اجرای سرود در محضر امام(ره)؛ برگ افتخار کانون آموزش قرآن + صوت
کد خبر: 1372703
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
گزارش ایکنا از مؤسسه‌ای با قدمت 47 سال؛

اجرای سرود در محضر امام(ره)؛ برگ افتخار کانون آموزش قرآن + صوت

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: 47 سال از تأسیس کانون آموزش قرآن می‌گذرد، مرکزی قرآنی که در روزهای سال 1347 در مسجد حیدری فعالیت خود را آغاز کرد و برگ افتخار خود را اجرای سرود قرآن‌آموزان در محضر امام(ره) و تقدیم 22 شهید می‌داند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه کانون آموزش قرآن تهران از سال 1347 فعالیت رسمی خود را در حوزه آموزش قرآن در مسجد حیدری تهران با حضور 150 مخاطب آغاز کرد و امروز با پرورش بیش از 3 هزار قرآن‌آموز به رسالت آموزشی خود درعرصه ایجاد فرهنگ قرآنی در ریشه‌های اجتماعی خانواده می‌پردازد.
این مؤسسه که در خیابان وحدت اسلامی تهران واقع شده است، یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات قرآنی کشور است که با سابقه طولانی فعالیت خود، پایداری و ماندگاری خود در عرصه آموزش قرآن، بزرگانی همچون حجت‌الاسلام حمید محمدی و حجت‌الاسلام پناهیان را به جامعه قرآنی تحویل داده است.
به این مؤسسه قرآنی که می‌رسم، سر در زیبای این مرکز نظرم را به خود جلب می‌کند و در و دیوار‌هایی که شاهد روزگاران بسیاری بوده است؛ شاهد روزهای پر تلاطم پیش از انقلاب اسلامی، روزهای آمدن‌ها و رفتن‌هایی که در خاطره این مؤسسه قرآنی جاویدان ماند است.


طاهره یعقوبی، معاون آموزشی کانون آموزش قرآن ما را به داخل دعوت می‌کند؛ وارد حیاط مؤسسه که می‌شوم اولین چیزی که توجهم را به خود جلب می‌کند، تابلوهای مختلف از قرآن‌آموزان این مؤسسه است که شهید شده‌اند، صدای مجتبی وزیری، مدیرمسئول مؤسسه کانون آموزش قرآن توجهم را از عکس‌ها می‌گیرد، پس از سلام و احوالپرسی وارد اتاق ساده‌ای که اتاق مدیریت است، می‌شوم و چه صفایی در این سادگی موج می‌زند؛ گویا زمان ثابت کرده است که هر فعالیت ماندگاری، با بن‌مایه‌های صداقت و صمیمیت و معنویت است که سرانجام می‌یابد.
مؤسسه‌ای که مفتخر به تقدیم 22 شهید است
عکس‌های مختلفی بر دیوارهای اتاق نصب شده است که هر کدام بیانگر خاطره‌ای از روزگارانی است که این مؤسسه و قرآن‌آموزان آن به خود دیده‌اند؛ تصاویری از شهدایی که روزی در این کلاس‌ها، از جمله قرآن‌آموزان این مرکز بوده‌اند و امروز تصاویر آن‌ها در و دیوار این مرکز قرآنی را به خود مزین کرده است.

تصاویری از فعالیت‌های دور و نزدیک این مؤسسه، اردوها، فعالیت‌ها، کلاس‌ها و ... که هر کدام شاید برای تک‌تک قرآن‌آموزان دیروز و مدرسان امروز این مرکز صندوقچه‌ای از خاطرات باشد. با مجتبی وزیری، مدیرمسئول این مؤسسه قرآنی به گفت‌وگو می‌پردازم:
متولد چه سالی هستید؟

مجتبی وزیری، متولد سال 1331 دارای مدرک کارشناسی الهیات و سطح 4 حوزه هستم که دروس حوزوی خود را نزد آیت‌الله مجتهدی گذرانده‌ام.
اولین جلسات غیررسمی کانون از چه سالی آغاز شد؟
بنده از سال 1345 اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن با حضور بیش از 30 نفر به‌صورت مستمر و سیار در منازل کردم و در سال 1347 در مسجد حیدری واقع در پل امیر بهادر با مشورت آقای مهندس اسدالله خالدی که به تازگی از آلمان بازگشته بود و حجت‌الاسلام عدالتی، اساسنامه راه‌اندازی کانون آموزش قرآن را تصویب کردیم و کانون به‌صورت رسمی با مدیریت آقای خالدی از سال 1347 فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه راه، مدیریت این مرکز به بنده واگذار شد و آقای خالدی به‌عنوان مؤسس کانون فعالیت خود را ادامه دادند.

در رابطه با فعالیت کانون در سایر مساجد و مکان فعلی مؤسسه توضیح دهید؟
کانون از سال 47 تا 60 به دلیل درگیری و مبارزه با رژیم در مساجد حیدری، حاج حسن، مسجد پنبه‌چی واقع در قلعه وزیر و المهدی(عج)، الاقصی به فعالیت پرداخت و سپس مکان مؤسسه با دعوت آیت‌الله ایروانی در سال 60 به مهدیه تهران انتقال یافت و به‌مدت 16 سال کانون در این مکان به فعالیت‌های خود ادامه داد تا اینکه با دعوت لولاچیان به ملک کاظم طرخانی نقل مکان کردیم و در حال حاضر نیز فعالیت خود را در این مکان انجام می‌دهیم، زیرا آقای طرخانی مکان فعلی مؤسسه را وقف فعالیت‌های قرآنی این مؤسسه کردند.
با دیدن آرم مؤسسه کنجکاوی‌ام برای دانستن اینکه چه کسی این آرم را طراحی کرده و دلیل چینش قرآن و کره زمین در کنار یکدیگر تحریک می‌شود و سؤال خود را این‌گونه بیان می‌کنم.

در رابطه با دلیل انتخاب نام کانون آموزش قرآن توضیح دهید؟
در آن زمان تبلیغات ضد اسلامی رژیم پهلوی نسل جوان را از نام روحانیت و نام‌های اصیل اسلامی بیزار کرده بود و جوانان کمتر علاقه‌ای به اسلام نشان می‌دادند و نویسندگان اسلامی سعی داشتند تا این ضعف را جبران کنند، مسئولان کانون آموزش قرآن نیز از این قاعده مستثنی نبودند، دلیل انتخاب این نام هرچند که نام قرآن عظیم به دنبال آن بود، اما در مقابل اسامی صرف اسلامی بیشتر جالب توجه بود و جوانان نیز با ذوق بیشتری به جذب کانون در می‌آمدند، نیز همین بود.
هدف از انتخاب آرام مؤسسه که ترکیبی از کره زمین و قرآن است، چیست؟
آرم کانون نیز سال 47 توسط آقای خالدی طراحی شد. در این آرم کره زمین روی قرآن استوار است و این آرم تا حدودی شبیه آرم اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا طراحی شد و تفاوت بر نحوه قرار گرفتن قرآن و حروف لاتین بر روی کره است، این آرم سمبل حرکت واقعی کره زمین در تمام شئون بوسیله اجرای احکام قرآن است.
کانون تا کنون چند نفر را آموزش قرآن داده است؟
تا کنون بیش از 50 هزار نفر در این کانون آموزش قرآن دیده‌اند و از بین این تعداد، 22 نفر به شهادت رسیده‌اند و افراد مطرحی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان، علی‌اکبر حنیفی، بیژن نوباوه، سرهنگ رضایی مجد، سعادتی و ... از شاگردان این کانون در مساجد مختلف تهران بوده‌اند.


اسامی تعدادی از شهدای این مؤسسه را برای خوانندگان ایکنا نام ببرید؟
مهدی تیموری در سال 62، مصطفی میردامادی در سال 63، عباس اکبری در سال 62، احمد ایزدی در سال 63، حسنعلی کریمی در سال 60 ، مرتضی حسینی، محمد وزیری در سال 59، علیرضا اخگری در سال 63، تیمورزیادخانپور، علی بخشی در سال 57، مصطفی برزگر در سال 65، علی فخاریان در سال 65 و ... به شهادت رسیدند که همگی از فعالان و قرآن‌آموزان این مرکز بودند.


از اولین مربیان این مرکز کسی را به خاطر دارید؟
ابراهیم فهیمی‌نیا، علیرضا بکایی و ابوالقاسم جوکار از اولین مربیان این مؤسسه قرآنی هستند و در حال حاضر نیز این مؤسسه دارای 100 مربی قرآن است.
در رابطه با حضور بانوان در این مرکز قرآنی به عنوان مربی نیز برایمان بگویید؟
قبل از انقلاب، کانون دارای مربی قرآن خانم نبود، مربیان قرآن خانم پس از انقلاب اسلامی و در مرحله اول به‌عنوان شاگرد در این کانون آموزش دیدند و سپس به‌عنوان مربی همکاری خود را با مؤسسه آغاز کردند.
هیئت مدیره فعلی مؤسسه چه کسانی هستند؟
علی رهپویا، کریم رهنما، اکبر گل‌آور، شبستری‌زاده و بنده عضو فعلی هیئت مدیره کانون هستیم و تا کنون نیز 224 جلسه توسط اعضای هیئت مدیره این کانون تشکیل و در دفتر رسمی جلسات کانون به ثبت رسیده است.

دستگیری توسط ساواک
در رابطه با نشریات این کانون برایمان توضیح می‌دهید؟
بنده طی زمان فعالیتم در مؤسسه پنج‌بار توسط ساواک دستگیر شدم، اما نه‌ تنها فعالیت خود را متوقف نکردم. از سال 63 نیز اقدام به انتشار نشریه‌ای با نام «پیام قرآنی» در مؤسسه کردم، که این نشریه در طول سال یکبار منتشر می‌شود و در سال جاری شماره سی‌ام این نشریه به چاپ رسیده است؛ لازم به ذکر است که شماره‌های اول این نشریه توسط بنده نوشته می‌شد و به سختی تایپ و پس از چاپ در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گرفت؛ انتشار این نشریه‌ها در سال‌های اول به سختی انجام می‌شد و مانند امروز نبود.

اجرای سرود قرآن‌آموزان کانون آموزش قرآن در محضر امام‌خمینی(ره)
از خاطره اجرای برنامه توسط گروه سرود مؤسسه در محضر امام خمینی(ره) برایمان بگویید؟
12 نفر از قر‌آموزان مؤسسه در یکی از روزهای پنجشنبه تابستان سال 59 بواسطه دکتر بروجردی و با دعوت حجت‌الاسلام توسلی در مدرسه فیضیه در محضر امام به اجرای برنامه پرداختند و سرودی با مضمون «سه بت شکن در تاریخ است/ ابراهیم خلیل‌الله، مؤسی کلیم‌الله، خمینی روح‌الله» را برای امام خواندند، خوب به خاطر دارم که پیش از اجرای سرود، اعلام کردند سریع‌تر بخوانید که امام(ره) در راه است و قبل از رسیدن امام تمام کنید، من به قرآن‌آموزان گفتم سرود‌های خود را اجرا کنید که نزدیک به 20 دقیقه سرود خواندند که در همین حین امام‌(ره) وارد شد و حاج‌احمد خمینی نیز از سرود خواندن بچه‌ها بسیار لذت بردند، و بعد از سرود بچه‌ها دست امام را بوسیدند و بچه‌ها برنامه‌ خود را پایان دادند.


 

در حال حاضر کانون دارای چند شعبه است؟
این کانون در حال حاضر دارای 9 شعبه در خانی‌آباد، جوادیه، جمهوری تهران و کرج و 9 مدیریت مستقل است که فعالیت‌های تمامی این شعب تحت نظارت شعبه مرکزی اداره می‌شود و در حال حاضر نیز بیش از 3 هزار نفر در دفتر مرکزی کانون و شعب آن مشغول فراگیری آموزه‌های قرآن هستند که از این تعداد 84 نفر در مقطع پیش‌دبستانی قرار دارند.
این کانون دارای چه بخش‌هایی است؟
کانون آموزش قرآن متشکل از شش بخش آموزش، روابط عمومی، اولیاء و مربیان، گزینش، دایره پشتیبانی و دایره اداری است و فراگیران نیز پس از ثبت نام در مؤسسه و تعیین سطح در آزمون ورودی موظف هستند تا 40 عنوان درسی را در قالب 100 واحد درسی طی کنند تا بتوانند دانشنامه مؤسسه را دریافت کنند.

اسدالله خالدی؛ مؤسس کانون آموزش قرآن

اسدالله خالدی، که در سال 1315 در تهران متولد شد، برای ادامه تحصیلات خود در سال 1336 به آلمان رفت، و در رشته طب به تحصیل پرداخت و پس از آن تغییر رشته داده و در رشته کشاورزی تحصیلات خود را ادامه داد.

در آلمان تحت نظر آیت‌الله بهشتی، رئیس انجمن اسلامی دانشجویان در آلمان شد و در سال 1347 فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت. پس از پیرزوی انقلاب اسلامی، معاون وزیر کشاورزی دکتر شیبانی شد و در زمان جنگ تحمیلی، به عنوان نیروی بسیجی وارد جبهه شد و مفقودالاثر گردید.

مجتبی وزیری، مدیرمسئول فعلی کانون در نشریه شماره 3 پیام قرآن که ویژه فعالیت‌های این مرکز بوده است، در رابطه با اسدالله خالدی می‌گوید:

ایشان در سال 1347 بعد از جلسات مکرر، منزل آقای یزدی‌پور در خیابان امیریه پل امیربهادر و مسجد حیدری نام و آرم کانون را طرح‌ریزی کردند، که مورد تصویب قرار گرفت و چاپ شد و این نام و آرم کانون هنوز در هیچ جای کشور دیده نشده است.

ایشان مدیر کانون بودند و بنده را به عنوان ناظم کانون با رأی اعضای کانون انتخاب کردند و پس از مدتی به علت مشغله زیاد، مدیریت را به بنده تفویض کردند و خود نیز به عنوان رئیس هیئت مؤسس، در تمام زمینه‌ها به عنوان عالی‌ترین و برجسته‌ترین عنصر کانون همکاری داشتند.

وی در سال 1360 تا 1364 در جنگ تحمیلی، به اسارت در آمده و در سال 1364 به وطن باز می‌گردد و در سال 1384 به ملکوت اعلی می‌پیوندد.

در یکی از نشریات این مرکز که در سال 1367 به چاپ رسیده است، وزیری در رابطه با ابعاد مختلف فعالیت‌های این کانون، به مناسبت 22 بهمن‌ماه سال 1367 به 22 مورد از فعالیت‌های مختلف این مرکز اشاره می‌کند که به برخی از آنان می‌پردازیم:

1. عیادت از مجروحین جنگ تحمیلی که در هر سال 4 بار انجام می‌شود.

2. کمک به جبهه‌های جنگ تحمیلی که به طور متناوب، زیاد و کلی 2 بار در سال انجام می‌شود.

3. دیدار از مجلس شورای اسلامی و نگرش بر فعالیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

4. کمک‌های نقدی به مستمندان

5. دیدار با امام خمینی(ره)، و اجرای سرود قرآن‌آموزان این مرکز در محضر امام(ره)

6. تشکیل بسیج و آموزش دروس نظامی و رفتن به میدان تیر

7. تشکیل نمایشگاه در ایام مختلف مخصوصا «دهه فجر انقلاب اسلامی»

این گزارش به دنبال بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های یک مؤسسه قرآنی در تهران است که نه تنها جویای کسب نام نبوده بلکه با گمنامی فعالیت‌هایی وسیع در زمینه پروش قرآن‌آموزان دین‌مدار و حامی ولایت را در لوح فعالیت خود به ثبت رسانده است.

باید گفت که این مؤسسه قرآنی با اینکه به دنبال کسب نام و شهرت و آمار نبوده و نخواهد بود، تا کنون توانسته همچنان با عنوان یک مؤسسه قرآنی، آموزه‌های ناب قرآن کریم را در میان جوانان و نوجوانان تزریق کند؛ شاید یکی از رموز ماندگاری چنین مراکزی، توجه به اهداف صرف آموزشی ـ قرآنی و توسعه فرهنگ ناب قرآن در جامعه بوده است که به دور از ریا و آمار‌های ریز و درشت همچنان بر انجام رسالت خود پایبند بوده است.

captcha