مبنای قانون اساسی در جمهوری اسلامی قرآن کریم است
کد خبر: 1329618
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
حجت‌الاسلام صدیقی:

مبنای قانون اساسی در جمهوری اسلامی قرآن کریم است

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت تهران مبنای قانون اساسی در جمهوری اسلامی را قرآن و وحی دانسته و گفت: اعتبار قانون اساسی در جمهوری اسلامی برگرفته از تأیید ولی‌فقیه است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، مشاور عالی رئیس قوه قضائیه پیش از ظهر امروز دوشنبه، 11 آذر در همایش بزرگداشت قانون اساسی که در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اولین قدم برای برقراری امنیت پایدار جلب اعتماد عمومی است.



وی با بیان اینکه حضرت رسول (ص) بیش از 4 هزار معجزه از خود ثبت کرده است، افزود: کتاب الهی قرآن و اخلاق برتر از مهم‌ترین معجزات پیامبر رحمت است.



صدیقی با بیان اینکه قرآن قرائت خدا بر قلب و جان پیامبر(ص) است، عنوان کرد: حقوق‌دانان و قضات این نظام اگر نتوانند با بهره‌مندی از آیات الهی قرآن و همچنین الگو گیری از پیامبر اکرم(ص) اخلاق را پیشه کنند هرگز در کار خود موفق نخواهند بود.



امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه خداوند بزرگ فرمول زندگی صحیح را با قرآن ارائه کرده است، تأکید کرد: برای حرکت به سمت قله‌های سعادت و کامیابی در مسیر زندگی باید از قرآن به عنوان یک قانون الهی بهره‌مند شد.



رئیس دادگاه قضات با بیان اینکه قانون جمهوری اسلامی بر گرفته از قوانین مبنایی قرآن کریم است، یادآور شد: هنر قانون گذاران در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی تدوین این قانون با توجه به اصل فقاهت و بهره‌گیری از این اصل مهم است.



وی با بیان اینکه مبنای قانون‌گذاری در پارلمان‌های غربی بر اساس عرف و مادی گرایی است، یادآور شد: در جامعه اسلامی مبنای قانون‌گذاری باید برگرفته از شریعت اسلام قانون اساسی جهان به نام قانون و فقاهت باشد تا جامعه به سمت سعادت حرکت کند.



صدیقی خاطرنشان کرد: گرایش‌های باطنی یک قاضی در قانون‌گذاری نباید اثرگذار باشد و به همین دلیل نیز وقتی در تاریخ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که علامه حلی وقتی تصمیم به وضع قانون چاه می‌گیرد اول از همه چاه منزل خود را پر می‌کند.



وی با رد این فرضیه که یک حقوقدان نمی‌تواند سرهنگ باشد، تأکید کرد: یک قاضی بسیجی در میدان رزم سرباز خوب و در سنگر قضاوت یک قاضی دین‌مدار است و در هر دو صحنه سعی خواهد کرد تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد.



امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه در نظام اسلامی نظامی‌گری شغل نیست و همه بسیجی هستند، ادامه داد: مقام معظم رهبری به عنوان دیده‌بان خون شهدا و ارزش‌های انقلاب اسلامی تمامی دوستداران این نظام و مردم را بسیجی می‌داند که در هر صحنه‌ای آماده و پایه کار هستند.



وی با با ارزش خواندن قانون اساسی در نظام اسلامی عنوان کرد: قانونی که از کتاب خدا برگرفته شده باشد با هیچ قانونی مطابق نیست و بالاترین قانون‌ها است.



صدیقی گفت: دین اسلام یک دین یک بعدی نیست و برای آخرت و دنیای انسان‌ها دارای برنامه است و این دین به عنوان یک تجربه لرزه بر اندام دشمنان انسانیت و بشریت انداخته است.



وی با بیان اینکه این دین بود انقلاب کرد و رژیم 2 هزار و 500 ساله را تغییر داد، اظهار کرد: نسل جوان ما به عنوان بازوان دین در کنار یک رهبر دینی به میدان آمدند و با قدرت توانستند برابر بزرگ‌ترین و قدرتمندترین رژیم‌ها ایستاده و یکم نظام دینی نوین را پایه‌گذاری کنند.



استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه مبنای قانون اساسی در کشور ما کتاب، سنت، عقل و اجماع با توجه به سنت است، تصریح کرد: امروز پرچم دین به دست پرچم‌دار واقعی خود به نام ولایت فقیه رسیده و به قانون اساسی اعتبار بخشیده است.



وی با بیان اینکه قانون ممیزی جامعه است، تأکید کرد: دستگاه قضا باید به دنبال تطبیق جامعه، مردم و برنامه‌ها با قانون که برگرفته از قانون اساسی است، باشد.



صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل سازمان بسیج حقوق‌دانان یادآور شد: بسیج حقوق‌دانان به معنای بسیج شرع‌مدار و قانون‌مدار است و این همان روحیه‌ای است که در بدنه سپاه پاسداران وجود دارد.



وی در پایان عنوان کرد: این قرن، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران است و نباید از بیرون بترسیم بلکه امام خمینی (ره) با بیان اینکه امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند حجت را بر ما تمام کرده و ما نیز باید با تکیه بر همین اصل به خودسازی و به پیروزی بر نظام‌های استکباری بیندیشیم.

captcha