بخش آموزش قرآن در مدارس اصولی نیست/ لزوم بازنگری در شیوه تدریس
کد خبر: 1398354
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
امین پویا:

بخش آموزش قرآن در مدارس اصولی نیست/ لزوم بازنگری در شیوه تدریس

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری‌ بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه باید بازنگری در شیوه تدریس قرآن صورت گیرد، گفت: بخش آموزش قرآن در مدارس اصولی نیست چرا که اکثر فارغ‌التحصیلان از هر مقطعی نمی‌توانند کاملاً قرآن را صحیح تلاوت کنند.

امین پویا، قاری‌ بین‌المللی و برجسته کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به وضعیت آموزش قرآن در مدارس گفت: قرآن یکی از دروسی است که آنچنان که باید و شاید به آن اهمیتی داده نشده است و اگر بخش آموزش قرآن در مدارس کشور درست و اصولی بود باید تمام کسانی که از هر مقطعی فارغ‌التحصیل می‌شدند می توانستند کاملاً قرآن را صحیح تلاوت کنند.

پویا ابراز کرد:‌ برای آموزش روخوانی صحیح قرآن دو ماه یا حداکثر یکسال زمان لازم است اما در کشور ما از پایه دوم و یا سوم دبستان که آموزش قرآن آغاز می‌شود و تا پایان دوران دبیرستان ادامه دارد، 9 سال زمان است که این زمان برای آموزش قرآن بسیار زیاد است اما مشاهده می‌شود از این فرصت زیاد بهره‌برداری خوبی نشده است.

شیوه آموزش قرائت باید متحول شود
این فعال قرآنی با بیان اینکه متأسفانه نسبت به درک مفاهیم قرآن نیز بی‌توجهی شده است، گفت: شیوه آموزشی قرائت قرآن باید متحول شود گرچه چنین وضعیتی نیز برای سایر دروسی مانند زبان انگلیسی و عربی نیز اینگونه است و دانش‌آموزان در طی چندین سال این دروس را می‌خوانند اما مشاهده می‌شود کسانی که دیپلم گرفته‌اند به صرف آموزش‌های مدارس به زبان انگلیسی و عربی تسلط ندارند و این یکی از ضعف‌های آموزشی ماست که در قرآن نیز بسیار مشاهده می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود از قاریان و متخصصان قرآن جهت تدریس قرآن در مدارس استفاده شود و بعضاً مشاهده می‌شود که بسیاری از معلم‌های قرآن در مدارس، معلم دروس دیگر هستند و متخصص این کار نیستند و باید قبول کنیم که قرآن نیز مانند دروس یک تخصص است و باید به این درس به عنوان یک درس تخصصی نگاه شود؛ لذا کسانی که با مفاهیم  و تلاوت قرآن آشنا هستند به عنوان معلمان و متخصصان قرآنی استخدام شوند.

آموزش قرآن ما در مدارس مشکل دارد
پویا در ادامه با بیان اینکه کتاب‌های قرآن از نظر مفاهیمی و درسی نیز باید بازنگری شوند، گفت: وظیفه آموزش و پرورش به عنوان یک ارگان آموزشی این است که راجع به بحث قرآن انگیزه ایجاد کند و فرزندان را با این کتاب الهی مأنوس کند؛ چرا بعد از 9 سال درس خواندن، فرزندان ما با قرآن مأنوس نیستند؛ این امر قطعاً نشان‌دهنده این است که آموزش قرآن ما در مدارس مشکل دارد وگرنه قرآن که کتاب زندگی است و در این تهاجم فرهنگی که هجوم تبلیغاتی از تمام وسایل ارتباطی به فرزندان ما وارد می‌شود و بنیان خانواده را به شدت متزلزل کرده است، این نسل باید با کتابی آشنا شوند که آن‌ها را از خطرات حفظ کند و چه کتابی بهتر از قرآن که سرشار از موضوعات اخلاقی و زندگی است و هرچه خوبی است در آن وجود دارد.
این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: تمام موارد اخلاقی و رفتاری مورد نظر تربیت فرزندان در قرآن وجود دارد و کسانی که نسل بعد از خود را با قرآن آشنا می‌کنند در واقع آنان را منبع اخلاقی و دروس زندگی آشنا کرده‌اند.

قرآن و ورزش؛ دروس پیوند خورده با روح انسان
وی با بیان اینکه برخی از دروس با زندگی و روح انسان پیوند خورده است مانند قرآن و ورزش، گفت: شاید درس‌هایی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی و... برای زندگی مفید باشد اما این دروس با روحیات و اخلاقیات انسان‌ها در ارتباط نیستند ولی قرآن و ورزش هر دو در جسم و روح انسان‌ها تأثیرگذارند؛ لذا باید بیشتر اهمیت داده شوند.
پویا ادامه داد: اگر فرزندان خود را با این دروس مأنوس کنیم ناخودآگاه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی از بین می‌رود و بسیاری از این ناهنجاری‌ها بی‌اخلاقی است و اگر جوانان ما به دنبال قرآن و ورزش بروند، شاهد کاهش چشمگیری در بی‌اخلاقی‌ها خواهیم بود؛ لذا برای اینکه بخواهیم جامعه‌ای هنجار داشته باشیم، باید نسل خود را با قرآن آشنا کنیم.
وی با تأکید بر اینکه بازنگری در شیوه تدریس و انگیزه‌سازی برای دانش‌آموزان باید صورت گیرد، گفت: همه مدارس ما باید مدرسه قرآنی باشد و اینکه مدارس قرآن را از سایر مدارس جدا کرده‌اند، اقدام صحیحی نیست؛ قرآن باید در تمام مداس به صورت ویژه توجه شود و در مدارس حفظ قرآن صورت گیرد.
این فعال قرآنی اضافه کرد: در طی 9 سال آموزش در مدارس می‌توان بخش‌هایی از قرآن را حفظ کرد و مخصوصاً آیات اخلاقی قرآن حفظ شود و شیوه تدریس درست، انگیزه‌سازی و حفظ قرآن در مدارس است.

captcha