دین‌آموزی در مدارس قوی‌تر از دینداری/ استانداردهای رفتاری معلمان مطلوب است
کد خبر: 1398748
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
چهاربند تصریح کرد:

دین‌آموزی در مدارس قوی‌تر از دینداری/ استانداردهای رفتاری معلمان مطلوب است

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه دین‌آموزی در مدارس قوی‌تر از دینداری است گفت: دانش‌ دینی اگر در قالب رفتار تکرار نشود فراموش می‌شود.

اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به میزان تأثیر مدارس در دین‌پذیری دانش‌آموزان اشاره و عنوان کرد: طی بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده رسانه بیشترین تأثیر را بر دانش‌آموزان دارد و نقش خانواده و مدرسه به شدت صدمه دیده است.

وی ادامه داد: باید شاخص‌هایی برای اندازه‌گیری بینش و رفتارهای فرهنگی تعریف شود و سپس ارزیابی کنیم که دانش‌آموزان در این محورها تا چه حد رشد داشته‌اند. همچنین برای خود مدرسه باید استاندارهای فرهنگی و تربیتی تعریف کنیم و بین عملکرد دانش‌آموزان و استاندارهای تربیتی و فرهنگی مدارس به مقایسه بپردازیم.

چهاربند معلم را از شاخص‌ها و الگوهای تأثیرگذار در دین پذیری دانش‌آموزان برشمرد و گفت: تأثیرگذاری مثبت وی بر دانش‌آموزان نیز منوط به تغذیه فکری و فرهنگی وی است. نظارت و آموزش‌هایی که به معلمان ارائه می‌شود می‌تواند نقش مستقیم در دین پذیری دانش‌آموزان داشته باشد.

نقش معلم از کتاب برجسته‌تر است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در میان متون درسی دینی و معلمی که باید این متون را به دانش‌آموز انتقال دهد باید گفت که معلم نقش کلیدی و تأثیرگذارتری را نسبت به متون دینی ارائه شده در کتاب‌های درسی بر عهده دارد.

استانداردهای رفتاری معلمان مطلوب است

وی اکثریت معلمان شاغل در آموزش و پرورش را از معیارهای مطلوب برخوردار دانست و گفت: با توجه به دو مرحله غربالگری برای انتخاب این افراد مبنی بر دانش عمومی و رفتار باید گفت که وضعیت معلمان از لحاظ تأثیرگذاری و اثربخشی بهینه بر روی دانش‌آموزان مطلوب است.

ضررت تقویت فرصت‌های تربیتی برون مدرسه‌ای

وی با بیان اینکه اولیای مدرسه تربیت را در شش ساحت علمی، اخلاقی، سیاسی، بدنی، فرهنگی و هنری دنبال می‌کنند، اظهار کرد: بخشی از این ابعاد همچون تربیت علمی در مدرسه به خوبی اتفاق می‌افتند اما تربیت اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی باید بین فرصت‌های دورن مدرسه‌ای و برون مدرسه تقسیم شود.

چهاربند به فرصت‌های درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای برای تربیت دینی دانش‌آموزان اشاره و عنوان کرد: فرصت‌های درون مدرسه‌ای کفایت می‌کنند اما مشکل ما در نحوه استفاده از فرصت‌های برون مدرسه‌ای است که می‌تواند ساحت قابل قبول و تأثیرگذاری در روند تربیتی دانش‌آموزان باشد. از فرصت‌های برون مدرسه‌ای باید به صورت سازمان دهی شده در قالب اردو، حضور در مساجد، فرهنگسراها و نمایشگاه استفاده کنیم.

در حوزه دانش دینی مشکلی نداریم

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود مطالب مرتبط با دین در مدارس را به سه بخش دانش دینی، رفتار دینی و باور دینی تقسیم و عنوان کرد: ما در حوزه دانش دینی مشکلی نداریم. دین‌آموزی در مدارس قوی‌تر از دینداری است چرا که دانش‌ دینی اگر در قالب رفتار تکرار نشود فراموش می‌شود. دین‌آموزی در مدارس پررنگ تر از دینداری است.

captcha