همه‌چیز به یک حماسه ختم شد
کد خبر: 1374596
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
مهم‌ترین اخبار سیاسی هفته/

همه‌چیز به یک حماسه ختم شد

گروه سیاسی: حضور پرشور مردم در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن، همه اخبار و رویدادهای سیاسی این هفته را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، این هفته برگ زرینی از حماسه سیاسی ملت ایران در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شد؛ بودجه سال 93 نیز همین هفته پس از ده روز کش و قوس در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و راهی شورای نگهبان شد.

تشکیل کارگروه تخصصی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها

هیئت وزیران به پیشنهاد رئیس‌جمهوری و به استناد اصول یکصد و بیست وهفتم ویکصد وسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد هماهنگی‌های میان‌بخشی و فرابخشی ضروری در تصمیم‌گیری و اجرای امور مربوط به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها با تشکیل 12 کارگروه تخصصی موافقت کرد.
این کارگروه‌ها عبارتند از؛ کارگروه اقتصاد کلان، کارگروه تنظیم بازار، کارگروه انرژی، کارگروه خانوار، کارگروه سلامت، کارگروه حمل ونقل، کارگروه محیط زیست، کارگروه صنعت و معدن، کارگروه امنیت و امور انتظامی، کارگروه تدوین محتوا و فراخوان انصراف داوطلبانه، کارگروه اطلاع‌رسانی ارتباطات و تبلیغات و کارگروه کشاورزی.

توصیه‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به وزیر ارشاد

مراسم سی‌ویکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی و بیست‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال با سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در توصیه‌هایی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم محتوای کتاب‌های جامعه بالا برود و نتیجه تفکر عمیق و اصیل انسان‌ها باشد یکی از زمینه‌های ضروری آن، این است که یک فضای آزاد ایجاد شود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: با توجه به اینکه خداوند انسان‌ها را مختار و در عین حال مکلف آفریده است، برای اینکه از افکار اندیشمندان در دنیا استفاده کنیم باید فضای آزاد را ایجاد کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارامیدواری کرد که وزارت ارشاد و آقای جنتی به عنوان وزیری که در نیمه راه قرار دارد و کارهای مثبتی هم کرده اقداماتی انجام دهد که سال آینده بتوانیم کتابهایی نیرومند برای مسائل اساسی جامعه داشته باشیم.

برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب بیانیه 20 آبان ماه در محل سازمان انرژی اتمی آغاز شد.
ریاست هیئت مذاکره‌کننده ایرانی را رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ریاست هیئت مذاکره‌کننده آژانس را ترو واریورانتا، معاون امور پادمان‌های این نهاد بین‌المللی برعهده دارد.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی پس از پایان دومین دور مذاکرات ایران و آژانس این مذاکرات را خوب، سازنده و رو به پیشرفت توصیف و اعلام کرد: طرفین مذاکرات خود را روز یک‌شنبه ادامه خواهند داد.
کمالوندی با بیان اینکه طرفین درباره موضوعات مختلف همکاری در چارچوب بیانیه تهران 20 آبان میان آقای صالحی و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس به امضا رسید، در حال مذاکره هستند، تصریح کرد: در مذاکرات امروز 6 موضوع مورد توافق در چارچوب بیانیه تهران و نیز موضوعاتی درباره همکاری‌های آینده ایران و آژانس بررسی شد و کارشناسان دو طرف ملاحظات و مطالب خود را مطرح کردند.
6 موضوع مطرح در بیانیه تهران و موضوعات دیگری که در این مذاکرات بررسی می‌شود و نیز پاسخ به پرسش‌هایی درباره آن براساس حسن نیت جمهوری اسلامی ایران و به منظور رفع ابهامات تصنعی انجام می‌شود که در گذشته مطرح شده و گرنه جمهوری اسلامی از نظر حقوقی و پادمانی ملزم به پاسخ دادن به اینگونه پرسش‌ها و ابهامات نیست.

بر اساس توافق ایران و آژانس به نام چارچوب همکاری به همراه ضمیمه 6 صفحه‌ای که در 20 آبان سال جاری به امضای علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید، ایران تا سه ماه بعد از این تاریخ دسترسی و اطلاعات لازم را به آژانس ارائه کرده است. آژانس نیز در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات به شورای حکام گزارش خواهد داد.

لایحه بودجه 1393 تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه هفت میلیون و 930 هزار و 484 میلیارد و 581 میلیون ریالی سال 1393 کل کشور را با 166 رأی موافق تصویب کردند.
در رأی‌گیری لایحه بودجه سال 1393 کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ، از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه، 166 نماینده رأی موافق، 25 نماینده رأی مخالف و 4 نماینده رأی ممتنع دادند.
با تصویب مجلس شورای اسلامی بودجه سال 1393 کل کشور از حیث منابع بالغ بر هفت میلیون و 930 هزار و 484 میلیارد و 581 میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر هفت میلیون و 930 هزار و 484 میلیارد و 581 میلیون ریال است.

آلودگی هوای کلان‌شهرها به هیئت دولت رسید

نشست هیئت دولت عصر روز یکشنبه به ریاست رییس جمهور برگزار و موضوع آلودگی هوای کلان شهرها در آن بررسی شد.
وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت طی گزارشی اقدامات و راهکارهای پیشنهادی خود را به دولت را ارائه کردند.
در این گزارش‌ها تأثیر آلودگی هوا بر میزان سلامت جامعه و بررسی تجربیات کشورهای موفق در دستیابی به هوای پاک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

503 هزار تومان عیدی به کارمندان دولت

هیئت دولت در نشست خود، عیدی کارمندان دولت در سال جاری را 503 هزار تومان تعیین کرد. این مبلغ به پیشنهاد سرپرست معاونت توسعه، مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌‌جمهور و تصویب هیئت وزیران، تعیین شد.

طنین گلبانگ «الله‌اکبر» هم‌ردیف ستاره‌های آسمان ایران

شامگاه بیست‌ودوم بهمن‌ماه به یاد غریو پیروزی ملت ایران در سال 1357، گلبانگ «الله اکبر» در آسمان ایران اسلامی طنین‌انداز شد.
مردم ایران همصدا با یکدیگر به یاد سال‌ها مقاومت، صبر و استفامت در برابر ظلم و جور استبداد، رأس ساعت 21 با حضور بر بام‌ خانه‌ها و در میادین اصلی شهر، مساجد و خیابان‌ها به استقبال جشن پیروزی انقلاب اسلامی رفتند و بار دیگر با سر دادن شعار «الله اکبر» اتحاد و اتفاق ملی خود را به نمایش گذاشتند.
همزمان با طنین گلبانگ الله اکبر، آسمان ایران نیز نورافشانی شد.

حماسه حضور ملت ایران همزمان با جشن ملی

ملت بصیر و همیشه در صحنه ایران اسلامی همزمان با سی‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی دست در دست یکدیگر در راهپیمایی بزرگ یوم‌الله بیست‌ودوم بهمن شرکت کردند.
ملت ایران که پیش از این نشان داده بودند در برابر تهدید‌ها و تحریم‌های دشمن از پا نمی‌نشینند، بار دیگر با حضور در راهپیمایی 22 بهمن تأکید کردند که دست از آرمان‌ها و ارزش‌های خود برنمی‌دارند و نخواهند گذاشت سرنوشت انقلاب اسلامی از سوی بیگانگان رقم بخورد.
فرزندان دیروز و امروز این ملت با هر فکر و گرایش و اندیشه‌ای آمدند تا با سردادن شعارهای واحد نشان دهند همچنان پایبند نظام جمهوری اسلامی باقی مانده‌اند.
این مراسم در بیش از 1000 شهر و شهرستان و 4000 روستای سراسر کشور برگزار شد که از سوی بیش از 250 خبرنگار خارجی و 1800 خبرنگار، عکاس و عوامل تصویربرداری و خبری داخلی در تهران و بیش از 2500 خبرنگار، عکاس و تصویربردار در تمامی استان‌های کشور پوشش داده شد.
رئیس‌جمهور سخنران ویژه این مراسم بود که در سخنانی اظهار کرد: هرزمان که ما همه دست به دست هم دادیم و بحث حزب، جناح و گروه خاصی مطرح نبود و ملت ایران به صحنه آمد، پیروز شدیم؛ پیروزی 22 بهمن پیروزی وحدت یک ملت است.

احضار حافظ منافع آمریکا از سوی وزارت امور خارجه کشورمان

وزارت امور خارجه در پی تحریم برخی شرکت‌های ایرانی توسط دولت آمریکا و طرح برخی ادعاهای بی‌اساس در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، سفیر سوئیس را به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا در تهران احضار کرد.
اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه اعلام کرد: مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه در دیدار جولیو هاس، سفیر سوئیس در تهران، اقدام دولت آمریکا و برخی اظهارات مکرر مقامات این کشور را مغایر روح «برنامه اقدام مشترک» ژنو دانست و تأکید کرد: ادعاهای واهی مطرح شده در بیانیه وزارت خزانه‌داری صرفاً نشان‌دهنده سردرگمی دولت آمریکا در تعیین موضع خود نسبت به مسائلی مانند تروریسم است.
سفیر سوئیس پس از استماع این اظهارات تصریح کرد: مطالب را در اولین فرصت به دولت آمریکا منتقل و هرگونه نتیجه را به اطلاع خواهد رساند.

حضور 47 کشور و 15 سازمان ناظر در نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی

سید کاظم جلالی، سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با اشاره به استقبال کشورهای اسلامی از حضور در این کنفرانس اظهار کرد: تاکنون حضور بیش از 25 رئیس مجلس در این کنفرانس قطعی شده و تعدادی از کشورها هم در سطح نائب رئیس و بقیه در سطح هیئت‌های پارلمانی حضور خواهند داشت.
وی افزود: این کنفرانس از روز جمعه به شکل مقدماتی آغاز به کار می‌کند و کمیته اجرایی آن متشکل از 15 عضو دستور کار کنفرانس را تهیه و نهایی می‌کند.
به گفته جلالی کمیته‌های تخصصی امور سیاسی و روابط خارجی، امور اقتصادی و محیط زیست، کمیته تخصصی دائمی قضایی و حقوق بشر، زن و خانواده، کمیته تخصصی فرهنگی و گفت‌و‌گوی تمدن‌ها و ادیان برگزار خواهد شد.
روز سه‌شنبه، 29 بهمن، نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.

حجت‌الاسلام صدیقی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز عبادی _ سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی اقامه خواهد شد.
بر اساس برنامه اعلام شده، حجت‌الاسلام رضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در مورد رشد جمعیت و اهمیت آن از دیدگاه اسلام و مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام شیخ عبدالله دقاق از علمای مبارز بحرینی در سالگرد قیام مردم مظلوم بحرین پیش از خطبه‌ها سخنرانی خواهند کرد.

captcha