صدور مجوز راه‌اندازی خانه قرآن در مجتمع 13 آبان/ برگزاری مسابقات کشوری جامعة‌القرآن
کد خبر: 1368392
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
مؤسسات در هفته‌ای که گذشت؛

صدور مجوز راه‌اندازی خانه قرآن در مجتمع 13 آبان/ برگزاری مسابقات کشوری جامعة‌القرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مهم‌ترین رویداد قرآنی مؤسسات در هفته گذشته حضور کشوری این در نمایشگاه دستاورد‌های قرآنی کشور بوده است که در این گزارش به اختصار به مهم‌ترین اخبار مربوط به مؤسسات در هفته گذشته خواهیم پرداخت.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دومین نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی، شنبه این هفته ششم بهمن‌ماه در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی 13 آبان به‌طور رسمی آغاز به کار کرد؛ مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضورعلی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن، یوسف افراش، معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن، مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحایه مؤسسات قرآنی و دیگر مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور برگزار شد.



در این مراسم، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور بر ایجاد همبستگی میان مؤسسات و نهادهای مردمی اشاره و هدف از برگزاری این نمایشگاه قرآنی را انسجام و وحدت رویه‌ای در سطح جامعه عنوان کرد.



6 تا 20 بهمن‌ماه جاری؛ زمان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات



وی مدت زمان این نمایشگاه را 6 تا 20 بهمن‌ماه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه دومین تجربه نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی در دستور کار مسئولان قرآنی قرار می‌گیرد، باید یادآور شد که اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها، سازمان قرآن و عترت بسیج دانشجویی و ارتش حضور مستمر دارند.





در بخش دیگری از این مراسم، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بر حضور جهادگونه مردم در زمینه قرآن اشاره و بیان کرد: لازم است تا مردم بالاخص جوانان در زمینه قرآن ورود یابند، به عنوان مثال می‌توانیم به ایجاد خیمه‌های قرآنی و جلسات قرآن کریم بپردازیم.



اختصاص بخشی از بودجه شهرداری جهت اعمال برنامه‌های قرآنی



همچنین در بخش پایانی مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور با تأکید بر لزوم ایجاد فرهنگ قرآن و عترت(ع) در جامعه مطرح کرد: پیام اتحادیه مؤسسات قرآنی به شوراهای اسلامی سراسر کشور این است که بخش از بودجه شهرداری خود را جهت اعمال برنامه‌های قرآنی قرار دهند.





معرفی کتاب «منیر» در نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات



این نمایشگاه دارای غرفه‌های متعددی است که از جمله می‌توان به حضور مؤسسه خاتم‌الاولیاء مهدی(عج) اشاره کرد؛ این مرکز قرآنی به انتشار کتاب «منیر» پرداخته است که در این کتاب مباحثی در رابطه با زبان قرآن همراه با علم صرف بیان شده است.



مریم رامشک، مدیرعامل مؤسسه خاتم‌الاولیاء مهدی(عج) به اجرای طرح بشری اشاره و تصریح کرد: این طرح قرآنی با استفاده از کتاب «منیر» اجرایی می‌شود که افراد زبان قرآن جزء 1 و 30 را فرامی‌گیرند.



وی افزود: از دیگر دستاوردهای مؤسسه خاتم‌الاولیاء تهیه گیاهان نتی است که طبق قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) در دستور کار قرار گرفته است و همچنان در راهروی 2 این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.



ثبت نام طرح «تربیت مربی زبان‌آموزی قرآن» در نمایشگاه



از دیگر مؤسسات حاضر در این نمایشگاه قرآنی می‌توان به طرح تربیت مربی زبان‌آموزی قرآن توسط مؤسسه بشارت تهران اشاره کرد؛ این مرکز قرآنی با ارائه شیوه کارآمد در عرصه آموزش قرآن و اعطای گواهینامه رسمی به پرورش مربیان قرآن می‌پردازد.





مدیریت غرفه مؤسسه بشارت در دومین نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی به ‌عهده محمدحسن رزاق، مؤلف کتاب «باق» است؛ وی برای ارائه مباحث کاربردی آموزش قرآن از کتاب باق در اجزای مختلف قرآن استفاده می‌کند.



رزاق این نمایشگاه قرآنی را دارای نقاط مثبت می‌داند و معتقد است که فضایی جهت آشنایی مؤسسات قرآنی با یکدیگر و آشنایی بازدیدکنندگان با محصولات قرآنی ایجاد می‌شود.



«ادعیةالرمضانیه»؛ دستاورد اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی



ناگفته نماند در میان مؤسسات و نهادهای مردمی نیز اتحادیه مؤسسات قرآنی استا‌ن‌ها فعالیت‌های بی‌شماری را جهت ارائه در این نمایشگاه دارند که می‌توان به رونمایی از لوح فشرده «ادعیة الرمضانیه» توسط اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی اشاره کرد.



باید یادآور شد که سیدمحمدحسین بلاغی‌مبین، مدیریت غرفه اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی را به‌ عهده دارد که به عقیده وی، نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات زمینه اجرای توانایی‌ها و استعدادهای قرآنی مؤسسات را مهیا می‌سازد.



معرفی طرح «صدور مجوز راه‌اندازی خانه قرآن» در نمایشگاه



در بخش دیگری از نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی، اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران مستقر است که از متقاضیان دریافت مجوز راه‌اندازی خانه قرآن ثبت نام به‌عمل می‌آورد؛ در غرفه این اتحادیه، آمار و نمودارهایی از سال تأسیس اتحادیه مشاهده می‌شود.



از دیگر فرآیندهای قرآنی این نمایشگاه می‌توان به اجرای طرح حفظ قرآن به صورت تلفنی اشاره کرد که با راهکارها و شیو‌ه‌های جدید آموزشی میسر خواهد شد؛ این طرح قرآنی توسط مؤسسه نسیم اباعبدالله‌حسین(ع) اسلامشهر و دو مؤسسه قرآنی دیگر اجرایی می‌شود.



حفظ قرآن به‌صورت تلفنی؛ رویداد قرآنی مؤسسه نسیم اباعبدالله‌حسین(ع)



مسئولیت غرفه مؤسسه نسیم اباعبدالله‌حسین(ع) در نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات به‌عهده حسین قاسمی‌جمال است که از نظر وی، این طرح قرآنی به‌گونه‌ای تهیه و تنظیم شده است که متعلمان رشته حفظ قرآن به‌صورت تلفنی می‌توانند پس از پایان یک دوره، قرآن را ختم کنند و با مفاهیم قرآن آشنا شوند.



به‌طورکلی دومین نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی حرکتی است به‌ سوی تحقق توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه اما اجرایی شدن این مهم حضور مسئولان و متولیان قرآنی کشور را با نگاهی هماهنگ و واحد می‌طلبد.



طرح «صندوق قرض‌الحسنه»؛ دستاورد اتحادیه مؤسسات قرآنی یزد



در راستای برگزاری این نمایشگاه برخی از مسئولان استانی حضور یافتند که در این میان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی، مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی یزد معتقد است که به دلیل فضای محدودی که به مؤسسات و اتحادیه‌ها اختصاص داده شده، آنطور که باید نمی‌توانند به عرضه محصولات قرآنی خود بپردازند.



همچنین محمدحسین شایق، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی یزد مهم‌ترین دستاوردهای این مرکز را اجرای طرح صندوق قرض‌الحسنه عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش‌از 10 مؤسسه قرآنی از سوی این اتحادیه وام 50 میلیون تومانی دریافت کرده‌اند که هدف از اجرایی شدن این مهم، برطرف شدن معضلات مالی این دست نهادهای مردمی و مؤسسات است.



وی خواستار ایجاد زمینه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی توسط دانش‌آموزان، دانشجویان و حتی جامعه ورزشی شد و افزود: اگر اسبابی مهیا شود تا این نمایشگاه در مرقد مطهر امام خمینی(ره) یا آرامگاه شهدای بهشت زهرا(س) برگزار شود، بالطبع بازدیدکنندگان بیشتری را خواهد داشت.



دیدگاه مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان نسبت به نمایشگاه



از دیگر رویدادهای مهم این هفته می‌توان به دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان نسبت به نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات اشاره کرد؛ وی برگزاری این نمایشگاه را فرصتی جهت شناسایی استعدادهای قرآنی می‌داند.



حجت‌الاسلام امیدیان به ظرفیت عاشورایی نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور گسترده مردم در عزاداری‌های امام حسین(ع) لازم است تا این ظرفیت عاشورایی در قالب مؤسسات اجرایی شود؛ باید گفت این نمایشگاه زمینه شناخت مردم با دستاوردهای مؤسسات خواهد بود.



اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی جهت معرفی نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات



همچنین طبق گفت‌وگویی که با حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات قرآنی و استان‌های سازمان دارالقرآن به‌عمل آمد، بیان شد: متولیان قرآنی می‌توانند با اجرایی کردن فعالیت‌های تبلیغاتی جهت ارزش‌های انقلابی و دینی این نمایشگاه را معرفی کنند.



وی مؤسسات قرآنی را پتانسیل‌های قوی می‌داند و معتقد است که این دست از مراکز قرآنی می‌توانند عقاید و باورهای عموم مردم بالاخص جوانان را به سمت و سوی تعالیم قرآنی آشنا سازند.



برگزاری نمایشگاه در استان‌ها؛ چشم‌انداز اتحادیه مؤسسات کشور



همچنین از دیگر رویدادهای هفته جاری می‌توان به بیان ایجاد رابطه مستحکم میان شهروندان و تولیدات قرآنی در نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات توسط مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد؛ وی وظیفه مؤسسات قرآنی را گام برداشتن در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی می‌داند.





طلایی در رابطه با برنامه‌های آتی اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور گفت: این مرکز در نظر دارد تا نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی را به‌صورت دوره‌ای در سطح کشور به منظور اشاعه فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها، برگزار کند.



معرفی کتاب قرآن سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در نمایشگاه



به گفته رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی فضایی است تا مؤسسات در یک زمان و یک مکان از ظرفیت‌های یکدیگر بهره گیرند.



وی ایجاد فضای معنوی و قرآی را گام بعدی پایگاه بسیج می‌داند و معتقد است که با اجرایی شدن این مهم، مؤسسات قرآنی و پایگاه‌های بسیج به هماهنگی خاصی در زمینه ارتقای ساختار قرآنی خواهند کرد.





قربانی مهم‌ترین دستاوردهای سازمان قرآن و عترت بسیج در این نمایشگاه را معرفی قرآن کریم با خط استاد نیریزی، ترجمه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در قطع پالتویی نام برد و افزود: این کتاب در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شده است و درصدد آن شدیم تا در دومین نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهیم.



اعلام زمان و مکان مسابقات کشوری جامعةالقرآن الکریم



و اما آخرین رویداد مهم این هفته؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، مدیرکل آموزش برادران جامعةالقرآن الکریم از شانزدهمین دور از مسابقات کشوری قرآن ویژه شعب برادران طی سال آینده خبر داد.



وی در رابطه با نحوه برگزاری این مسابقات قرآن گفت: این مسابقات در قالب مرحله شهرستانی اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود و در 30 مردادماه تا دوم شهریورماه در استان اصفهان مرحله کشوری صورت می‌گیرد.



یادآور می‌شود، دومین نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات با نظارت اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور همچنان برگزار خواهد بود و تا آخرین روز پایانی اخبار آن از طریق ایکنا متعاقباً اعلام می‌شود.

captcha