ديوان حافظ؛ منشوری ضروری برای حيات معنوی امروز
کد خبر: 1301269
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۵
هفدهمين بزرگداشت يادروز حافظ//11 صادق‌عابدين عنوان کرد

ديوان حافظ؛ منشوری ضروری برای حيات معنوی امروز

استاندار فارس حافظ را ميراث‌دار فرهنگ ايرانی ـ اسلامی دانست و گفت می‌توان بر اين باور بود كه ديوان حافظ منشوری ضروری برای حيات معنوی و آرام امروز بشر است و او از هرگونه مطلق‌گرايی نيز ابا دارد و ما را به راستی، درستی و دوری از ريا دعوت می‌كند.



به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، حسين صادق‌عابدين، استاندار فارس شامگاه پنجشنبه، 18 مهرماه در هفدهمين همايش بين‌المللی بزرگداشت يادروز حافظ در جوار آرامگاه حافظ ضمن خير مقدم به مسئولان و اديبان به سومين حرم اهل بيت(ع) گفت: ديوان حافظ شيراز راه زندگی سالم و سعادتمند را به روی بشريت می‌گشايد.


وی، حافظ را ميراث‌دار فرهنگ ايرانی ـ اسلامی دانست و افزود: اين ميراث‌دار بيش از هر كس می‌داند و بيش از هر كس از اين گنجينه ذخائر بهره برده است و همچنين نيك می‌داند كه اين ميراث باشكوه می‌تواند زيست و نگاه بشری را تغيير دهد و او را به سمت و سوی زندگی آرام و معنوی سوق دهد.


صادق‌عابدين با اشاره به ويژگی‌های اشعار حافظ، تصريح كرد: از آموزه‌های مهم اشعار حافظ اعتدال، مدارا، سازگاری، گذشت و پاسداشت انسان و شخصيت اوست.


استاندار فارس ادامه داد: از زمانی كه انسان در كره خاكی قرار گرفته است با همين نيروها زيسته‌اند و اگر اين محورها را از زندگی بشر بزداييم بی‌ترديد جامعه‌ای شكل نخواهد گرفت و اجتماعی صورت نخواهد يافت؛ آموزه‌های دينی ما نيز همين راه را بر ما نشان می‌دهد.


وی با اشاره به آياتی از كلام‌الله مجيد اظهار كرد: قرآن كريم در مورد شيوه تبليغ رسول اكرم(ص) می‌فرمايد به لطف و رحمت الهی با مردمان نرم‌خويی كرد و اگر درشت‌خوی و سخت‌دل بودی مردم از اطراف تو پراكنده می‌شدند؛ سپس می‌فرمايد بر آن‌ها ببخش و برای آن‌ها آمرزش بخواه.


صادق‌عابدين با تصريح اينكه در احاديث به شفقت با مردمان تأكيد فراوان شده است، گفت: در قرآن كريم بر نگاه احترام‌آميز به انسان‌ها تأكيدات فراوانی شده است كه در اشعار پارسی نيز به اين گونه موارد زيادی به چشم می‌خورد.


استاندار فارس خاطرنشان كرد: در اين روزگار كه بشريت گرفتار كژرفتاری‌های اخلاقی است و بيش از هر زمان قربانی نزاع‌های فراوان است آيا به اين مهم نيازمند نيست؟


وی با بيان اينكه در منظومه بلند فكری حافظ آزار رساندن و به رنج افكندن ديگران گناهی نابخشودنی محسوب می‌شود، افزود: او به نوع دوستی و مهرورزی به شدت اعتقاد دارد و بر اين باور است كه درخت دوستی بنشان كه كام دل به بار آرد.


صادق‌عابدين بيان كرد: اگر سراسر ديوان لسان‌الغيب را ورق بزنيم در سطرسطر آن مؤلفه‌هايی از خودگذشتگی، مدارا و آموزه‌های زندگی فراخور انسان به چشم می‌خورد؛ توصيه‌هايی همچون صبر، شكيبايی، خدمت به خلق، احترام به انديشه ديگران، پرهيز از عصبيت‌های جاهلانه و پرهيز از پيش داوری‌های بی‌خردانه و توصيه به تواضع و فروتنی و انتقادپذيری و خيرخواهی در اشعار حافظ به وفور يافت می‌شود.


استاندار فارس تأكيد كرد: می‌توان بر اين باور بود كه ديوان حافظ منشوری ضروری برای حيات معنوی و آرام امروز بشر است و او از هرگونه مطلق‌گرايی نيز ابا دارد و ما را به راستی، درستی و دوری از ريا دعوت می‌كند.


وی بيان كرد: حافظ به ما می‌آموزد كه خطاپوش و عيب‌پوش باشيم چرا كه خطاپوشی پيوندهای اجتماعی ما را محكم و استوار می‌سازد و شيرازه اجتماع را محكم‌تر می‌كند.


صادق‌عابدين با بيان اينكه بی‌شك ديوان خواجه شيراز راهگشای زيست بشری است، گفت: چند روزی است كه مفقود شدن مجسمه حافظ تيتر مهم رسانه‌های كشور است و در اين مورد به حق مطالب بسياری گفته و نوشته شد كه دوست‌داران اين بزرگ‌مرد را دل مشغول خود كرده بود اما ای كاش به اين نكته نيز توجه می‌شد كه آموزه‌های اخلاقی و فرهنگی و انديشه‌های حافظ سال‌هاست در زندگی ما كمرنگ و شايد با كمال تأسف مفقود شده است و دريغ از اعتراض و تلاش برای جبران اين ضايعه.


استاندار فارس خاطرنشان كرد: بزرگداشت حافظ، در واقع پاسداشت و نكوداشت نصايح و پندها و اندرزهايی است كه از واژگان قرآن كريم به وديعت گرفته شده است و چه نيكوست كه در رفتارمان نيز اين مهم و دغدغه را به رؤيت ببينيم.

captcha