وحدت همراه با مهارت؛ عامل توسعه فعالیت‌های قرآنی/ سازمان واحد فعالیت‌های قرآنی شکل گیرد
کد خبر: 1350261
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
حجت‌الاسلام نادربیگی اظهار کرد:

وحدت همراه با مهارت؛ عامل توسعه فعالیت‌های قرآنی/ سازمان واحد فعالیت‌های قرآنی شکل گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس قرآنی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با تصریح اینکه وحدت باید با مهارت همراه و زمینه‌ساز آن باشد تا بتواند فعالیت‌های قرآنی کشور را توسعه دهد، گفت: جهت تحقق این امر یک سازمان واحد برای فعالیت‌های قرآنی شکل گیرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نادربیگی، کارشناس قرآنی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با تأکید بر لزوم حفظ انسجام جامعه قرآنی ‌گفت: اگر وحدت در امور وجود نداشته نباشد قطعاً کاری پیش نمی‌رود اما این وحدت نیز لازم است که با مهارت همراه و زمینه‌ساز آن شود تا بتواند فعالیت‌های قرآنی کشور را توسعه دهد.



حجت‌الاسلام نادربیگی بر لزوم استفاده از تجربیات یکدیگر در فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت:‌ فعالان قرآنی باید با یکدیگر در تعامل باشند و جلسات هفتگی و یا ماهیانه برپا کنند و هر شخصی و یا سازمانی فعالیت‌های خود را تشریح کرده و به یک نتیجه‌گیری و جمع‌بندی دست یابند.



تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، با شکل‌گیری سازمان واحد قرآنی



کارشناس قرآنی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: جهت تحقق این امر اگر یک سازمان خاصی شکل گرفته و تمام این موارد را انجام دهد و از همه فعالیت‌ها نتیجه‌گیری کند و به‌طور کلی تمام فعالیت‌های قرآنی کشور زیرنظر آن فعالیت کند، مسلماً شاهد شکوفایی این فعالیت‌ها در کشور هستیم و مواردی چون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن مورد نظر مقام معظم رهبری نیز حتماً و سریعاً محقق می‌شود.



وی گفت: وقتی تمام فعالان قرآنی در یک شهر زیرمجموعه یک سازمان و نهادی باشند، این‌گونه فعالیت‌ها خیلی بهتر رصد می‌شوند و همدلی بیشتر شده و کارها به وحدت خوبی می‌رسد اما اگر هر کس کار خود را انجام داده و امور رقابتی شود، باعث می‌شود که وحدت و همدلی از بین رود، گرچه رقابت خوب است اما اگر سالم باشد و اگر در این رقابت هر کسی به فکر مطرح کردن خود باشد، مسلماً یکی از بزرگ‌ترین آفت‌ها و آسیب‌ها به فعالیت‌های قرآنی وارد می‌شود.



حجت‌الاسلام نادربیگی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: متأسفانه فضایی که اکنون در فعالیت‌های قرآنی کشور وجود دارد این است که هر سازمان و نهادی به‌صورت سلیقه‌ای اقدام می‌کند.



وی با تصریح اینکه سازمان‌ها و نهادهای مختلفی فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند،‌ افزود: اوقاف، ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و تمام سازمان‌هایی که به‌نوعی با فرهنگ در ارتباط هستند اقدام به فعالیت‌های قرآنی می‌کنند،‌ درست است که به‌کارگیری روش‌های مختلف در زمینه قرآن خوب است اما مشکلات خاص خود را نیز دارد.



حجت‌‌الاسلام نادربیگی تصریح کرد:‌ متأسفانه در این زمینه هنوز چارچوب مشخصی در کشور تعیین نشده است و فعالان قرآنی در این چارچوب عمل نمی‌کنند که این امر موجب اختلاف می‌شود و انسجام و وحدت فعالان قرآنی کم‌رنگ می‌شود.



لزوم استفاده از روش مشترک و جذاب در فعالیت‌های قرآنی



کارشناس قرآنی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد:‌ اگر وحدت و انسجام در بحث فعالیت‌های قرآنی صورت گیرد و تمام فعالان قرآنی در این زمینه از یک روش مشترک، واحد و جذاب استفاده کنند، قطعاً نیل به‌سوی قرآن در کشور بیشتر می‌شود و شاهد شکوفایی استعدادهای بیشتری در این زمینه هستیم.



وی با انتقاد از نحوه آموزش قرآن در کشور گفت: متأسفانه آموزش‌های قرآنی ما  تقریباً سنتی شده و این امر موجب شده است که اختلاف به‌وجود آید و جذب به‌سوی قرآن کمتر شود و این لزوم به‌کارگیری روش‌های نوین و جذاب در آموزش‌های قرآن را تبیین می‌کند.



اجرای منشور، عامل رفع بسیاری از مشکلات است



حجت‌الاسلام نادربیگی به تدوین منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: متأسفانه علی‌رغم اینکه شورای عالی قرآن نیز تشکیل شده اما هنوز این منشور دقیقاً اجرا نمی‌شود در صورتی‌که اجرای آن موجب رفع بسیاری از مشکلات می‌شود.



این فعال قرآنی اضافه کرد:‌ این منشور برای هر سازمان و نهاد وظیفه‌ای را مشخص کرده است که هر کدام باید در چه زمینه‌ای فعالیت کرده و به چه اهدافی برسند،‌ بنابراین لازم است که حتماً اجرا شده تا از انجام امور به‌صورت سلیقه‌ای جلوگیری شود.

captcha