جایگاه «معلم قرآن» آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است
کد خبر: 1395280
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
یاریگل:

جایگاه «معلم قرآن» آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه با پیشنهاد نام‌گذاری یک روز از هفته معلم به نام «معلم قرآن» موافقم، گفت: جایگاه «معلم قرآن» تاکنون آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر ضرورت توجه به جایگاه معلمان و مدرسان قرآن اظهار کرد: جایگاه معلم قرآن به قدری اهمیت دارد که در آیات و روایات متعددی به این جایگاه توجه و تأکید شده است؛ پیامبر اکرم(ص) درباره اهمیت آموزش قرآن و شخصی که قرآن را آموزش می‌دهد فرموده‌اند که «بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد».

پیشنهاد نام‌گذاری روز «معلم قرآن» مطلوب است
وی در ادامه با بیان اینکه با پیشنهاد ایکنا مبنی بر نام‌گذاری یک روز از هفته معلم با عنوان «معلم قرآن» موافقم و این پیشنهاد، بسیار خوب، به جا و مطلوب است، افزود: با توجه به اینکه معلمی در هر رشته‌ای خوب است و معلمی شغل انبیاء است، اما یک معلم قرآن که دختر یا پسری را با قرائت و فهم قرآن آشنا می‌کند؛ مقام بسیار بالایی دارد و در روایات و احادیث بسیاری نیز بر آن تأکید شده است.
یاریگل درباره جایگاه معلمان و اساتید قرآنی در کشور گفت: جایگاه معلم قرآن تاکنون آن گونه که باید مورد توجه نبوده است و احترام به جایگاه معلم قرآن تاکنون به صورت تک‌ بُعدی بوده است، اما نه از جانب دولت؛ اگر دولت هم کاری انجام داده در بحث تکریم خادمان قرآن کریم بوده است.

شناسایی و تجلیل معلمان واقعی قرآن
وی با بیان اینکه تاکنون به صورت خاص معلمان قرآن مورد توجه نبوده‌اند، گفت: اگر معلمان واقعی قرآن را شناسایی و از آنها پاسداری کنیم، خیلی عالی است؛ شناسایی و نکوداشت معلمان قرآن بسیار ارزشمند است که باید مورد توجه دولت هم باشد.

ایجاد سطح‌بندی بین معلمان قرآن از نظر تخصص و تجربه
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با اعتقاد بر اینکه معلمان قرآن باید سطح‌بندی شوند، افزود: روزی که به نام «معلم قرآن» نامگذاری می‌شود، باید برای معلمانی باشد که از نظر تخصص و تجربه در سطح بسیار بالایی هستند؛ به هر حال این دسته‌بندی باید برای معلمان قرآن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: پس از اینکه یک دسته‌بندی از معلمان قرآن انجام شد، می‌توانیم برای نکوداشت معلمان قرآن، اقداماتی از جمله انجام کارهای فرهنگی، رفع نیازهای مادی و معنوی، سرزدن به معلمان و اساتید قرآن کریم که سن و سالی از آنها گذشته است را داشته باشیم؛ معلمان و اساتید قرآنی نباید فراموش شوند، اگر کاری دارند یا نیازی دارند، باید نیاز آنها را رفع کنیم.
یاریگل اضافه کرد: هر چند که بسیاری از معلمان و اساتید قرآنی هیچ توقعی ندارند، اما علاوه بر اینکه این اساتید را فراموش نمی‌کنیم، باید به فکر اساتیدی باشیم که مشکلات زیادی دارند و نیازمند کمک دولت هستند؛ معلمان و اساتید قرآنی را سراغ دارم که نیازهای مادی و حتی معنوی دارند که این نیازها باید رفع شود.
وی ادامه داد: بسیاری از معلمان و اساتید قرآنی ما که در جلسات قرآنی ثابت، قرآن را تدریس می‌کنند؛ مقام‌های بالای بین‌المللی را نیز کسب کرده‌اند و همچنین شاگردان بسیاری را تربیت کرده‌اند و با پاس این مقام‌هایی که کسب کرده و شاگردانی که تربیت کرده‌اند، اگر به مشکلی برخوردند، باید هوای آنها را داشته باشیم؛ کار غلطی است اگر بگوییم معلمان قرآن به حمایت احتیاج ندارند، به همین خاطر در نظر گرفتن روزی برای معلم قرآن می‌تواند اقدام شایسته‌ای در این زمینه باشد.

captcha