ضرورت تقويت معاونت نوپای قرآن و عترت/ بنياد بين‌المللی حافظ تشكيل شود
کد خبر: 1301362
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
جنتی تأكيد كرد

ضرورت تقويت معاونت نوپای قرآن و عترت/ بنياد بين‌المللی حافظ تشكيل شود

وزير ارشاد با تصريح اينكه معاونت قرآن و عترت اين وزارتخانه نوپاست، بر ضرورت تقويت آن تأكيد كرد و گفت بايد تأسيس بنياد بين‌المللی حافظ صورت گيرد و اين يكی از كارهای واجبی است كه وزارت ارشاد بايد بر روی آن اهتمام داشته باشد.



به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه، 18 مهرماه در حاشيه برگزاری هفدهمين همايش بين‌المللی بزرگداشت حافظ در جوار آرامگاه خواجه شيراز در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ايكنا در خصوص فعاليت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تأسيس معاونت قرآن و عترت در اين وزارتخانه اشاره كرد و گفت: اين معاونت يك معاونت نوپا است كه بايد آن را تقويت كنيم به نحوی كه بتواند تمامی مجامع قرآنی كشور اعم از حافظان،‌ قاريان و تمام كسانی كه در زمينه قرآن قلم می‌زنند و نمايشگاه قرآنی برپا می‌كنند را تحت پوشش خود قرار دهد.


وی بر ضرورت انجام فعاليت‌های قرآنی به‌صورت مردمی تأكيد كرد و افزود: تلاش می‌كنيم در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه اقدامات قرآنی مردم حمايت، پشتيبانی و هدايت كنيم و به هيچ عنوان به‌دنبال دولتی كردن امور قرآنی نيستيم.


جنتی با اشاره به برگزاری نشست با اعضای فراكسيون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: ارتباط نزديكی با فراكسيون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی برقرار كرديم و در هفته جاری در نشست اين فراكسيون شخصاً شركت كردم كه تعداد قابل توجهی از نمايندگان مجلس حضور داشتند.


وزير ارشاد در ادامه سخنان خود در پاسخ به اينكه آيا دبيرخانه دائمی يكی از جشنواره‌های بين‌المللی در شيراز دائر می‌شود، گفت: قول می‌دهم در اين زمينه تلاش كنم.


وی افزود: تلاش می‌كنيم تا در شيراز به‌عنوان مهد فرهنگ، تمدن، هنر، ادب و شعر، جشنواره مناسبی كه متناسب با اين شرايط شيراز باشد برگزار شود و در اين زمينه بايد دقت كنيم كه جشنواره‌هايی كه در سال‌های آينده قرار است برگزار شود كدام متناسب با وضعيت موجود شيراز است.


جنتی در خصوص راه‌اندازی بنياد بين‌المللی حافظ تصريح كرد:‌ بايد در اين جهت تلاش كرد اما نمی‌توان از اكنون قول داد زيرا ما تلاش می‌كنيم كه اول كار انجام دهيم سپس اعلام كنيم كه چنين كاری انجام شده است.


وزير ارشاد تأكيد كرد:‌ بايد تأسيس بنياد بين‌المللی حافظ صورت گيرد و اين يكی از كارهای واجبی است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بايد بر روی آن اهتمام داشته باشد و ما نهايت تلاش خود را جهت راه‌اندازی اين بنياد انجام خواهيم داد.


ستاد كانون‌های عالی مساجد به معاونت تبديل نمی‌شود


وی در ادامه با اشاره به شرايط كانون‌های مساجد اين وزارتخانه اظهار كرد: كانون‌های مساجد به دليل اينكه كار ستادی انجام می‌دهند به معاونت تبديل نخواهند شد.


جنتی به مجوزهای چاپ كتاب اشاره كرد و گفت: در حال حاضر بر روی 4 استان تحقيق شده كه خودشان در استان با توجه به فرهيختگانی كه در آن‌جا وجود دارد بررسی كتاب‌ها را انجام داده و مجوز صادر كنند و فارس نيز يكی از استان‌هايی است كه با وجود صاحب‌نظران و دانشمندان فراوان چنين شرايطی دارد و بايد اين كار را برای آن نيز انجام دهيم.


وزير ارشاد ابراز كرد:‌ اصولاً تلاش داريم كه كار بررسی كتاب را با سرعت انجام دهيم و هر كتاب بيشتر از دو ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطل نماند، جهت تحقق اين امر بايد حتماً توزيع كار در استان‌ها صورت گيرد.


تشكيل اتاق فكر جهت چاپ كتاب‌های دينی كشور در قم


وی خاطرنشان كرد: در نظر داريم با تشكيل گروه‌هايی در قم از اصحاب فكر و روحانيان خوش‌فكر كل كتاب‌های دينی كه قرار است در كشور چاپ شود آن‌جا چاپ شود؛ همچنين بسياری از نهادهايی كه صاحب‌نظر هستند به آن‌ها تفويض اختيار شود كه خودشان مجوز صادر كنند.


جنتی ادامه داد:‌ همچنين به ناشران توانمند با داشتن تجربه 40 الی 50 ساله با داشتن تجربه و افرادی آشنا به قانون چاپ كتاب، تفويض اختيار مجوز چاپ كتاب اعطا می‌شود كه بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين زمينه كاهش يابد.


ضرورت آزادی مطبوعات در چارچوب قانون


اين مقام فرهنگی در ادامه بر آزادی مطبوعات در چارچوب قانون تأكيد كرد و گفت: در قانون مطبوعات يكسری «نبايدها» قيد شده و هيئت نظارت بر مطبوعات كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی يكی از اعضای آن است و اعضای 7 گانه از قوه قضائيه، حوزه علميه و... دارد، وظيفه نظارت بر مطبوعات را برعهده دارد.


وی اضافه كرد: در اين هيئت فقط از نبايدها مراقبت می‌شود كه خلاف قانون صورت نگيرد و خارج از آن مطبوعات آزاد هستند كه هرچه می‌خواهند بيان كنند و بنويسند زيرا واقعاً فرهنگ را در كشور نمی‌توان در تاريك‌خانه‌ها توسعه داد بلكه بايد در يك فضای باز توسعه داد.


جنتی در پاسخ به سؤال ديگری در خصوص حمايت از خبرنگاران گفت: يك صندوق حمايت از نويسندگان و هنرمندان كه در حال حاضر حدود 60 هزار خانوار را تحت پوشش دارد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است و تلاش می‌كنيم كه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و ساير اصحاب مطبوعات بتوانند تحت پوشش آن قرار گيرند.


وزير ارشاد خاطرنشان كرد: بايد جهت تقويت اين صندوق گام برداشت زيرا بر اساس بدهی‌های كلانی كه به سازمان تأمين اجتماعی داشت در آستانه تعطيلی بيمه‌ها بود و ما تلاش كرديم بخشی از تعهدها را بپردازيم تا بيمه‌ها قطع نشود.


مطرح شدن شیراز به‌عنوان شهر ادبی دنیا


وی در بخش پايانی سخنان خود در پاسخ به اينكه آيا شيراز اين ظرفيت را ندارد كه به‌عنوان دومين شهر ادبی دنيا مطرح شود، گفت: شأن شيراز بالاتر از اين است اما در اين زمينه بايد تلاش كرد.


جنتی ادامه داد: ما تلاش می‌كنيم كه در اين زمينه تلاش كنيم اما قولی نمی‌دهيم زيرا قول بايد بر مبنای بررسی جامع باشد كه بتوان انجام داد به‌ويژه اگر كاری در صحنه بين‌المللی باشد، بايد تمام شرايط بين‌المللی آن در نظر گرفته شود.


وزير ارشاد تصريح كرد:‌ با سياست‌های رئيس جمهور فضای بين‌المللی برای كشور باز می‌شود و اميد آن می‌رود كه در اين فضا بهتر از گذشته بتوانيم با دنيا تعامل برقرار كنيم و اميدواريم در حوزه فرهنگ اين تعامل صورت گيرد و بتوانيم با استفاده از ديپلماسی فرهنگ، فرهنگ و تمدن خود را بهتر به دنيا معرفی كنيم، شيراز نيز يك شهر شناخته شده در دنيا است كه اميدواريم بتوانيم اين مهم را محقق كنيم.

captcha