به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، با توجه به اینکه خانواده دارای جایگاه مهمی در جامعه است، اهمیت نقش زنان و مادران و نحوه فرزندپروری این گروه نیز نتیجتا یکی از مهمترین عوامل ارتقای سطح تربیتی خانواده و نهایتا جامعه است که مادر به عنوان رکن اصلی تربیت فرزند در هر خانوادهای کلیدیترین نقش را برعهده دارد.
با اجرای برنامههای قرآنی و سوق دادن بانوان به حضور در این کلاسها میتوان به ارتقای سطح علمی این گروه برای تربیت نسل آینده رسید، زیرا ارتقای جایگاه زنان در جامعه، میتواند به رسیدن به جامعه ایدهآل یاری رساند.
با توجه به هجمههای فرهنگی موجود و رخنه برنامههای بیگانه با هدف تخریب بنیان خانواده، نقش بانوان در این حوزه اهمیت و جایگاه ویژهای مییابد که غفلت از این گروه و ارائه آموزشهای لازم به این مادران میتواند عواقب جبرانناپذیری داشته باشد.
در قرآن و در آیات متعدد بر جایگاه زن تأکید شده است و در این بین مسئله مهمی که قرآن به زنان سفارش میکند، مسئولیت مادر بودن آنهاست.
در جامعه امروز نیز با توجه به وجود بیش از 4 هزار مؤسسه و مرکز قرآنی در کشور میبینیم که حضور بانوان در برنامهها و طرحهای آموزشی این مراکز بیش از آقایان است که این مؤسسات و مراکز قرآنی با ارائه مشاورههای قرآنی و دینی در مراکز خود به این گروه میتوانند زمینه توسعه و ترویج سبک زندگی اسلامی را در جامعه فراهم کنند.
حضور 60 درصدی بانوان در عرصه فراگیری قرآن
حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استانهای سازمان دارالقرآن الکریم در گفتوگو با ایکنا در رابطه با حضور بانوان در دورههای تربیت مربی و آموزش قرآن کشور گفت: در جامعه امروز حضور بانوان در تمامی عرصههای قرآنی کشور بیش از آقایان بوده و این حضور دارای درصد 60 به 40 است.
وی در ادامه بیان کرد: در سالهای گذشته موضوع حضور بیشتر بانوان در طرحهای قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی مبنی بر متوقف کردن صدور مجوز برای بانوان ارائه شد تا شاید با اجرای این طرح بتوان حضور آقایان را پررنگتر کرد اما با تحقیقات انجام شده مشخص شد که حضور آقایان با اجرای این طرح افزایش نخواهد یافت.
مادران بهعنوان کسانی که نقش محوری را در تربیت فرزندان برعهده دارند، برای پیاده کردن آموزههای قرآنی در زندگی و تربیت فرزندان خود نیاز دارند تا ابتدا خود با این آموزهها مأنوس شده و رشد یابند.
توجه مؤسسات و خانههای قرآن به آموزش قرآن مادران
در این بین میتوان به مؤسسات و خانههای قرآن اشاره کرد که دورههای آموزش قرآن را در رشتههای مختلف و در گروههای سنی خردسالان و بزرگسالان برگزار میکنند و میتوانند مکان مناسبی برای انتقال آموزههای قرآنی به مادران و خانوادهها باشند، زیرا یک مادر در راستای سوق دادن فرزند خود بهسوی فراگیری آیات الهی و گام برداشتن در مسیر الهی خود نیز میتواند همگام فرزندش در این مراکز حضور یافته و زمینههای لازم را برای فرزند خود مهیا کند و هر دو از خدمات این مراکز بهره ببرند.
بهبودی با بیان اینکه وجود بانوان در کلاسها و طرحهای آموزش قرآن نشان از نیاز این گروه به این آموزهها دارد، گفت: با توجه به نقش مادر در تربیت فرزندان و ایجاد فضای معنوی خانواده که آیات و روایات فراوانی در این حوزه وجود دارد و رشد و تربیت فرزند مرهون زحمات مادر است و قرآن نیز در برخی آیات مشخصا شخصیت مادر را شاخصتر عنوان کرده، حضور این گروه در کلاسهای قرآنی در حوزه فرزندپروری میتواند بسیار مؤثر باشد.
محدود شدن فعالیت بانوان عاملی در تأمین نشدن نیاز دینی و قرآنی خانواده
وی در ادامه تصریح کرد: اگر فعالیت بانوان محدود شود، نیاز دینی و قرآنی خانوادهها تأمین نخواهد شد، در حالیکه هر قدر بانوان با این نوع فعالیتها مأنوس باشند، قطعا آثار و نتایج آن در رشد معنوی خانواده مؤثر و ملموس خواهد شد.
بهبودی با اشاره به اینکه محوریت فعالیتهای مؤسسات قرآنی در حوزه آموزهها و معارف قرآنی است، اظهار کرد: اگر مادر خانواده بهعنوان طلایهدار تربیتی خانواده انس و اشراف بیشتری به آموزههای قرآنی داشته باشد، تجلی آن در فرزندان بیشتر خواهد بود.
حضور بانوان موفق در عرصههای قرآنی بهعنوان مدیر، خادم، مربی، استاد، پژوهشگر و ... همه نشان از توانایی بانوان در این عرصهها و تأثیر مطلوب آموزههای قرآنی بر زندگی این گروه دارد.
رقیه هراتی، مدیر مؤسسه مصباحالنجاة خرمآباد، مدیر قرآنی برگزیده سال 91، بانوی برگزیده قرآنی کشور از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه، فعال برگزیده قرآن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خادم نمونه قرآن، استاد دانشگاه، معلم قرآن و ...، یکی از مادران موفق کشور است که علاوه بر انجام وظایف مادری خود در قبال سه فرزندش موفق به کسب موفقیتهای مختلف در عرصه قرآنی شده است.
وی متولد سال 1339 است و از سال 1360 با حفظ سوره واقعه به فراگیری قرآن پرداخت و از سال 1362 بهعنوان مربی قرآن به آموزش قرآن در رشتههای مختلف پرداخته است.
تأمین آرامش خانواده با فعالیت در حوزه قرآن
وی در حال حاضر دانشجوی دکتری ادبیات عرب است و در مؤسسه مصباحالنجاة به تدریس قرآن اشتغال دارد و فعالیت در حوزه قرآن را مایه آرامش در خانواده میداند.
این بانوی موفق در گفتوگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با حضور بانوان در طرحهای قرآنی و نقش آنان در روند آموزش قرآن کشور گفت: اگر مؤسسات و مراکز قرآنی زمان برگزاری کلاسهای و طرحهای قرآنی خود را با مناسبتهای ملی و مذهبی کشور هماهنگ کنند، استقبال از برنامههای آنها افزایش خواهد یافت.
افزایش گرایش جوانان به آموزش قرآن
وی در ادامه با اشاره به اینکه گرایش بانوان به مسائل قرآنی بهویژه در جوانان نسبت به گذشته افزایش یافته است، افزود: حضور بانوان در این کلاسها نقش بسیار به سزایی در داشتن فرهنگ قرآنی برای خانواده دارد.
هراتی تصریح کرد: زیرساخت هر تربیتی از خانواده شروع میشود و مادر نیز نقش مهمی در تربیت فرزند دارد، اگر مادر فرهنگ غربی داشته باشد، بچه نیز به آن فرهنگ سوق پیدا میکند و اگر فرهنگ مادر قرآنی باشد فرزندان نیز فرهنگ قرآنی پیدا میکند و این موضوع بر روی سلامت خانواده تأثیرگذار است.
وی اظهار کرد: مؤسسه قرآنی با برگزاری مراسم در مناسبتهای مختلف میتواند به بیان مباحث اخلاقی، تربیتی، مشاوره، سبک زندگی اسلامی و ... پرداخته و بانوان را برای داشتن خانواده ایدهآل قرآنی یاری رساند و تقدس و تعالی خانواده و ازدواج را به خانوادهها یادآور شده و آنها را هدایت و راهنمایی کند.
با راهاندازی و ایجاد مؤسسات قرآنی مختلف و خانههای قرآن در مناطق مختلف کشور دستیابی خانوادهها بهویژه بانوان به کلاسها و کارگاههای آموزشی، مشاوره و ... آسان شده است و حضور این گروه در این مؤسسات و استقبال از برنامههای این مراکز خود نشان از نیاز جامعه زنان به این برنامهها دارد.
مؤسسات و مراکز قرآنی با تنوع بخشی به فعالیتهای خود میتوانند گامی در راستای گرایش خانوادهها به برنامههای غربی که در راستای کمرنگ کردن اعتقادات و از بین بردن بنیان خانوادهها تولید میشود، بردارند و وابستگی خانوادهها بهویژه مادران را که میزان طولانی از زمان خود را در منزل هستند، کاهش دهند.
حمیده شریعتی، مدیرمسئول مؤسسه رهپویان سیدالشهدا(ع) قم، مدیرمسئول مجله حسنا یکی از بانوان فعال قرآنی کشور معتقد است، حضور بانوان در طرحهای قرآنی بهعنوان مادران که نقش فرزندپروری را برعهده دارند، بسیار مهم و قابل توجه است و هر قدر این حضور افزایش داشته باشد، میتوان انتظار فرزندانی قرآنی را در جامعه داشت.
توجه مؤسسات قرآنی به ارائه سبک زندگی اسلامی
وی افزود: مؤسسات قرآنی با برگزاری کلاسهای دینی قرآنی، کارگاههای آموزش سبک زندگی اسلامی برای مادران آنها را در تربیت و هدایت فرزندان و مطلوبسازی فضای خانه همراهی کنند.
شریعتی تصریح کرد: حضور بانوان و مادران در کلاسها و طرحهای قرآنی و به کار بستن آموزههای قرآنی و دستورات قرآن در زندگی میتواند خانواده را در قبال انحرافات موجود واکسینه کند.
وی اظهار کرد: خانوادهها با حضور در مراکز قرآنی و آشنا کردن فرزندان خود با آموزههای قرآنی میتوانند از نگرانی خود در رابطه با آینده فرزندان بکاهند.
مدیریت داخلی خانواده که یک واحد کوچک اجتماعی است برعهده زن است و این تربیت صحیح فرزند و فراهم ساختن کانونی گرم برای خانواده از مهمترین این نقشهاست.
زن خوب و تربیت شده در مکتب قرآن نه تنها خانواده، بلکه جامعه را دگرگون میکند. این گروه در طول تاریخ در کنار مردان نقش مؤثری را در ساخت تاریخ و جامعه خویش ایفا کردهاند، در نتیجه نقش زنان در مدیریت خانواده و تأثیر آن در کاهش آسیبهای اجتماعی نباید نادیده گرفته شود.
در این بین مؤسسات قرآنی بهعنوان نهادی قرآنی که از حضور بانوان بهرهمند هستند میتوانند با جذب این گروه و ارائه آموزههای قرآنی کارشناسی شده و آگاه سازی خانوادهها نسبت به آثار مخرب برنامههای غربی، زمینه پیاده سازی سبک زندگی اسلامی را در خانوادهها فراهم کنند.