مراسم معارفه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1381891
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱

مراسم معارفه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر برگزار شد

خبرنگاران افتخاری/ حامد فکوری: معارفه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با حضور جمعی از مسئولان در مجتمع فرهنگی ـ هنری نهم دی بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، خداکرم یزدان‌پناه، سرپرست سابق اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد اسلامی استان بوشهر اظهار کرد: ظرفیت‌های ارشاد بسیار بالا است از هنرمندان گرفته تا مؤسسات فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه‌ها اینها همه واقعیت ارشاد است که عنایت خاصی به تک تک این گروه‌ها می‌طلبد.

وی افزود: رسم است مدیری که پستی را به کس دیگر می‌دهند آگاهی‌های خود را به فرد بعدی بدهد و من نیز باید این را بگویم که اگر دو دیدگاه در حوزه فرهنگ و هنر تغییر نکند به موفقیت در این زمینه نخواهیم رسید.

سرپرست سابق اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ضمن بیان اینکه تغییر نگرش دولتمردان و هنرمندان موجب رشد این استان در زمین فرهنگ و هنر می‌شود، عنوان کرد: دو سال است که جشنواره‌های هنری در ارشاد استان تعطیل شده ولی به اندازه‌ای بودجه‌هایی که برای طرح‌های عمرانی گذاشته‌ایم برای فرهنگ و هنر هزینه نشده است.

وی در ادامه افزود: زمانی که به‌عنوان سرپرست این اداره کل آمدم ارشاد۶۰۰ میلیارد بدهکار بوده است باید برای فعالیت خود در زمینه فرهنگ رقم میلیاردی هزینه شود.

این فعال قرآنی بیان کرد: هدف از خلق آثار هنری رسیدن به کمال است بنابراین هنرمند باید با قصد قربت آثار هنری خود را خلق کنند در این زمان است که رشد خواهیم کرد.

وی با اشاره به وضعیت بد حقوق کارمندان ارشاد گفت: در ارشاد بوشهر ۵۲ نیروی رسمی و ۶۱ نیروی وجود دارد که حق الزحمه مناسب موجب تشویق و ایجاد انگیزه در بین کارمندان این نهاد می‌شود.

سرپرست سابق اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر  عنوان کرد: مشکلات سالن ۹ دی که از سال۷۶ تاکنون پرونده آن در دست اقدام است، تالار مرکزی استان، پروژه‌های نیمه کاره از جمله مشکلاتی است که باید گره‌گشایی شود.

وی با بیان اینکه مدیریت در ارشاد بسیار سخت است و خطاب به رسانه‌ها، عنوان کرد: هر وقت خواستید مطلبی را بزنید زوای خبر را باید از خود فرد بپرسید.

مصطفی سالاری، استاندار بوشهر در این آئین با بیان اینکه باید به مفاخر خود احترام بگذاریم، گفت: نباید اداره فرهنگ و ارشاد را منحصر به یک نظر بدانیم،‌ باید تنگ‌نظری را از این سازمان و دستگاه‌های اجرایی مربوطه حذف کرده و اجازه دهیم ذائقه‌های متفاوت نیز نظرات خود را بیان دارند. هیچ‌گاه نباید این سازمان را منحصر به گروه خاصی کرده و آنها را دسته بندی کنیم چراکه موجب نفی شدن گروه رقیب و لطمه زدن به آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: هنر بسیار فراتر از حوزه سیاست بوده و و طیف‌ها را نباید محدود به کشمکش‌های سیاسی کرد چراکه با روحیه لطیف هنرمندان هم‌خوانی ندارد. کسانی که کارهای برگزیده انجام داده‌اند منحصر به فرد بوده و توانسته‌اند هنرمندی خود را اثبات کنند. ما نباید با محدود کردن آنها جلوی کار کردنشان را بگیریم. باید هنرهای قدیمی‌مان را دوباره احیا کرده و آنچه که از فرهنگ این مرز و بوم به کشورهای دیگر منتقل شده را ارج نهاده و برای توسعه بیشتر آن در استان بکوشیم.

وی تصریح کرد: اصحاب رسانه زبان مردم بوده و باید از این قشر حمایت شود؛ بگذاریم ما را نقد کنند تا اینگونه مسائل عمومی در جامعه بهتر پیش رود. در آینده هم رویه به این شکل است که اهل قلم و رسانه با آزادی کامل به بررسی مشکلات پرداخته و با آزادی کامل ما را نقد کرده و حرف مردم را به گوشمان برسانند. باید با هنرمندان روراست بود و تا جایی که می‌توانیم به خواسته‌های طیف‌ها و اقشار جامعه احترام بگذاریم و به آنها جامه عمل بپوشانیم.

این مقام عالی دولت در استان بوشهر تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد حرف قشر وسیعی از مردم را می رسانند و باعث می‌شوند که حرفها و نظرات به صورت منسجم‌تر و با اتحاد بیشتر قابل انتقال باشد.

استاندار بوشهر ادامه داد: از مدیرکل جدید انتظار می‌رود بتواند حامی اصحاب هنر و رسانه باشد و هم‌اندیشی را ترویج دهد؛ بتواند موج امید و نشاط را تقویت کرده و مجموعه مخاطبان را حمایت کند. به اصحاب قلم و اندیشه بها دهد.

محمد مهدی احمدی، مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آئین، اظهار کرد: نگاه خداوند به انسان خوب و امیدوارکننده است و ما که جانشین خداوند هستیم باید از همین منظر به دیگر انسان‌ها نگاه کنیم. خلیفه خداوند زمانی کرامت دارد که حرف خدایی بزند و اصل را برخوبی انسان‌ها بگذارد. جامعه‌ای توسعه‌یافته، مبتنی‌ بر عقلانیت و اسلامی شکل می‌گیرد که انسان‌ها به هم از منظر زیبایی، پاکی و خوش بینی نگاه کنند.

احمدی ادامه داد: طرح این موضوع و اصل که هنرمند را بر بد بودن می‌گذارد مگر خلافش ثابت شود، نگاه الهی به انسان نیست.

وی گفت: اگر نگاه این گونه باشد که ما به انسان‌ها به ویژه نخبگان جامعه از منظر خوبی و زیبایی بنگریم بسیاری از نیروهای باکیفیت را دفع نخواهیم کرد.

احمدی افزود: رهنمود مقام معظم رهبری در باره جذب حداکثری نیز مبین این موضوع است که نباید به هر بهانه‌ای افراد را از قطار پیاده کنیم. در جامعه ای که از منظر بدبینی به افراد نگاه کنیم ریا رسوخ می‌کند و شخصیت واقعی افراد نمایان نمی‌شود.

احمدی گفت: خداوند می‌بیند و می‌پوشاند اما برخی انسان‌ها ندیده فریاد می‌زنند و با حیثیت افراد بازی می‌کنند و بعد هم مدعی هستند که جانشین خداوند هستند. اگر نخستین سنت الهی که نگاه مثبت به انسان است در جامعه پیاده شود هنرمندان، علما، فرهیختگان و اندیشمندان درفضای امن زندگی خواهند کرد.

احمدی با بیان این که اخلاق‌مداری دومین سنت خداوند است اضافه کرد: امروز در جامعه، بداخلاقی درحال نهادینه شدن است و این رویه خیلی خطرناک است. بداخلاقی در فضای فرهنگ و هنر پاسخگو نیست زیرا هرچند مشکلات مالی اهالی فرهنگ و هنر را آزار می دهد اما آنچه به لحاظ روحی آنان را افسرده و دل شکسته می‌کند بی‌حرمتی و بی‌اخلاقی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است.

وی یادآورشد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای استفاده بهینه از تمدن و مفاخر فرهنگی، هنری و دینی استان‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌ای با کشورهایی که وجه مشترک فرهنگی داشته باشند امور را قانونمند خواهد کرد. یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی برای نگاه جامع به همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در استان‌هاست.

این مسئول با قدردانی از خدارحم یزدان‌پناه در مسئولیت چند ماهه سرپرستی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: مدیرکل جدید نیز با موضوع فرهنگ و هنر به دلیل سابقه معاونت فرهنگی و دیگر مشاغل بیگانه نیست و یکی از شاخص‌های انتخاب وی نیز مقبولیت عمومی است که خانم ماحوزی از این شاخص برخوردار است.

احمدی افزود: در جامعه توسعه یافته و اسلامی نگاه بدبینانه به بانوان نیست و اگر فرصت برابر برای این قشر فراهم شود آنان استعدادهای خود را بیشتر به منصه ظهور خواهند رساند.

حمیده ماحوزی، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آئین گفت: خوشحالم که در فصلی نو و در سایه دولت تدبیر و امید توانسته‌ام این جایگاه را کسب کرده و امید دارم عزیزان هنرمند مرا در این شرایط تنها نگذارند.

مدیرکل جدید فرهنگ وارشاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه باید فرهنگ و هنر دیارمان را اعتلا ببخشیم، افزود: تنگ‌نظری و محدودیت‌های بدون پشتوانه را برداشته و از هیچ هنری در راستای انتقال فرهنگ چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: افزایش نشاط و امید، خرد جمعی برای پیشبرد اهداف و تعامل با بخش خصوصی در گسترش معادلات و حفظ کرامت انسانی و صداقت در همه امور سرلوحه کارم قرار خواهم داد.

ماحوزی تصریح کرد: از استاندار و نمایندگان استان در مجلس تقاضا دارم زمینه‌ای ایجاد کرده تا از درآمد کوچکی از گاز پارس جنوبی به فرهنگ استان رسیده تا از لحاظ مالی دیگر کمبودی احساس نشود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: دفتر کار من خانه تمامی هنرمندان عزیز بوده و منتظر دیدار آنها در محل کار خواهم بود.

مدیرکل جدید فرهنگ وارشاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر افزایش نشاط و امید در میان هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر در استان را یک نیاز جدی می‌دانم، اظهار کرد:  خرد جمعی را جهت پیشبرد اهداف متعالی در این عرصه و تعامل سازنده با بزرگان، علما و مسئولان بسیار مهم و ضروری است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد.

وی یادآور شد: توجه به مشارکت بخش خصوصی در گسترش مبادلات عرصه فرهنگ و هنر که مورد تأکید وزیر محترم و استاندار ساعی استان نیز است، به طور خاص در دستور کار قرار خواهم داد و برای حفظ کرامت انسانی، تکریم ارباب رجوع و  صداقت در همه مسئولیت‌هایی که تاکنون عهده‌دار بوده‌ام، سرلوحه کار بوده و از این پس نیز چنین خواهد بود.

یادآور می‌شود، حمیده ماحوزی به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر معرفی و از تلاش‌های دو ساله دکتر سید یونس محمدی، مدیرکل سابق این دستگاه و خداکرم یزدان‌پناه، سرپرست این اداره‌کل قدردانی شد و ماحوزی از چهره‌های شناخته شده عرصه فرهنگی بوشهر است که سابقه دو دوره حضور در شورای شهر بوشهر، معاون فرهنگی مدیرکل ارشاد، مدیر آموزشگاه فنی و حرفه‌ای الزهرا(س) و سرپرستی شهرداری بوشهر نیز در کارنامه خود دارد.

captcha