«نورا»؛ گا‌م‌های پولادين بازار آهن تهران برای رفع آلام ايتام و نيازمندان
کد خبر: 1260508
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷

«نورا»؛ گا‌م‌های پولادين بازار آهن تهران برای رفع آلام ايتام و نيازمندان

خيرين بازار آهن تهران با درك نيازهای مردم محروم و با هدف پاسخ‌گويی به روز و نظام‌مند به اين نيازها موسسه خيريه و قرض‌الحسنه نورا (محبان الزهرا(س)) را افتتاح و طی 16 سال فعاليت خود بيش از 68 ميليارد ريال وام قرض‌الحسنه به نيازمندان اعطا كردند.


گروه اجتماعی: خيرين بازار آهن تهران با درك نيازهای مردم محروم و با هدف پاسخ‌گويی به روز و نظام‌مند به اين نيازها موسسه خيريه و قرض‌الحسنه نورا (محبان الزهرا(س)) را افتتاح و طی 16 سال فعاليت خود بيش از 68 ميليارد ريال وام قرض‌الحسنه به نيازمندان اعطا كردند.


بازار و بازاری مرتبط‌ترين بخش جامعه با بدنه مردم در طول تاريخ كشور ايران بوده است. بخشی ثروتمند كه نه تنها نبض تپنده اقتصاد كشور بود، بلكه به دليل وسعيت و گشاده‌دستی اهل آن بزرگ‌ترين خيريه ايران نيز محسوب می‌شد.


اما توسعه جوامع موجب تغيير نقش‌های اجتماعی بسياری از مردم و نهادهای مردمی در كشور شد، به نحوی كه مؤسسات دولتی به عنوان مسئول رفع نيازهای مردم نيازمند به كار، گماشته شدند. اما دولت‌ها هرگز نمی‌توانند به تنهايی مسئوليت رفع نيازهای بخش آسيب‌ديده اجتماع را بر عهده بگيرند و تداوم نياز نيازمندان جامعه اثبات كننده اين ادعا است.


همين تداوم نياز نيازمندان و مراجعه مردم دردمند به ثروتمندان بازار آهن تهران موجب شد، گروهی از اين بازاريان با درك نياز مردم، با آگاهی از پاسخ‌گو نبودن كمك‌های دولتی و با اشراف بر اينكه جامعه تغيير كرده و بايد روش‌های كمك‌ رسانی به مردم نيز با گذشته تغيير كند، به تأسيس موسسه خيريه و قرض‌الحسنه نورا (محبان الزهرا(س)) اقدام كردند.


اين موسسه در سال 1376 با الهام از آيات صريح قرآن كريم و روايات ائمه(ع) آغاز به كار كرد و اينك بيش‌از سه هزار نفر از خانواده‌های نيازمند را تحت پوشش خود دارند.





جمع‌آوری كمك‌‌های ماهيانه از طريق قبوض منتشر شده، طرح ايتام و محسنين، ساماندهی بانوان خير، كمك هزينه خريد مسكن، جمع‌آوری فطريه، خمس و كمك‌های مقطعی، گوسفند قربانی و ... از جمله اقدامات واحد خيرين اين موسسه است

اين موسسه خيريه كه 25 درصد آن را بانوان تشكيل می‌دهند دارای 30 خير اصلی است كه به عنوان هيئت امنای اين موسسه نيز مشغول فعاليت هستند.


جمع‌آوری كمك‌‌های ماهيانه از طريق قبوض منتشر شده، طرح ايتام و محسنين، ساماندهی بانوان خير، كمك هزينه خريد مسكن، جمع‌آوری فطريه، خمس و كمك‌های مقطعی، گوسفند قربانی و ... از جمله اقدامات واحد خيرين اين موسسه است.


مددجويان برای دريافت كمك پس از ثبت‌نام، مشاوره اوليه، مشخص شدن وضعيت متقاضی جهت اخذ مساعدت به تحويل مدارك خود اقدام می‌كنند، سپس با حفظ كرامت و به صورت كاملاً محرمانه واحد محققين موسسه از وضعيت زندگی متقاضی گزارشی تهيه و طی جلسه‌ای به مسئولان مؤسسه ارائه می‌كند و پس از اخذ تصميم توسط مسئولان اين تصميم به اطلاع مددجو رسانده می‌شود.


ارائه انواع‌ وام‌های قرض‌الحسنه(قرض‌الحسنه به معنای واقعی چون دقيقاً همان پول قرض داده شده به صورت اقساطی دريافت می‌شود) از جمله خدمات اين موسسه است.


واحد قرآن پژوهان موسسه خيريه محبان زهرا(س) نيز از ديگر بخش‌های اين نهاد خيريه است كه هم‌اكنون بيش از 430 قرآن‌پژوه خردسال و بزرگسال در حال طی دوره‌های قرآن‌پژوهی هستند و به طور ميانگين ساليانه بيش از 20 حافظ قرآن توسط اين خيريه پرورش داده می‌شود.


برگزاری دوره‌های پاره‌وقت حفظ قرآن به همراه ترجمه و تفسير، تأسيس اولين دوره تربيت مربی خردسال جهت بانوان، برگزاری دوره حفظ خردسالان، برگزاری مسابقات قرآنی، برگزاری كلاس‌های تفسير، ترجمه، مفاهيم، روخوانی و روانخوانی قرآن، طرح نماز نوجوان و ... از ديگر خدمات واحد قرآن‌‌پژوهان موسسه خيريه محبان الزهرا(س) است.


اين موسسه در طول 16 سال فعاليت خود توانسته است بيش از 68 ميليارد و 496 ميليون ريال وام قرض‌الحسنه به نيازمندان اعطا كند و همينك بيش از 10 هزار پرونده تحت پوشش و بيش از 300 نفر از ايتام از حمايت‌های خيرين بازار آهن تهران بهره‌مند هستند.


لازم به ذكر است، موسسه خيريه نورا تحت عنوان دارالقرآن محبان‌الزهرا(س) در بيست‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم غرفه‌ای برپا كرده و ضمن معرفی خدمات خود، به جذب مشاركت‌های مردمی نيز اقدام كرده است.

captcha