اعلام اولویت‌های جدید حج تمتع/ ظرفیت کاروان‌های عمره تکمیل شد
کد خبر: 1376418
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
اوحدی خبر داد:

اعلام اولویت‌های جدید حج تمتع/ ظرفیت کاروان‌های عمره تکمیل شد

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تاکنون 60 درصد ظرفیت حج تکمیل شده است، از اعلام اولویت‌ها تا 10 بهمن‌ماه 84 خبر داد و گفت: ظرفیت عمره مفرده نیز تکمیل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا)، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج امروز دوشنبه، 28 بهمن‌ماه طی نشستی خبری به تشریح آخرین تحولات حوزه عتبات عالیات، حج تمتع و عمره مفرده پرداخت.
وی در خصوص سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات، گفت: پیش‌ ثبت‌ نام عتبات عالیات که از 12 بهمن‌ماه آغاز شده بود، پایان یافته و نتایج قرعه‌کشی امروز اعلام شد.
وی ادامه داد: در این دوره از پیش‌ ثبت‌ نام 330 هزار نفر برای اعزام طی دوره‌ای سه ماهه ثبت‌ نام کرده‌ بودند که ثبت‌ نام قطعی آنها از 14 اسفند آغاز و اعزام‌ها نیز از دوم اسفند‌ماه 92 آغاز می‌شود؛ گروه‌های قیمتی ما نیز شامل سه گروه قیمتی مربوط به درجه‌بندی هتل‌ها، گروه‌های قیمتی سفر‌های زمینی و هوایی هستند.
قیمت عتبات عالیات 7 تا 9 درصد افزایش می‌یابد
اوحدی از عدم اختصاص ارز مبادله‌ای در سفرهای عتبات عالیات سال آینده خبر داد و گفت: مقرر شده است تا پایان سال جاری ارز مبادله‌ای برای ثبت‌ نام و ارائه به شرکت شمسا اختصاص یابد، اما از سال آینده امکان تأمین ارز مبادلاتی وجود ندارد و بر همین اساس قیمت سفر عتبات عالیات از سال آینده هفت تا 9 درصد افزایش خواهد یافت.
وی با تأکید بر اینکه هم‌چنان 200 دلار ارز مسافرتی به زائران اختصاص داده می‌شود، گفت: قبل از سفر اخیرمان به عتبات عالیات اعلام کرده بودیم که اگر با دولت عراق به تفاهم برسیم 10 تا 15 درصد قیمت عتبات عالیات کاهش پیدا خواهد کرد، اما هنوز در این خصوص به توافق نرسیده‌ایم.
رئیس سازمان حج و زیارت تشریح کرد: قرار بود 10 دلار هزینه فرودگاه نجف و 10 دلار هزینه‌ای که وزارت جهانگردی عراق از زائران می‌گرفت، حذف شود؛ همچنین با توجه به اینکه هزینه‌ای که کنسولگری عراق از زائران ایرانی می‌گیرد دو تا دو و نیم برابر هزینه‌ای است که کنسولگری ایران از زائران عراقی می‌گیرد، قرار بود این هزینه هم‌سان‌سازی شود که دولت عراق قول داده‌اند در هیئت دولت خود این مسائل را پیگری کنند.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در خصوص راه‌اندازی شرکت توسعه عمران امید زائر با هدف توسعه زیرساخت‌های خدماتی زائران عتبات عالیات، گفت: هیئتی از عراق و گروهی از یک شرکت فرانسوی هفته گذشته به ایران سفر و در این خصوص برنامه‌ریزی شد.
اوحدی افزود: مقرر شده است دو قطعه زمین در کربلا، یک قطعه زمین در نجف، یک قطعه زمین در مرز مهران و یک قطعه زمین دیگر در مرز ایران برای ساخت اماکن مسکونی اختصاص داده شود.
سفر دریایی به عتبات عالیات
وی از بررسی سفر دریایی به عتبات عالیات نیز سخن گفت و عنوان کرد: سفر دریایی از آبادان و خرمشهر به بندر بصره مورد بررسی قرار گرفته است و در صورت فراهم شدن امکانات و مقدمات آن اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه سخنان خود را به مسئله عمره مفرده اختصاص داد و گفت: تا امروز 250 هزار نفر به عمره مفرده مشرف شده‌اند که به دلیل وضعیت آب‌ و هوایی که طی هفته گذشته به وجود آمد، 10 پرواز ما لغو و 50 پرواز نیز به فرودگاه‌های شهرستان‌ها و استان‌های دیگر منتقل شد.
وی با تأکید بر اینکه طی انتقال پروازها هزینه حمل و نقل و اسکان زائران را سازمان حج و زیارت تقبل کرده و هیچ هزینه‌ای از زائران دریافت نشده است، گفت: در حال حاضر وضعیت پروازها به حالت تعادل بازگشته و بدون تأخیر و یا با تأخیرهای معقول صورت می‌گیرد.
ظرفیت کاروان‌های عمره تکمیل شد
اوحدی در خصوص ثبت‌نام دور دوم عمره مفرده نیز اعلام کرد: در ماه جاری ثبت‌ نام دور دوم عمره مفرده کلید خورده است و تاکنون ظرفیت عمره مفرده تکمیل شده است و فقط 100 هزار ظرفیت خالی وجود دارد که اولویت‌های 360 تا 450 در استان‌هایی که کاروان‌های آنها ظرفیت خالی دارند، اعلام شده است.
وی به اتمام عمره مفرده سال جاری در پنجم تیرماه سال 93 اشاره و اظهار کرد: دو هتل بزرگ در مدینه که در اختیار زائران ایرانی بود، به دلیل توسعه مسجدالنبی(ص) تخریب خواهد شد که همین مسئله موجب شده است ما به دنبال اجاره هتل‌های جدید باشیم؛ بر همین اساس و به دلیل لغو 10 پرواز عمره احتمالاً آمار زائران عمره امسال که در ابتدا 850 هزار نفر اعلام شده بود به 800 هزار نفر کاهش پیدا کند.
20 درصد سود سپرده مورد قبول سازمان حج و زیارت در خصوص فیش عمره و حج
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سؤالی در خصوص سود سپرده عمره و حج، گفت: از منظر سازمان حج و زیارت نرخ سود 17 درصد نامناسب است و به همین دلیل در سال گذشته یک میلیون و 100 هزار تومان به حجاج بازپس داده شد، در سال جاری نیز یک میلیون و 100 هزار تومان از فیش دوم زائران کم شده است.
وی نرخ سود مورد قبول سازمان حج و زیارت را 20 درصد و مساوی با نرخ سود اوراق بهادار دانست و گفت: در حال رایزنی جدی با بانک‌های ملی و ملت برای تغییر و اصلاح این سود هستیم.
اوحدی پایان بخش نشست خبری خود را به مسئله حج تمتع اختصاص داد و اعلام کرد: از دو هفته قبل ثبت‌ نام حج تمتع آغاز و تاکنون 60 درصد ظرفیت حج تکمیل شده است.
وی ادامه داد: 20 دی‌ماه 84 آخرین اولویت اعلام شده برای حج تمتع بود که با توجه به خالی بودن ظرفیت کاروان‌ها از امروز اولویت جدید حج تمتع تا 10 بهمن‌ماه 84 اعلام می‌شود و دارندگان این اولویت می‌توانند طی یک هفته برای قطعی کردن ثبت‌نام خود اقدام کنند.
اوحدی افزود: اگر پس از یک هفته هم‌چنان ظرفیت خالی در کاروان‌ها وجود داشته باشد، برای آخرین بار اولویت جدید اعلام می‌شود؛ در حج تمتع آتی 455 کاروان خواهیم داشت که 50 درصد مدینه قبل و 50 درصد مدینه بعد خواهد بود و از 14 شهریورماه 93 اعزام حج تمتع آغاز و در شش آبان‌ماه 93 به اتمام خواهد رسید.
وی از افزایش سرانه زائر از چهار متر به چهار متر و نیم و ارتقای بسیار زیاد کیفیت اسکان در حج تمتع آینده نیز خبر داد و عنوان کرد: 25 هتل نامناسب از گردونه خدمات‌دهی به زائران ایرانی حذف شده است و کف قیمت حج هفت میلیون 700 هزار تومان و مساوی با سال گذشته اعلام شده است که علیرغم افزایش خدمات و بهبود کیفیت افزایش نداشته، اما سقف قیمت از 10 میلیون و 590 هزار تومان به 10 میلیون 890 هزار تومان افزایش یافته است که به دلیل افزایش قیمت ارز است.
تا 20 اسفند کاروان‌های حج تمتع تکمیل می‌شود
رئیس سازمان حج و زیارت فراهم کردن امکان پرداخت هزینه حج در دو قسمت را اقدام بسیار مثبتی در جهت رفاه حال زائران اعلام و اظهار کرد: تا 20 اسفندماه سال جاری کاروان‌های حج تمتع تکمیل و فرصت لازم برای آموزش زائران و مسئولان حج فراهم خواهد شد.
وی در خصوص خرید و فروش فیش حج نیز عنوان کرد: خرید و فروش فیش حج از سال‌های گذشته آزاد شده بود و در این خصوص آماری نداریم.
اوحدی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی ثبت‌ نام جدید عمره و حج صورت خواهد گرفت، گفت: اقدام صورت گرفته در ثبت‌ نام شش میلیون و 500 هزار نفر در سال 90 را مورد قبول نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ندانست و گفت: ما چاره‌ای جز افزایش ظرفیت اعزام برای کاهش پشت‌نوبتی‌ها نداریم، اما امیدواریم طی سه تا چهار سال آینده بتوانیم برای عمره مفرده ثبت‌ نام انجام دهیم.
اوحدی در خصوص حج تمتع گفت: همه کشورهای اسلامی با مشکل پشت‌نوبت حج مواجه هستند، البته عربستان قول داده است با توسعه مطاف پس از دو سال ظرفیت اعزام دو تا دو و نیم برابر شود.

captcha