مسلمانان سراسر جهان میلاد حضرت فاطمه(س) را گرامی داشتند
کد خبر: 1397889
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

مسلمانان سراسر جهان میلاد حضرت فاطمه(س) را گرامی داشتند

شعب خارجی: جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت امام خمینی(ره) و هفته بزرگداشت مقام زن از سوی نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این مراسم در کشورهای مختلف جهان به شرح ذیل برگزار شد:

سوئد

جشن میلاد حضرت صدیقه زهرا(س) در سوئد در دو شهر «مالمو» و «استکهلم» برگزار شد.

برای سومین سال پیاپی گروه «منتظران دوست» به روشی نو به برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن در قلب شهر مالمو پرداخت و سوئدی‌های مشتاق را با زندگی و خصایل آن حضرت آشنا کرد.

در غرفه اختصاصی این مراسم، حضرت فاطمه(س) به عنوان زن، مادر، همسر، دختر و بانوی نمونه به حضار معرفی شد. هم‌چنین خطبه حضرت زهرا (س) که به سوئدی ترجمه شده بود به صورت شنیداری برای بازدیدکنندگان پخش شد.

در این مراسم هچنین جوانان پرشور در بخش میز پرسش و پاسخ به سؤالات سوئدی‌ها درباره حضرت فاطمه(س) پاسخ دادند.

همچنین مراسم دیگری در محل مرکز فرهنگی ایران در استکهلم برگزار شد. این مراسم با حضور پرشور کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران در سوئد و خانواده‌های آنان به همراه جمعی از ایرانیان برگزار شد.

امیر محمد حاجی یوسفی، رایزن فرهنگی ایران در سوئد، طی سخنانی در این مراسم به وصف کمالات حضرت زهرا (س) اشاره کرد و با ذکر احادیثی از آن حضرت به توضیح اهمیت خوشرویی مؤمن از دید حضرت زهرا(س) در مقابل دوست و دشمن پرداخت.

قرقیزستان

جشن میلاد حضرت فاطمه (س) روز یکشنبه، 31 فروردین، با حضور کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در قرقیزستان، شیعیان آذری این کشور، ایرانیان مقیم و علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) در مسجد امام علی(ع) شهر بیشکک برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی، امام جماعت مسجد امام علی(ع) ضمن تبریک ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) افزود: سوره کوثر که سه آیه دارد انسان را به عبودیت و بندگی خدا می‌رساند این سوره  به خوبی اعجاز قرآن را نمایان می‌کند و خداوند در این سوره از آینده خبر می‌دهد.

وی در ادامه افزود: خداوند در این سوره از انبیاء، اولیا و مؤمنان دفاع می‌کند، دفاع خداوند از پیامبر در این سوره در برابر کسانی است که فرستاده خدا را ابتر می‌نامیدند.

فیلیپین

مراسم با شکوه بزرگداشت تولد بانو فاطمه زهرا(س) در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

دراین مراسم محمدی، سفیر ایران، حجت الاسلام موسوی، رئیس کالج بین‌المللی المصطفی(ص)العالمیه، مدیر و کارکنان مدرسه جمهوری اسلامی ایران، جمعی از ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، طلاب علوم دینی کالج بین‌المللی المصطفی(ص) وعده‌ای از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) در فیلیپین حضور داشتند.

در آغازاین مراسم آیاتی چند از قرآن کریم توسط استاد عبدالمنعم سلیمان، قاری بین المللی قرآن و رئیس دارالقرآن محمد رسول الله(ص)، قرائت وسپس دکلمه‌ای در بیان مناقب بانو فاطمه زهرا(س) و روز زن توسط یکی از دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران ارائه شد.

فاطمه ماکود، از طلاب سال سوم کالج بین‌المللی المصطفی(ص)، سخنانی را در بیان زوایای مختلف زندگی دخت گرامی پیامبر اسلام(ص) بیان کرد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی و پخش نماهنگی از زندگی زنان ایرانی  در عرصه‌های مختلف اجتماعی از برنامه‌های این مراسم بود.

ترکمنستان

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) جشن باشکوهی در مسجد فاطمه الزهرا(س) به همت رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

ایرانیان مقیم ترکمنستان و کارکنان سفارت و رایزنی، معلمان مجتمع آموزشی، نمایندگی‌های بانک صادرات ایران و ایران خودور و تجار ایرانی مستقر در عشق آباد و خانواده‌هایشان در این مراسم شرکت داشتند.

در این مراسم سفیر کشورمان ضمن تبریک این عید بزرگ به مسلمانان جهان به ویژه شیعیان ترکمنستان در خصوص اهمیت و جایگاه حضرت فاطمه (س) در میان مسلمانان مطالبی بیان کرد.

همچنین، مراسم جشنی در مسجد امام رضا(ع) با حضور کارکنان رایزنی فرهنگی کشورمان و شیعیان عشق آباد برگزار شد.

ایتالیا

مراسم جشن و شادی  به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تولد حضرت امام خمینی (ره) در مرکز امام المهدی(عج) شهر رم برگزار شد .

این مراسم که با حضور ده‌ها تن از شیعیان ایرانی، لبنانی، افغانی و ایتالیایی برگزار شد، با تلاوت زیارتنامه حضرت زهرا(س)  و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین  شاملی، استاد حوزه علمیه قم همراه بود.

همچنین، مراسم مشابهی در شهر«میلان» و «تورینو» در شمال ایتالیا هم برگزار شد .

صربستان

آیین گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد.

محمود شالویی، رایزن فرهنگی ایران در بلگراد طی سخنانی در این مراسم به شخصیت حضرت زهرای مرضیه (س) اشاره کرد و گفت: فاطمه زهرا(س) به عنوان کوثر هستی، الگوی تمام و کمالی برای زنان عالم است و سیره زندگی او اسوه بی بدیلی است که باید سرمشق عینی و عملی واقع شود.

سودان

مراسم میلاد با سعادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور ایرانیان مقیم در سودان برگزار شد.

دراین مراسم  «حجت‌الاسلام و المسلمین محمودی» نیز طی سخنانی گفت: اگر برای پیدا کردن اسوه و الگویی برای زنان و مادران هستیم، بالاتر از حضرت زهرا(س) پیدا نمی‌کنیم و اگر بخواهیم مناسبتی را به عنوان روز مادر نام گذاری کنیم، چه روزی بهتر از روز تولد حضرت فاطمه(س)، او بالاترین شخصی است که می توان وی را اسوه و الگو برای مرد و زن قرار داد.

چین(شانگهای)

به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ایران در شانگهای به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و روز بزرگداشت مقام زن،  جشن با شکوهی در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم که  اعضای نهادهای رسمی ایران، جمعی از ایرانیان مقیم و دانشجویان به همراه خانواده حضور داشتند، رخشنده، وابسته فرهنگی ایران در شانگهای، در خصوص فضایل اخلاقی حضرت زهرا(س) مطالبی را بیان کرد.

در ادامه دو سرود زیبا توسط دانش آموزان مدرسه ایران در شانگهای اجرا شد که بسیار مود توجه حاضرین قرار گرفت و مراسم در نهایت با مولودی خوانی توسط یکی از دانشجویان ایرانی به پایان رسید.

افغانستان (هرات)

مراسم میلاد حضرت فاطمه(س) ،  امام خمینی(ره)  و روز مادر و روز زن  به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درهرات برگزار شد.

این مراسم  با همکاری  مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبیان شعبه هرات و با حضور مسئولان، شخصیت‌های علمی واجتماعی در محل سالن تبیان هرات برگزار شد.

سخنرانی و مولودی خوانی از برنامه‌های این مراسم بود.

تایلند

در آستانه  فرارسیدن سالروز ولادت  حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته پاسداشت مقام مادر و زن مراسم ویژه‌ایی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده دفتر جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه در تایلند در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

در این مراسم اشعار و مولودی در وصف حضرت زهرا(س) قرائت شد و در ادامه حجت الاسلام کریمی پیرامون ویژگی‌های شخصیتی و علمی حضرت زهرا(س) و جایگاه آن حضرت در مقام مادر و همسری نمونه، مطالبی را عنوان کرد.

شایان ذکر است، به مناسبت این ایام فرخنده نیز مراسم و جشن‌های ویژه‌ای در تمامی مساجد و حسینیه‌های شیعیان تایلندی در سراسراین کشور برگزار شد.

همچنین به همین مناسبت مراسم جشن «میلاد کوثر» ویژه بانوان ایرانی و تایلندی در محل سفارت ایران روز یکشنبه، 31 فروردین،   با حضورهمسران سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان و همسران و دختران اعضای سفارت و مدرسه جمهوری اسلامی ایران، مدیر و دانش آموزان مدرسه «المهدیه» و جمعی از بانوان شیعه تایلندی برگزار شد.

پاکستان (کراچی)

مراسم با شکوه ولادت با سعات حضرت فاطمه زهرا(س) و دعای شریف کمیل با حضور حضرت آیت‌الله بهاء‌الدینی، نماینده مقام معظم رهبری، سرکنسول، معاون و پرسنل کنسولگری ایران، فرهنگیان ارجمند و ایرانیان مقیم در خانه فرهنگ ایران در کراچی برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت دعای شریف کمیل مداحان اهل بیت(ع) به مداحی پرداختند.

captcha