استمرار فعالیت مکتب‌خانه‌ها در آشتیان/ اولین مربی قرآن من، پدرم بود
کد خبر: 1376411
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
گزارش ایکنا از تنها مؤسسه قرآنی آشتیان/

استمرار فعالیت مکتب‌خانه‌ها در آشتیان/ اولین مربی قرآن من، پدرم بود

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: استمرار فعالیت‌های مکتب‌خانه‌ای‌ و خانگی را شاید بتوان ویژگی‌ شاخص فعالیت‌های قرآنی آشتیان دانست که همین عامل راه‌اندازی تنها مؤسسه قرآنی این شهرستان شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با تابیدن بارقه‌های الهی بر دل اعضای خانواده‌ای مذهبی در شهرستانی کوچک، اما فرهنگ‌پرور و متدین با پیشینه‌ای کهن که به دارالمؤمنین معروف است، این معرفت به قرآن به گونه‌ای نورافشانی کرد که با تشکیل جلسات قرآن به‌صورت هفتگی در منازل افراد دین‌مدار، مسجد و حسینیه این شهرستان، فعالیت‌های قرآنی در این شهر (آشتیان) رونق گرفت.

این جلسات، اگرچه با حضور اندک، اما فعال قرآن‌آموزان ادامه یافت و در سال‌های متمادی بر خیل عظیم مشتاقان به ساحت قرآن افزوده شد.

راه‌اندازی خانه‌های قرآن در روستاهای آشتیان

حسن طاهری، به‌عنوان بنیانگذار مؤسسه نورالمبین به منظور پاسخگویی به نیازهای علوم قرآنی مخصوصاً قشر جوان، نوجوان و بزرگسال بر آن شد تا این مؤسسه قرآنی را راه‌اندازی کند و به دنبال آن، راه‌اندازی خانه‌های قرآن در روستاها را در دستور کار خود قرار داد.

مؤسسه قرآنی نورالمبین از سال 1387 با مجوز اداره‌کل تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شد و از جمله دوره‌های آموزشی مؤسسه می‌توان به آموزش روخوانی و روانخوانی حفظ، ترجمه و مفاهیم، تجوید، تفسیر نورالرحمن، تربیت معلم قرآن در رشته‌های مختلف و پیش‌دبستانی قرآن اشاره کرد.
این مؤسسه تاکنون موفق به تربیت 20 قاری قرآن شده است که در سطح کشوری و استانی موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌ا‌ند که از جمله آنها می‌توان به طاهره ملایری اشاره کرد؛ وی موفق به کسب رتبه استانی و کشوری شده‌ است و 29 اسفندماه نیز در مسابقات کشوری شرکت می‌کند، سیدعلی‌رضا شمسی نیز از قرآن‌آموزان مؤسسه است که در رشته قرائت قرآن رتبه استانی را کسب کرده‌ است.

کاظم سپاسی از جمله مربیان این مؤسسه است که در دانشگاه‌ها به تدریس علوم دینی و قرآنی می‌پردازد و جلسات آموزش تفسیر قرآن هم‌اکنون توسط وی در این مؤسسه برگزار می‌شود.

حسن طاهری، مدیرمسئول مؤسسه نورالمبین آشتیان که در حال حاضر تنها مؤسسه قرآنی این شهرستان است در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با نحوه فعالیت این مؤسسه قرآنی، گفت: این مؤسسه هر سال تقریباً 20 قاری قرآن تربیت می‌کند که در سطوح مختلف موفق به کسب رتبه‌های برتر می‌شوند وهر شش ماه نیز تقریباً 250 قرآن‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: علاوه بر قرائت قرآن، از جمله دوره‌های تخصصی این مؤسسه، آموزش حفظ قرآن است، البته بیشتر بودجه‌هایی که برای آموزش حفظ قرآن به این مؤسسه اختصاص داده می‌شود، در زمینه حفظ جزء 29 و سی‌ام قرآن است.
مدیرمسئول مؤسسه نورالمبین آشتیان در رابطه با فعالیت خانه‌های قرآن در روستاهای این شهرستان، بیان کرد: شش خانه قرآن نیز در شهرستان آشتیان فعالیت می‌کنند که زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان هستند و این خانه‌های قرآن در روستاهای گرکان، مزرعه‌نو، کردیجان، سیاوشان، صالح‌آباد و محسن‌آباد قرار دارند که با مؤسسه نورالمبین نیز همکاری می‌کنند و مقرر شده است که یک خانه قرآن در شهرستان سقرجوق راه‌اندازی شود.
وی با اشاره به این که فعالیت این خانه‌های قرآن در سطوح آموزش روخوانی و روانخوانی و حفظ جز 29 و سی‌ام قرآن متمرکز شده است، اظهار کرد: همچنین از مؤسسه قرآنی نورالمبین تاکنون سه نفر در دوره تربیت مدرس قرآن شرکت کرده‌اند که طیبه رضایی، از مربیان باتجربه این مؤسسه موفق به دریافت گواهینامه شده است.

این کارشناس قرآن که با استفاده از ظرفیت قاریان بومی وحمایت‌های مردمی اقدام به برگزاری محافل انس با قرآن کرده است، افزود: معمولاً هر شش ماه دو بار محافل انس با قرآن با حضور قاریان و اساتید کشوری در سطح شهرستان و روستاهای اطراف برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این مؤسسه با دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان نیز ارتباطی گسترده دارد و در زمینه برگزاری مسابقات با یکدیگر همکاری می‌کنند، همچنین برخی از طرح‌های تخصصی آموزش قرآن توسط مؤسسه نورالمبین در این دانشگاه اجرا می‌شود که از جمله آنها می‌توان به دوره تخصصی بازآموزی ویژه مربیان قرآن اشاره کرد که با حضور اساتیدی از 14 شهر استان مرکزی در دانشگاه برگزار شد.

آموزش قرآن ویژه افراد بی‌سواد در مؤسسه نورالمبین آشتیان

مدیرمسئول مؤسسه نورالمبین آشتیان که با هدف پایان دادن به بی‌سوادی قرآنی با استفاده از روش تعمیم و فراگیرکردن آموزه‌های قرآنی، اقدام به آموزش قرآن ویژه افراد بی سواد کرده است، بیان کرد: تاکنون بیش از هزاران نفر در این مؤسسه با آموزش روخوانی قرآن آشنا شده‌اند که پس از طی این مرحله وارد سطوح بالاتر آموزش قرآن می‌شوند و اکثر این افراد پس از فراگیری قوائد روخوانی قرآن در جلسات خانگی شرکت کرده و دانش خود را منتقل می‌کنند.
وی که با برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش قرآن، پرورش استعدادهای درخشان قرآنی را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: شهرستان آشتیان با توجه به پیشینه مذهبی و حضور فعالان قرآنی در سطح شهرستان، ظرفیت مناسبی برای پرورش نخبگان قرآنی دارد که از جمله آن‌ها در سال‌جاری می‌توان به طاهره ملایری از جمله نخبگان قرآنی این مؤسسه اشاره کرد که در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن موفق به کسب رتبه‌های برتر در سطح استانی و کشوری شده‌ است.
طاهری که به‌عنوان کارشناس قرآن اداره تبلیغات اسلامی آشتیان به ترویج آموزه‌های قرآنی در سطح این شهرستان می‌پردازد، درباره سبقه مذهبی، دینی و قرآنی این شهرستان، گفت: از زمان قاجاریه شخصیت‌های بزرگی در این شهرستان زندگی می‌کرده‌ا‌ند که از جمله آنها می‌توان به مرحوم میرزاحسن آشتیانی و ابوالقاسم دانش آشتیانی، اشاره کرد که تسلط خاصی در کل شهر داشتند و اکثراً برای ایشان احترام قائل بودند.

وی یکی از دلایل شهرت این شهر به دارالمؤمنین را حجاب بانوان این شهرستان بیان کرد و افزود: بین بانوان این شهرستان، بومی وجود ندارد که حجابی غیر از چادر داشته باشند و همچنین حضور روحانیون مبارز از جمله مرحوم غلامرضا دانش‌منفرد از روحانیون و فعالان قرآنی این شهرستان که در سانحه هفتم تیر به شهادت رسید، از جمله دلایلی است که شهرستان را به دارالمؤمنین معروف کرده است.

طاهری تصریح کرد: در حال حاضر نیز خانواده‌های بسیاری در این شهرستان حضور دارند که در زمینه تعیم و تعلم علوم دینی و قرآنی فعال هستند و از جمله آنها می‌توان به ولی‌الله فتحی، اشاره کرد که از اساتید برتر قرآن مؤسسه نورالمبین است در زمینه قرائت قرآن نیز تبحر دارند و شاگردان بسیاری تاکنون تربیت کرده‌ است.

تمرکز فعالیت مکتب‌خانه‌ها در مساجد و مراکز قرآنی

وی فعالیت مکتب‌خانه‌ها در سطح این شهرستان را نشانگر فعالیت­‌های دینی مؤثر و مفیدی می‌داند که توسط مردم این شهرستان در راستای ترویج ارزش‌های معنوی انجام می‌شده است و در رابطه با استمرار فعالیت این مراکز می‌گوید: مکتب‌خانه‌ها هنوز نیز در این شهرستان فعال هستند، البته اکثر فعالیت آنها در مساجد متمرکز شده است و این مکتب‌خانه‌ها در قدیم در این شهرستان بسیار فعال بودند که از جمله مسئولان این مکتب‌خانه‌ها می‌توان به مرحوم اسدالله حسینی و هادی خرسندی اشاره کرد.
طاهری عنوان کرد: در حال حاضر در مسجد جامع این شهرستان هر هفته کرسی تلاوت قرآن برگزار می‌شود که قرآن‌آموزان در سطوح مختلف در این جلسات که ویژه آقایان برگزار می‌شود، حضور دارند.

فعالیت جلسات خانگی آموزش قرآن در آشتیان

وی در ادامه افزود: جلسات خانگی آموزشی قرآن ویژه بانوان نیز در این شهرستان بسیار فعال هستند که این جلسات توسط فردی که از تبحر بیشتری برخودار است اداره می‌شود و معمولاً در هر یک از کوچه و خیابان‌های این شهرستان، بیش از دو جلسه قرآن فعالیت برگزار می‌شود.

این کارشناس قرآن وجود بزرگانی در عرصه علم و دین در این شهرستان را عاملی مؤثر در دینداری و تقوای مردم آشتیان می‌داند و از جمله این بزرگان به میرزا حسن آشتیانی اشاره می‌کند که از جمله آثار به‌جای مانده از وی می‌توان به رساله‌ای درباره تقلید، کتابی در زمینه قضاوت و احکام آن، کتاب وقف و احکام آن و غیره اشاره کرد.

شیخ مرتضی آشتیانی نیز از جمله افتخارآفرینان این شهرستان بوده است که در جنبش مشروطیت شرکت فعال داشتند و از جمله علمایی بود که در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) متحصن شد و در قضیه بانک روس و حوادثی که منتهی به لغو امتیاز آن شد نیز نقش بسزایی داشت.

از دیگر شخصیت‌های برجسته این شهرستان می‌توان به میرزا احمد آشتیانی اشاره کرد که در سن سی سالگی از جمیع سطوح عالیه فراغت یافت و به تدریس و تألیف در بسیاری از علوم و فنون مشغول شد، تا جایی که جمع زیادی از بزرگان تهران در کلاس درسش حاضر می‌شدند.

از جمله کتب این بزرگوار می‌توان به تذکرة‌الغافلین، رساله آداب دعا، رساله‌ای در توحید و معاد، تفسیر آیه «قل‌الروح» و یادآور توحید اشاره کرد.

وی با اشاره به فعالان قرآنی که هم‌اکنون در سطح این شهرستان در زمینه ترویج آموزه‌های دینی و قرآنی، اثرگذار هستند، گفت: طیبه رضایی که به عنوان مربی برتر قرآن در سطح استان مرکزی معرفی شده است و طرح تربیت مدرس وی نیز به عنوان طرح برتر کشوری شناخته شده است، هم‌اکنون در مؤسسه نورالمبین فعالیت می‌کند و تاکنون موفق به پرورش هزاران قرآن‌آموز در سطوح مختلف شده است.

در گفت‌وگویی که با طیبه رضایی انجام شد در رابطه با اولین مربی قرآن خود، اظهار کرد: اولین مربی قرآن من، پدرم بود و زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دوران مدرسه به آموزش قرآن زیاد اهمیت داده نمی‌شد و مشوق اصلی من در آن زمان پدربزرگ و پدرم بودند.

وی افزود: دوره تربیت مدرس را که گذراندم، خوشبختانه مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی بود و پس از دوره مقدماتی وارد دوره‌های تربیت معلم دارالقرآن شدم و پس از دریافت مدرک از سال 1376 با اداره تبلیغات اسلامی آشتیان همکاری کردم و از سال 1378 نیز با مؤسسه نورالمبین همکاری خود را ادامه دادم.
رضایی که در حال حاضر به آموزش تربیت معلم قرآن و تجوید سطح 3 قرآن در مؤسسه نورالمبین می‌پردازد، در رابطه با فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی، بیان کرد: این مؤسسه قرآنی تاکنون 200 نفر شرکت‌کننده در رشته تربیت مربی روخوانی قرآن داشته است که 60 نفر از بانوان و 20 نفر از آقایان تاکنون موفق به دریافت مدرک شده‌اند.

برپایی جشنواره قرآن و خانواده؛ همه ساله در آشتیان

وی تصریح کرد: این مؤسسه هر ساله جشنواره قرآنی کودک و نوجوان، جشنواره «قرآن و خانواده» و مسابقات مختلف از جمله «نورالهدی» برگزار می‌کند که هر سال تقریباً 5 نفر در این مسابقه موفق به کسب رتبه برتر می‌شوند.
این معلم قرآن در رابطه با طرح‌های جدید این مؤسسه قرآنی، عنوان کرد: آموزش غیر حضوری قرآن و احکام از جمله فعالیت‌های این مرکز قرآنی است که در حال حاضر نیز مسابقات «احکام در خانه» در این مؤسسه در حال برگزاری است.
فعالیت‌های خیرخواهانه در دستور کار این مؤسسه قرآنی قرار دارد و همچنین برخی از طرح‌های آموزشی این مؤسسه با حمایت خیران قرآنی اجرا می‌شود و طیبه رضایی که از اساتید قرآن مؤسسه نورالمبین است به‌عنوان مدیر مؤسسه خیریه حضرت زینب(س) به انجام فعالیت‌های خیرخواهانه می‌پردازد و در حال حاضر 100 نفر تحت پوشش این مؤسسه خیریه قرار دارند.

همچنین در این شهرستان یک حوزه علمیه و یک جامعة‌القرآن راه‌اندازی شده است که مؤسس آن، حجت‌الاسلام حسن مجیدی‌نژاد بوده و بعد از وی، آزاده اوسطی، مسئولیت فعالیت‌های آموزشی این مؤسسه را برعهده گرفته است.

ارائه آموزه‌های تخصصی در جامعة‌القرآن آشتیان با قدمت 10 ساله

اولین مربی این مرکز قرآنی، فهیمه طاهری، همسرمدیرمسئول مؤسسه نورالمبین بوده است و اکثر فعالیت‌های این مرکز قرآنی در زمینه آموزش قرآن ویژه خردسالان است و این مرکز 10 سال است که در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

مقرر شده است که شعبه جامعة‌المصطفی(ص) در این شهرستان راه‌اندازی شود و در حال حاضر مکانی برای احداث این مرکز قرآنی در شهرستان آشتیان در نظر گرفته شده است.

در ادامه با حجت‌الاسلام علیرضا رفیعی‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آشتیان در رابطه با فعالیت‌های دینی، فرهنگی و قرآنی در این شهرستان به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در رابطه با سبقه مذهبی و حضور فعالان قرآنی در این شهرستان، گفت: شهرستان آشتیان افتخار این را دارد که از زمان‌های قدیم، علمای بزرگی در این شهرستان پرورش پیدا کرده‌اند که در مناطق مختلف کشور منشاء اثر بوده‌اند و به عنوان نمونه می‌توان به مرحوم میرزای آشتیانی اشاره کرد که مقام معظم رهبری فرمودند: مرحوم میرزای آشتیانی در زمان خود، کمتر از میرزای شیرازی نبودند.

فعالیت‌های گسترده حوزه علمیه آشتیان با قدمتی بالای 150 سال

وی با اشاره به وجود علمای بزرگوار در این شهرستان، بیان کرد: حوزه علمیه آشتیان، قدمتی بالای 150 سال دارد و بزرگانی در این حوزه تربیت شده‌اند که حاکی از همان دارالمؤمنین بودن این شهرستان است.

حجت‌الاسلام رفیعی‌پور تصریح کرد: علمای بزرگی در زمان‌های قدیم از قم به این شهرستان رفت‌وآمد داشتند، از جمله آیت‌الله العظمی خوانساری و در چند ده سال اخیر، مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی نمازهای عید فطر را در یکی از مناطق آشتیان با عنوان گرکان اقامه می‌کردند و حاکی از این است که منطقه آشتیان از زمان قدیم مهد پرورش علما، دانشمندان، بزرگان و فقها بوده است.

وی با بیان این که می‌توانیم شهرستان آشتیان را یکی از شهرستان‌های مذهبی در سراسر کشور قلمداد کنیم، افزود: در ایام عزاداری‌ها، این شهرستان نه‌تنها در سطح استان مرکزی بلکه بعد از قم و مشهد، شاید بی‌نظیر باشد و این‌ها نشان‌دهنده بافت معنوی و دینی است که در این شهرستان حاکم است.

آگاهی‌بخشی در رابطه با نحله‌های انحرافی توسط اداره تبلیغات اسلامی آشتیان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آشتیان عنوان کرد: در منطقه آشتیان اقلیت‌های مذهبی حضور ندارند؛ تمامی افراد شیعه‌مذهب هستند و یکی از فعالیت‌های اداره تبلیغات اسلامی در این شهرستان، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در رابطه با فرق و نحله‌های انحرافی است.

وی با اشاره به این که اداره تبلیغات اسلامی چندسالی است که به مباحث قرآنی ورود پیدا کرده است، گفت: یکی از مؤسسات قرآنی فعال در این شهرستان توسط اداره تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شده است که برپایی محافل انس با قرآن و برگزاری کلاس‌های آموزشی از جمله برنامه‌های این مؤسسه است.

به هر حال فعالیت‌های قرآنی در سطح این شهرستان که جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر دارد، با جدیت پی‌گیری می‌شود و شاهد رشد روزافزون فعالان قرآنی در این شهرستان هستیم.

خانواده‌های قرآنی در شهرستان آشتیان بسیار هستند و هر سال جشنواره خانواده‌های قرآنی به‌منظور ایجاد انگیزه در خانواده‌ها برای آموزش علوم قرآنی در سطح شهرستان و استان مرکزی برگزار می‌شود، زیرا هرچه فعالیت‌های قرآنی گسترده‌تر شود، قطعاً زمینه انحراف در جامعه کمتر خواهد بود.

در سال‌جاری بیش از 5 خانواده قرآنی در این شهرستان حضور دارند که از فعالان قرآنی مؤسسه نورالمبین هستند و برای شرکت در جشنواره خانواده قرآنی معرفی شده‌اند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آشتیانی
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ - ۱۹:۲۰
0
0
بنده از دوران کودکی و جوانی در این مکتب خانه ها شرکت داشته ام.اکنون که می بینم فعالیت های قرآنی شهر آشتیان توسط آن خبرگذاری (ایکنا) مورد توجه و بازتاب رسانه ای قرار گرفته ،ضمن تشکر و قدر دانی فراوان از آن مدیریت ،خواستار گسترش فعالیت خبری در شهرمان هستم .

با تشکر و ارادت
آشتیانی
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ - ۱۹:۲۸
0
0
واقعا این موسسه و بزرگان قرآنی در شهر آشتیان حماسه آفریدند.
با تشکر از میکروسکوپ خبرگذاری ایکنا که شهر کوچکان را بزرگ کرد ................... که این هم از معجزات قرآن است .
میری
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ - ۲۲:۲۰
0
0
هنوز هم جلسات قران در کودکی در آشتیان در ماه رمضان از جلوی چشمانم رد می شود... یادش بخیر...
ممنون خبرگزاری ایکنا که آشتیان را مورد لطف قرار دادند.
محمد
|
-
|
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ - ۱۱:۵۸
0
0
با سلام به نظرشمابهترنبودنظرات خودراازروی هم کپی نمیکردیم که غلط های املایی هم دوباره تکرارشوند.باتشکر
خسروبیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۹ - ۰۸:۲۹
0
0
با سلام و وقت بخیر، واقعاً ازتون ممنومم، خیلی خوب بود
captcha