دانشنامه فاطمی در قم رونمایی شد
کد خبر: 1397495
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
با پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی؛

دانشنامه فاطمی در قم رونمایی شد

گروه اندیشه: مراسم رونمایی از دانشنامه فاطمی شب گذشته، 30 فروردین با پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و سخنرانی آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، در ابتدای مراسم رونمایی از دانشنامه فاطمی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد، آیت‌الله‌العظمی مکارم در پیامی تصویری تأکید کرد: مقامات فاطمه زهرا(س) بسیار بی‌نظیر است و تعبیراتی از پیامبر عظیم‌الشأن(ص) در مورد حضرت زهرا(س) نقل شده که انسان پس از مطالعه آن متعجب می‌شود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند که خداوند با خشم تو خشمگین می‌شود و با خوشحالی تو خوشحال می‌شود و این نشان‌دهنده جایگاه بالا حضرت زهرا(س) است و هرچه در مورد حضرت زهرا(س) ذکر می‌شود کم است.

وی تصریح کرد: نام حضرت زهرا(س) میان مسلمانان بسیار مظلوم بوده و لازم است کارهای بسیار گسترده‌ای در این زمینه انجام شود که در این زمینه کتاب دانشنامه فاطمی یک کتاب بسیار مفید است که باید از گردآورندگان این کتاب تشکر و قدردانی کرد.

همکاری دانشمندان برجسته حوزه در تألیف دانشنامه فاطمی

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه این اثر در نوع خود بسیار منحصر به‌فرد است، گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی این دانشنامه تنوع این کتاب است؛ چرا که در این اثر به منابع بسیار زیادی مراجعه شده است که در نوع خود بسیار ارزشمند است همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این دانشنامه همکاری دانشمندان برجسته حوزه در این دانشنامه است.

این مرجع تقلید ادامه داد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند بسیار ثمربخش باشد همکاری گروهی است که این مجموعه از این امتیاز مهم نیز برخوردار است از طرفی در این کتاب ادبیات بسیار عجیبی حاکم است و به‌طور کلی بر اصول تحقیق حرکت می‌کند و این نیز سومین ویژگی برجسته این کتاب است.

فرهنگ اهل بیت(ع) احیا شود

همچنین آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در سخنانی احیای فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ فاطمی را وظیفه‎ای مهم بر دوش علما و پژوهشگران دانست و گفت: اهل بیت(ع) از علما خواسته‌اند با یکدیگر مباحثه کنند و امر اهل بیت(ع) را در جامعه بیان کنند تا مردم با سیره این عزیزان آشنا شوند.

وی تصریح کرد: منظور از بیان امر اهل بیت(ع) فقط شناساندن احادیث نیست؛ بلکه منظور شأن و منزلت ائمه اطهار(ع) و رویدادهایی همچون واقعه مهم غدیر و یا مبارزات اهل بیت(ع) با ستمگران در طول حیاتشان است.

آیت‎الله‌العظمی نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره منزلت و شخصیت حضرت زهرا(س) نیز بیان کرد: ایشان از درجه‌ای از منزلت در نزد خداوند برخوردار بودند که طبق روایات موجود در اصول کافی جبرئیل این روح اعظم که بر انبیای الهی نازل می‌شده در محضر این بانوی بزرگ می‎آمدند و در طول 75 روز پس از رحلت پیامبر(ص) بر ایشان نازل می‎شده و از آتیه و آینده سخن به میان آورده است.

وی اظهار کرد: امروز شرایط احیای فرهنگ اهل بیت(ع) به‌خوبی فراهم شده است و پژوهشگران باید از این فرصت در نگارش دانشنامه‎ها استفاده کنند. دانشنامه فرهنگی گامی مهم در احیای فرهنگ فاطمی است، دنیای پر بحران امروز تشنه معارف و فرهنگ اهل بیت(ع) است تا آن‌ها را در همه زمینه‎ها نجات دهد از این رو باید این اثر گرانقدر دانشنامه فاطمی به زبان‎های مختلف ترجمه شود.

حضرت زهرا(س)؛ بانویی بی‌نظیر

همچنین آیت‌الله رضا استادی، از اعضای شورای سیاستگذاری این دانشنامه با ابراز خرسندی از تلاش پژوهشگران و محققان در تدوین دانشنامه فاطمی افزود: نویسندگان و علمای بسیاری در حوزه بودند که در راستای فرهنگ فاطمی قلم زدند و حتی امام خمینی(ره) در خصوص شخصیت والای این بانوی گرامی سخنان ارزشمندی را بیان کردند و آثاری را نگاشته‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: با تنظیم و تدوین دانشنامه فاطمی می‌توانیم تا حدی خود را پیروی فرهنگ فاطمی بدانیم، البته همه افرادی که توان تلاش علمی در این عرصه را دارند باید توجه خاصی به زندگی و سیره و شخصیت حضرت زهرا(ع) در آثار خود داشته باشند.

آیت‌الله استادی با بیان برخی از سخنان امام راحل(ره) در مورد حضرت زهرای اطهر(س) گفت: ایشان توجه خاصی به فرهنگ فاطمی داشت و در سخنانش با استفاده از حدیث اصول کافی حضرت فاطمه(س) را بانوی بی‌نظیری توصیف کردند که به‌واسطه عظمتش، جبرئیل به محضر ایشان می‌آمد و در حقیقت چه مقامی باید در وجود این بانو باشد که جبرئیل بر او نازل شود.

captcha