گفت: علاوه بر دعوت ‌اسلام و اديان مختلف به وحدت عقلانی و سياسی، وحدت حقيقی و بنيادين را كه درمان اصلی ‌جدايی‌ها بدان وابسته است را نيز شامل می‌شود.


حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو، رئيس بنياد مهدويت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی، با اشاره به اينكه در آموزه‌های دين اسلام بر ضرورت و لزوم «وحدت» در جوامع بشری به‌ويژه جامعه اسلامی تأكيد شده است، گفت: اين تأكيد تا جايی‌ است كه اسلام به عوامل وحدت‌آفرين اشاره كرده و مؤثرترين راه برای حفظ وحدت اسلامی را در عمل به دستورات اسلام و پيروی از قرآن برمی‌شمرد، در نهج‌البلاغه نيز اميرمؤمنان علی(ع)، عامل سكوت چندين ساله خود را جلوگيری از وقوع تفرقه ميان مسلمين مطرح می‌كند.


وی با بيان اينكه همچنين لزوم و وجوب برخی احكام اسلامی چون نماز جمعه، حج، جهاد از مظاهر وحدت در تعاليم اسلامی به‌شمار می‌رود و اين مسئله نيز اهميت و جايگاه وحدت را به‌خوبی روشن می‌‌سازد، اظهار كرد: در بيانات انديشمندان اسلامی نيز دعوت به اتحاد امت‌های اسلامی و بهره‌گيری از نيروی «وحدت» برای پيشبرد اهداف اسلامی همواره مورد‌نظر بوده است و امام خمينی(ره) نيز به‌عنوان يكی از برجسته‌ترين دانشمندان، فقها و رهبران سياسی جهان اسلام، نظريات مبسوطی درباره وحدت ارائه داده‌اند.


رئيس بنياد مهدويت خراسان جنوبی تصريح كرد: از عبارات مختلفی كه امام خمينی(ره) بيان كرده‌اند چنين استنباط می‌شود كه وحدت و همبستگی در انديشه ايشان مبتنی بر نوعی پذيرش ايمانی و تعهد درونی تعميم يافته است كه در همدلی دينی متجلی می‌گردد.


حجت‌الاسلام خوشخو ادامه داد: انسجام مطلوب در اين رويكرد ناشی از سازگاری درونی است كه گروه‌ها و افراد، داوطلبانه و بر مبنای اعتقاد دينی به آن مكلف شده‌اند و اين باورها كنش‌های متقابل سازمان يافته‌ای را ‌بين مؤمنان ايجاد می‌كند كه معطوف به ارزش‌های الهی است.


وی با اشاره به اينكه امام خمينی(ره) بارها به لزوم اين وحدت اشاره فرموده‌اند و از اعياد مذهبی‌(قربان، فطر) و ميلاد حضرت محمد(ص) و مراسم حج به‌عنوان موجبات وحدت فرق اسلامی نام برده‌اند و از آنجا كه كعبه، متعالی‌ترين نماد مجسم و كانون توجه مسلمين به‌سوی خداست برای فريضه حج به‌عنوان يكی از مناسك الهی نقش ويژه‌ای قايل شده‌اند، گفت: اين مسئله تا جايی است كه ايشان بارها بر اين كه چاره اساسی دردهای مسلمين وحدت است تأكيد كرده‌اند.


رئيس بنياد مهدويت خراسان جنوبی با بيان اينكه احيا‌ اصل وحدت ميان اديان الهی و به‌خصوص فرق اسلامی كه يكی از اصول بديهی آثار و انديشه‌های امام خمينی(ره) است، اظهار كرد: علاوه بر دعوت عالم اسلام و اديان مختلف به وحدت عقلانی و سياسی، وحدت حقيقی و بنيادين را كه درمان اصلی تشتت‌ها و جدايی‌ها بدان وابسته است را نيز شامل می‌شود.


حجت‌الاسلام خوشخو با اشاره به اينكه در نگرش اول، امام، وحدت سياسی را كه مقتضای عقل دورانديش است با تأكيد تمام به احزاب و مذاهب و فرق توصيه می‌كند و ناسيوناليسم منفی و عوامل ديگر تفرقه را محكوم می‌كند و وجود اختلافات بين ملل اسلامی و ملت ايران را به ضرر همه مسلمين می‌دانند، افزود: نگرش دوم از ديدگاه ايشان، نگرش عميقتری همراه با اصل تقريب و وحدت مذاهب و فرق است كه بر سه اصل؛ برخورد معرفت شناسانه، برخورد محبت‌آميز و نگرش حقيقت محورانه‌(نه عنوان محورانه) مبتنی است.


وی افزود: بر مبنای همين نگرش است كه برخی از اختلاف‌ها را برخاسته از اختلاف زبان‌ها و شيوه‌های گفتاری می‌داند و بسياری ديگر را ناشی از بی‌توجهی به بحر حقيقت و صورت‌گرايی می‌شناسد و وحدت عميق ميان پيغمبران را ناشی از همين اصل می‌داند.


رئيس بنياد مهدويت خراسان جنوبی عنوان كرد: بديهی است كه نگرش نخستين را بايد از گفتارها و نوشتارهای سياسی و اجتماعی امام به‌دست آورد و نگرش دوم را در آثار عرفانی و ديوان اشعار آن حضرت جستجو كرد تا جايي‌كه در وصيت‌نامه الهی ـ سياسی امام خمينی(ره)، اصل وحدت ميان مسلمين جهان و ميان ملت ايران و حوزه و دانشگاه رمز پيروزی ملت‌ها و امت ايران و نسل‌های آينده قلمداد شده است.


حجت‌الاسلام خوشخو گفت:امام خمينی(ره) با دقت نظر و دانش عميق سياسی و الهی خويش، عوامل اساسی و بنيادين اختلافات موجود در امت‌های اسلامی و مردم ايران را بررسی كرده و با درايت و دورانديشی‌های سياسی و بهره‌های معنوی وجوديشان، راهكارهای نظری و عملی متناسب با شرايط اجتماعی ـ سياسی ملل اسلامی و مردم ايران ارائه داده‌اند تا از رهگذر اين راهكارها به دفع تفرقه‌ها و ايجاد همبستگی و اتحاد ملل اسلامی و مردم ايران نايل شويم.


وی يادآور شد: تشكيل حكومت اسلامی، التزام دولت اسلامی به داشتن روابط حسنه با دول مسلمان و تلاش در رستای رفع اختلافات و نيز حمايت از جنبش‌های اسلامی استعمارستيز در جهان اسلام را می‌توان از جمله راهكارهای پيشنهادی حضرت امام خمينی(ره) در اين زمينه برشمرد كه در كنار مسائلی چون تلاش ملت‌های اسلامی در جهت تشكيل حكومت واحده اسلامی، بر حذر داشتن پيروان مذاهب اسلامی از طرح مسائل تفرقه‌‌زا و اختلاف‌انگيز، ترغيب علمای فرق اسلامی به استفاده از تجارب و ذخاير علمی يكديگر و نيز بر ملا ساختن دسيسه‌های مخالفان جهانی وحدت اسلامی و تشويق مسلمين جهت رويارويی با آن، مجموعه كاملی از راهكارهای وحدت آفرين را در دفع تفرقه‌ها و ايجاد همبستگی ملل اسلامی و مردم ايران به‌وجود آورده است.

captcha