تجليل از پنج استاد گمنام قرآنی در مجمع قاريان تهران/ شرحی از زندگی اين افراد
کد خبر: 1243388
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸

تجليل از پنج استاد گمنام قرآنی در مجمع قاريان تهران/ شرحی از زندگی اين افراد

در بيست و نهمين مجمع قاريان و قرآنيان شهر تهران «محمدجعفر خرم‌دل»، غلامرضا عامريان»، «نصرالله مشعوف»، «زهرا وزوايی» و «معصومه ميرزابيگی اسكويی» پنج استاد گمنام قرآن شهر تهران هستند كه تجليل و تكريم می‌شوند.


گروه فعاليت‌های قرآنی: در بيست و نهمين مجمع قاريان و قرآنيان شهر تهران «محمدجعفر خرم‌دل»، غلامرضا عامريان»، «نصرالله مشعوف»، «زهرا وزوايی» و «معصومه ميرزابيگی اسكويی» پنج استاد گمنام قرآن شهر تهران هستند كه تجليل و تكريم می‌شوند.


به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، پنج استاد گمنام قرآن منطقه هفت شهر تهران در بيست‌ و نهمين مجمع قاريان و قرآنيان شهر تهران مورد تجليل قرار می‌گيرند، اين افراد عبارتند از: «محمدجعفر خرم‌دل»، «غلامرضا عامريان»، «نصرالله مشعوف»، «زهرا وزوايی» و «معصومه ميرزابيگی‌اسكويی» كه در ادامه به معرفی اين اساتيد گمنام می‌پرازيم.


محمدجعفر خرم‌دل، مهندسی كه استاد قرآن شد


محمدجعفر خرم‌دل، متولد 1328 در خوانسار استان اصفهان است، فعاليت قرآنی خود را از سال 1350 و از خيابان گرگان تهران و مسجد رضوان آغاز كرد. وی از اساتيدی هم‌چون، حجت‌الاسلام فاطمی‌صفت، عباديانی، غلامرضا خرم‌دل و خانم خرم‌دل بهره‌های زيادی در راه تعلم قرآن برد.


اين استاد بيش از سه دهه است كه مشغول فعاليت قرآنی است و عمده فعاليتش هم در مسجد رضوان بوده است و با تأسيس يك مؤسسه قرآنی به صورت متمركز به آموزش قرآن پرداخته، وی می‌گويد سالانه نزديك به 500 شاگرد و قرآن‌آموز را در مؤسساتی هم‌چون نورالهدی و حضرت زينب(س) در رشته‌های مختلف علوم قرآنی آموزش می‌دهد.


محمدجعفر خرم‌دل دارای مدرك كارشناسی علوم سياسی از دانشگاه امام باقر(ع) و مهندسی برق از كشور ايتاليا است.


غلامرضا عامريان، 23 سال تدريس قرآن در آموزش و پرورش


غلامرضا عامريان در سال 1342 در كرمانشاه متولد شد و فعاليت قرآنی خود را از سال 1360 در مسجدی در كرمانشاه آغاز كرد و دارای بيش از 30 سال سابقه فعاليت در عرصه قرآن است. وی هم‌اكنون در مسجد المهدی(عج) واقع در 20 متری مجيديه در روزهای جمعه و مسجد وليعصر(عج) در روزهای دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء دارای جلسات آموزش قرآن است.


از جمله اساتيد اين استاد قرآن می‌توان به استاد علی اربابی، استاد صبحدل و علی فربين اشاره كرد. از جمله فعاليت‌های وی نيز می‌توان به 23 سال مدرس قرآن كشوری در آموزش و پرورش، 17 سال داور مسابقات قرآن در آموزش و پرورش و پنج سال داور كشوری مسابقات دانشگاه آزاد(سما) اشاره كرد.


وی، پيمان عامريان، محمود نوروزی(حافظ كل قرآن)، رجب عناب و ابراهيم اسدی را از جمله برحسته‌ترين شاگردان كشوری و استانی خود معرفی می‌كند. اين استاد قرآن دارای مدرك كارشناسی در رشته علوم تربيتی و مدرك فوق تخصص علوم قرآنی است.


اين استاد برجسته دارای تأليفات مختلفی است كه از جمله آن می‌توان به جزوات متعدد در رابطه با وقف و ابتداء، صوت و لحن و فضائل‌القرآن فی‌الجلسات اشاره كرد.


نصرالله مشعوف، 17 سال تدريس در مسجد حجت‌ابن‌الحسن(عج)


نصرالله مشعوف متولد سال 1343 در محله سرچشمه تهران، فعاليت قرآنی خود را از سال 1352 و از يكی از مساجد همين محله آغاز كرد. وی نزديك به 17 سال است در مسجد حجت‌ابن‌الحسن(عج) در منطقه هفت و در مساجد حوض، امام حسن(ع) و هفت دختران واقع در منطقه 12 فعاليت قرآنی می‌كند.


نصرالله مشعوف در محضر اساتيد بزرگی چون استاد پورفرزيب، علی‌آقا يارائی و رحيم آهور اصول و آموزش‌های قرآن را فراگرفت، وی تدريس علوم قرآنی به همراه استاد پورفرزيب در مسجد حجت‌ابن‌الحسن(عج) به مدت 17 سال را از جمله سوابق قرآنی خود می‌داند.


نصرالله مشعوف دارای مدرك تحصيلی كاردانی گرافيك و مدرك تخصصی تدريس رشته قرائت قرآن كريم است، از جمله تأليفات وی می‌توان به جزواتی در مورد تجويد، روخوانی و روان‌خوانی قرآن كريم اشاره كرد.


زهرا وزوايی، شيمی دانی كه مفسر قرآن شد


زهرا وزوايی، متولد 1327 در محله امامزاده قاسم(ع) شميران تهران است و علاوه بر انس با قرآن از دوران كودكی از سال 1342 فعاليت‌های قرآنی خود را به صورت جدی آغاز كرده است. فعاليت‌های قرآنی وی در مساجد و مراكز قرآنی واقع در خيابان شريعتی و خيابان تركمنستان كه منازل قرآنی در آن وجود داشت، انجام می‌شد.


زهرا وزوايی، اساتيد خود در اين عرصه را حسين وزوايی(پدرش) و استفاده از تفسير الميزان معرفی ‌می‌كند و سوابق تدريس خود را نيز در حدود 20 سال به صورت مداوم در منطقه خود و به ويژه تدريس تفسير قرآن كريم می‌داند.


وی دارای مدرك كارشناسی شيمی از دانشگاه تهران و مدرك تخصصی علوم قرآنی در رشته تفسير قرآن كريم است و سابقه 30 سال تدريس شيمی در دبيرستان‌های تهران را دارد.


معصومه ميرزابيگی‌اسكويی، آغاز فعاليت قرآنی همزمان با پيروزی انقلاب


معصومه ميرزابيگی‌اسكويی، متولد تهران است و شروع فعاليت‌ قرآنی وی تقريباً هم‌زمان شده است با پيروزی انقلاب اسلامی ايران، از جمله مراكزی كه وی در آنها دارای فعاليت قرآنی بوده، می‌توان به مراكز فرهنگی، هنری وابسته به شهرداری تهران، مدارس منطقه هفت تهران و دانشكده‌های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره كرد.


از جمله اساتيد وی می‌توان به مرحوم آيت‌الله علامه‌ عسگری و خانم‌ها گودرزی و عبدالباقی اشاره كرد، همچنين سوابق قرآنی وی نيز به تدريس علوم قرآنی در رشته‌های مفاهيم و تفسير تخصصی قرآن و تربيت مدرس علوم قرآنی زير نظر سازمان دارالقرآن‌الكريم برمی‌گردد.


معصومه ميرزابيگی‌اسكويی دارای مدرك كارشناسی در رشته الهيات از دانشگاه تهران است و دارای ده‌ها مقاله علمی، اخلاقی و قرآنی و نيز جزوات تفسيری آيات قرآن كريم است.


يادآور می‌شود از اين افراد در روز چهارشنبه، 29 خردادماه و در بيست و نهمين مجمع قاريان و قرآنيان شهر تهران مورد تجليل و تكريم قرار می‌گيرند.

captcha