تحكيم مبانی عقيدتی مهم‌ترين امر كسب علم و تهذيب نفوس است
کد خبر: 1298508
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
حجت‌الاسلام صديقی

تحكيم مبانی عقيدتی مهم‌ترين امر كسب علم و تهذيب نفوس است

خطيب جمعه تهران بر ضرورت توجه به تهذيب نفوس در كنار كسب علم تأكيد كرد و گفت تحكيم مبانی عقيدتی مهم‌ترين امر كسب علم و تهذيب نفوس است و تمام ناهنجاری‌های عملی به‌دليل بی‌معرفتی است و اگر معرفت كامل باشد دنبال آن فضائل اخلاقی و عملی صالح می‌آيد.



به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، حجت‌الاسلام كاظم صديقی، خطيب جمعه تهران امروز شنبه، 13 مهرماه در مراسم آغاز به‌كار سال تحصيلی جديد دانشگاه فرهنگيان شيراز بر ضرورت تهذيب نفوس تأكيد كرد و گفت: تحصيل در دانشگاه فرهنگيان به‌منصه تهذيب نفوس و تدارك ديدن افسران جنگ نرم است كه بايد در كنار علم‌آموزی به اين مهم عمل كرد.


حجت‌الاسلام صديقی، تحكيم مبانی عقيدتی را از تمامی امور ديگر ضروری‌تر دانست و افزود: همه چيز به شناخت افراد باز‌می‌گردد و تمام ناهنجاری‌های عملی به‌دليل بی‌معرفتی است و اگر معرفت كامل باشد دنبال آن فضائل اخلاقی و عملی صالح می‌آيد.


خطيب جمعه تهران با اشاره به آيات سوره توبه اظهار كرد: دنيا محل كار و تلاش است و قيامت مكان محاسبه و همان‌ طور كه خداوند كريم در اين سوره تأكيد دارد بايد در اين دنيا تلاش كرد و فرصت‌ها را از دست نداد و اولويت‌ها را با برنامه‌ريزی دقيق انجام داد و با مشورت از ره‌يافتگان به‌سمت حيات طيبه گام برداشت.


وی بر ضرورت استفاده از سرمايه جوانی تأكيد كرد و گفت: بايد از سرمايه بی‌بديل جوانی و عمر در جهت ابديت، كمال، نورانيت، رشد و رسيدن به فلاح و نجات خود استفاده كنيم.


حافظه‌پروری در دانشگاه‌ها ترويج يابد


حجت‌الاسلام صديقی با تأكيد بر اينكه حافظه‌پروری در دانشگاه‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد، اضافه كرد: متأسفانه در جامعه كنونی دانشجويان در دانشگاه‌ها به‌دنبال واقعيت و محتوا نمی‌روند و فقط شب امتحان جهت اخذ نمره درس می‌خوانند در حالی‌كه نبايد اين چنين باشد و بايد خودسازی كرد.


امام جمعه موقت تهران با يادآوری اينكه علم در اسلام در اولويت نخست قرار دارد، گفت:‌ استقلال، پيشرفت، پركردن خلأهای فقر بر‌پايه علم و دانش است اما علم و دانشی كه برپايه ايمان استوار نيست سرقت است و شيعيان بايد علم خود را از دريچه حضرت علی(ع) بگيرند.


وی ادامه داد: علم مجرد است، ماده و فيزيك نيست و اگر علم در دل ناپاكی قرار گرفت مورد سوء‌استفاده قرار می‌گيرد بنابراين رسالت ما نه عالم شدن بلكه آزاد كردن دل خود از قيد بندهاست.


اساسی‌ترين مسائل دينی، سياسی، ‌اجتماعی و اخلاقی در سوره مائده وجود دارد


حجت‌الاسلام صديقی در ادامه با اشاره به آيات سوره مائده تصريح كرد:‌ سوره مائده سوره ولايت است و آيات ولايت در آن گنجانده شده است و حاوی اساسی‌ترين مسائل دينی، سياسی، ‌اجتماعی و اخلاقی می‌باشد.


خطيب جمعه تهران بر ضرورت توجه به ولايت تأكيد كرد و گفت: 4 مرحله اخلاق شامل خودشناسی، خودسازی، خوديابی و خودپايی است كه اين‌ها بايد در صدر توجه قرار گيرند.


وی تأكيد كرد:‌ بايد تلاش كنيم تا وقت خود را در چارچوب شرع و فرمول‌ها‌ی اخلاقی تعريف شده در آن صرف كرده و در جهت خودسازی گام برداريم زيرا قلب خانه خداست و بايد صفات خداوند را در آن پياده كنيم.


ضرورت توجه به ابعاد مختلف زندگی امام جواد(ع) توسط جوانان


حجت‌الاسلام صديقی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به فرارسيدن شهادت امام جواد(ع) گفت: آن امام همام نخستين حجت خداست كه در سنين كودكی خداوند مقام امامت را به او عطا كرده است و در روايت‌ها آمده است كه ايشان 7 يا 9 سال داشتند كه پدرشان را از دست دادند.


وی افزود: اين امام بزرگوار در سن 7 سالگی آنچنان به مسائل علمی، فقهی، كلامی، تجربی، قرآنی و ادبی پاسخ دقيق می‌دادند كه حيرت همگان را بر‌می‌انگيخت.


حجت‌الاسلام صديقی اظهار كرد: امام جواد(ع) می‌فرمودند مسئله امامت مانند مسئله رسالت و نبوت است، همان‌ گونه جهت پيامبر شدن هيچ‌ كانونی وجود ندارد و اين امر الهی است، امامت نيز چنان است.


خطيب جمعه تهران خاطرنشان كرد: امام جواد به‌دست همسر خود در سن 25 سالگی شهيد شد لذا برای جوانان اين امام همام ويژگی‌های خاصی دارد كه بايد به آن‌ توجه ويژه داشت.

captcha