حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات قرآنی و استانهای سازمان دارالقرآن که فعالیتهای قرآنی خود را از سال 1369 با برگزاری جلسات آموزش قرآن در تبریز آغاز کرده است، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با جایگاه و مقام معلم، مخصوصاً معلم قرآن، گفت: آنچه از آیات قرآن و دین اسلام بر میآید، این است که ماهیت اسلام بر تفکر، تأمل، علم و دانش و تعقل استوار است و در دین اسلام، بیش از هر دین و مذهبی، به این موضوعات پرداخته میشود.
وی با اشاره به این که یکی از ویژگیهای مهم دین اسلام، توجه به فراگیری علم و دانش است، اظهار کرد: در دین اسلام در قالب روایات مختلف به فراگیری علوم اشاره شده است و لذا این علم و دانش هیچوقت حاصل نمیشود مگر این که در کنار علم و دانش، یک آموزگار وجود داشته باشد.
مبدع طرح «مهد شکوفههای قرآن» که اولین مرکز قرآنی با این مضمون را در سال 1371 راهاندازی کرده است، در ادامه افزود: این که اولین آموزگار، آموزشدهنده و پرورشدهنده در کنار دیگر صفات و اسماء خداوند عنوان شده است و پیامبر(ص) خود را معلم نامیده است، مبین این مطلب است که اگر صفتهای دیگر شایستهتر بودند، قطعاً ائمه معصومین(ع) نیز با آن صفات معرفی میشدند، اما پیامبر اسلام(ص) خود را آموزگار بشریت عنوان کردند.
وجود روایات بسیار در رابطه با کرامات معلمان
وی عنوان کرد: روایات بسیاری در رابطه با کرامات معلمان، مخصوصاً معلمان قرآن وجود دارد که شاید یکی از تأثیرگذارترین تکریمهایی که از مقام معلم صورت پذیرفته، تکریمی است که حضرت سیدالشهدا(ع) از معلم قرآن فرزندشان که یک آیه قرآن را به حضرت علیاکبر(ع) آموخته بود، بجا آوردند.
بهبودی با ذکر نمونه دیگری از تکریم معلم، گفت: حکایت مشابهی در رابطه با امام حسن(ع) نقل شده است که وقتی که وارد کلاس درس قرآن میشدند به افراد سفارش میکردند که قدر معلم خود را بدانید و خود نیز آن معلم را تکریم میکردند.
وی درباره تأثیر نامگذاری روزی با عنوان روز معلم قرآن در ساماندهی فعالیتهای قرآنی، اظهار کرد: شاخص کردن این ویژگیها قطعاً مؤثر خواهد بود، اما یک ظرافتی در این نامگذاریها وجود دارد که باید مورد توجه واقع شود و باید این موضوعات به شکلی عملیاتی شود که نتیجه عکس نداشته باشد، زیرا در جامعه اسلامی، همه علقه اسلامی و دینی دارند و اگر بخواهیم این را منحصر به برخی حوزهها و روزهای خاص کنیم، ممکن است موجب خارج کردن تعداد کثیری از این گروه شود.
مدیر امور مؤسسات قرآنی و استانهای سازمان دارالقرآن با ذکر مثالی، بیان کرد: بهعنوان مثال، در رابطه با تشکیل فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، نمیتوانیم بگوییم که شخصی از نمایندگان قرآن، تخصص و یا علاقه به قرآن ندارد، بلکه همه آنها به قرآن علاقه دارند، برنامههای قرآنی برگزار میکنند و علاقهمندند در این زمینه برنامهریزی کنند و به اجرای برنامه بپردازند، بنابراین منطق کار این است که کل مجلس شورای اسلامی، فراکسیون قرآن و عترت باشد، زیرا بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خود به تدریس علوم قرآنی میپردازند و در این زمینه اشراف دارند.
قرارگرفتن تمام اعضای مؤسسات و مراکز قرآنی در زمره فعالان عرصه قرآن
وی افزود: وقتی میگوییم، روز معلم قرآن، حتماً لازم نیست که فردی مستقیماً دو ساعت از ایام کاری را به معلمی قرآن بپردازد تا بتوانیم اسم آن را معلم قرآن بگذاریم، بلکه اعتقاد داریم که اکثر فرهنگیان، معلم قرآن هستند و در بسیاری از مؤسسات و مراکز قرآنی نیز افرادی که هماهنگی لازم را برای تشکیل کلاسها انجام میدهند بهعنوان فعال قرآنی معرفی میشوند.
بهبودی در رابطه با دغدغه معلمان قرآن، عنوان کرد: معلمان قرآن دغدغههایشان به دور از جامعه قرآنی نیست و جامعه قرآنی، مطالباتی دارد که مهمترین آن این است که قرآن و فعالیتهای قرآنی هنوز در کشور ما مهجور است و علیرغم این که ما ادعا داریم که امالقرای جهان اسلام هستیم، بهنظر میرسد بسیاری از آداب و رسوم، اقتصاد، سیاست و فرهنگ آنطور که باید از قرآن نشأت نگرفته است.
عمق بخشیدن به فرهنگ قرآنی در جامعه
وی با تأکید بر این که باید به فعالیتهای قرآنی در جامعه توجه شود، بیان کرد: اگر مضامین و معارف قرآن در مناسبات، ارتباطات و فرهنگمان وجود داشته باشد، یقیناً نگاهها به معلم قرآن، اعتبارات قرآنی و فعالان قرآنی متفاوت خواهد بود و باید این باور در مسئولان وجود داشته باشد که قرآن میتواند پاسخگوی تمام نیازهای جامعه باشد تا فرهنگ قرآنی در جامعه عمق بخشیده شود.
مدیر امور مؤسسات قرآنی و استانهای سازمان دارالقرآن درمورد راهاندازی بانک معلمان قرآن، تصریح کرد: سازمان دارالقرآن یک بانک اطلاعاتی از معلمان قرآن دارد، اما هیچگاه ادعا نکردهایم که این اطلاعات، مربوط به تمام معلمان قرآن کشور است و با توجه به شاخصههایی که وجود دارد، یک بانک اطلاعاتی در اختیار داریم و دسترسی به این بانک اطلاعاتی برای این که مشخص شود، چه تعداد نیروی متخصص و چه تعداد نیرو کم داریم، قطعاً ضرورت دارد، البته نکته مهم، وحدت و هماهنگی نهایی است که باید این بانکها در یک مرکزیت واحد، تلفیق شوند تا محصول نهایی، مورد استفاده دقیق قرار گیرد.