انتقاد از کیفیت حضور قرآنیان در رسانه‌ها/ نقد عملکرد، به‌معنای تضعیف دستگاه‌های قرآنی نیست
کد خبر: 1394327
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
حشمتی مطرح کرد:

انتقاد از کیفیت حضور قرآنیان در رسانه‌ها/ نقد عملکرد، به‌معنای تضعیف دستگاه‌های قرآنی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد ضمن انتقاد از نوع کنونی حضور قرآنیان در رسانه‌ها، رواج برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی انتقادی و مقالات اثرگذار در مطبوعات را کلید جذب مخاطب و حل معضلات دستگاه‌های قرآنی دانست و نقد عملکرد را تضعیف آن دستگاه ندانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره شیوه‌های حضور جامعه قرآنی در رسانه‌ها و جذب مخاطب به برنامه‌های قرآنی اظهار کرد: من هم موافقم که جامعه قرآنی حضور مناسبی در صدا و سیما ندارد. حضور اصحاب قرآنی در شبکه قرآن و معارف سیما شایسته جامعه قرآنی نیست. شاید بهترین حضور جامعه قرآنی در رسانه در رادیو قرآن باشد. البته مهم این است که در جامعه قرآنی، چه کارهایی تولید می‌شود که قابلیت پخش از رسانه را داشته باشد.
وی عنوان کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند به حضور ما در رسانه نشاط دهد، نقد رفتارها و عملکرد جامعه قرآنی است. یکی از جذابترین برنامه‌های سیما، برنامه نود است که پایه آن نقد عملکرد ورزشی است. با تعریف و تمجید از کارها، نمی‌توان مخاطب جذب کرد. از طرفی جامعه قرآنی نتوانسته است که کارهای زیبایی که انجام داده است از رسانه به درستی انعکاس دهد.

حشمتی تصریح کرد: شخصیت‌های خوبی در کشور هستند که می‌توانستیم از آنها بخواهیم تا متن‌های لازم و جذاب را طراحی کنند. همچنین هنرمندان خوبی نیز وجود دارند که می‌توانند کمبود این عرصه را برطرف کنند. در حالت کلی، عدم حضور شایسته جامعه قرآنی در رسانه، بخشی به مسئولانی همچون ما بر می‌گردد که از این ظرفیت استفاده نکردیم و بخشی از آن هم به خود بدنه جامعه قرآنی متوجه است.
وی ادامه داد: رویکرد ما این است که این عرصه را فعال کنیم اما باید توجه داشت که تا زمانی که در خود جامعه قرآنی اتفاقی نیفتد، انتظاری نیست که مسئولان صدا وسیما از پوشش اخبار قرآنی استقبال خوبی داشته باشند و حجم اخبار و اتفاقات جذاب در جامعه قرآنی باید زیاد باشد زیرا جذب مخاطب، امری دستوری نیست.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چرا نباید یک گفت‌وگوی دقیق و نقادانه در عرصه فعالیت‌های قرآنی وجود نداشته باشد؟ نقد عملکرد دستگاه‌های قرآنی تضعیف آن دستگاه نیست.
مناظره در چارچوب مشخص، از شیوه‌های تبلیغی پیامبران بود
وی ضمن استقبال از مناظره‌های قرآنی اضافه کرد: مناظره در چارچوب‌های مشخص، از اصول تبلیغاتی پیامبران الهی و شیوه‌های قرآنی است. بالاخره این موضوع باید مشخص شود که چگونه بعد از این همه آموزش‌های قرآنی، هنوز دانشجوی ما نمی‌تواند قرآن را بخواند. خود من هم مسئول هستم و باید به این موضوع پاسخگو باشم. البته کارشناسان و صاحب‌نظران نیز باید در این خصوص اظهار نظر کنند. محل طرح این مباحث رسانه‌ها است.
حجت‌الاسلام حشمتی بیان کرد: مردم به قرآن بی‌تفاوت نیستند و ما باید به تک‌تک افراد در این زمینه‌ها پاسخگو باشیم. خود مردم باید از طریق رسانه‌‌ها این مطالبه‌گری‌ها را انجام دهند. خود مردم در زمینه‌های ورزشی و اجتماعی و ... بهترین مطالبه‌گران هستند و ما نیز باید فضاسازی کنیم.
اجتناب از برنامه‌های تعریفی و تمجیدی
وی یادآور شد: اگر ما فضاسازی را به درستی انجام دهیم، شبکه‌ها نیز وقتی، برای شما اختصاص می‌دهند و بهترین کارشناسان را دعوت می‌کنند. البته خود رسانه‌ها نیز باید با این فضا مقابله کنند که مهمانان و کارشناسان دعوت شده فقط از عملکرد آنها تعریف و تمجید کنند. در چنین فضاهای تعارفی، محققان و صاحبان اندیشه حضور نمی‌یابند. در مقالات قرآنی مطبوعات باید دید آیا از افراد شاخص کشور مقاله و یادداشتی به چشم می‌خورد؟
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این نقدی است که خود ما هم به فضای موجود داریم. این فضاها دستورپذیر و آیین‌نامه‌بردار نیست. با رونق گرفتن فضای گفت‌وگو و نقد، حضور در رسانه و جذب مخاطب هم به همراه می‌آید. اگر قرآن از زندگی مردم بیرون آمد و دیگر موضوع روز آنها نبود، طبیعتا این توجه عمومی نیز به آن کم می‌شود.
وی در پایان اظهار کرد: علت رونق فضاهای نقد در مسائل اجتماعی و ورزشی و ... این است که در درجه اول اجازه طرح این موضوعات و انتقادات بود و در وهله دوم به این انتقادات پاسخ داده شد. ما نیز اگر این فضاهای نقد را ایجاد کنیم و در مردم این مطالبه را ایجاد کنیم، می‌توانیم توجه عمومی را به ساحت قرآن کریم افزایش دهیم.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
استادی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ - ۱۲:۵۹
0
0
مطبوعات رسانه ها و رادیو و تلویزیون قرآنی کشور هم باید نقد پذیر باشند تا پیشرفت کنند نه در حرف بلکه در عمل
captcha