به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امروز، 27 اردیبهشت ماه، در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اظهار کرد: شش ماه از توافق اولیه گذشت و حال باید مذاکرهکنندگان به توافق نهایی برسند.
وی با تأکید بر اینکه ما با مذاکره مخالف نیستیم، گفت: فعالیتهای دیپلماسی جزء ضرورت های بسیار بالای کشور است و باید افراد با هوش دارای کیاست و قدرت روحی، تاکتیک های مناسبی را برای مذاکره، تعامل و ارتباط با سایر کشورها انتخاب کنند؛ این مسئله لازمه زنده بودن جامعه در زندگی جهانی است.
خطیب جمعه تهران با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از مذاکرات و مذاکرهکنندهها اظهار کرد: هم رهبری و هم مردم از اصل این مذاکرات حمایت کردند، لکن امروز این مذاکرات به شرایط حساسی رسیده است.
صدیقی با بیان اینکه مسئله هستهای یک مسئله ملی و سرمایه عظیم و جهش جدیدی است، افزود: مسئله هستهای یک حق قانونی، وجدانی، ملی و دینی است؛ اسلام نمی پسندد که جامعه اسلامی زیر یوغ کافران باشد؛ اگر قرار است جامعه اسلامی تحت سلطه نباشد راهی جز توسعه علم و ترقی در ابعاد صنعتی و حضور در جبهه علمی برای تأمین عزت و استقلال وجود ندارد.
وی با تأکید بر ضرورت حفظ خط قرمزها در مذاکرات، به برخی از خطوط قرمز اشاره کرد و گفت: یکی از این خطوط بنای تحقیق و توسعه است که قابل مذاکره نیست؛ لازم است دانشمندان ما در مسئله تحقیق و توسعه کار خود را به پیش ببرند.
امام جمعه موقت تهران صحبت از تعداد سانتریفیوژها را زیادهطلبی، باج گیری غرب عنوان کرد و افزود: چیزی که از سوی «ان پی تی» مطرح شده استفاده از انرژی هسته ای در مسیر صلح آمیز است و کسی نباید سلاح هسته ای داشته باشد.
صدیقی همچنین تصریح کرد: سطح غنی سازی باید متناسب با نیازهای کشور باشد و نباید مسئله غنی سازی و نیاز ما را آنها تشخیص دهند.
وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود؛ غربیها در مورد رآکتور هسته ای تهران وعده هایی دادند و عملی نکردند، در صورتی که نیازهای ما مبرز بود.
خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه تشخیص نیاز نباید به آنها ارتباط داشته باشد، گفت: ما کشور مستقلی هستیم و مردم ما انقلابی، شهادت طلب، سربلند، حماسی و حاضر در صحنه هستند و مسئله ای که مضر عزتشان باشد، زیر بار نمی روند.
وی حفظ ماهیت آب سنگین اراک را از دیگر خطوط قرمز نظام در مذاکرات دانست و افزود: همچنین باید قرارداد متوازن و متقابل باشد و به صورت همزمان با رفع تحریم ها از سوی غرب، ایران به قرارهایی که گذاشته عمل کند.
صدیقی تصریح کرد: آنچه که مسلم است و خواست عموم ملت ما و وظیفه انقلابی و حماسی و دینی ما است، این است که هیچ یک از دستاوردهای هسته ای ما قابل تعطیلی نیست و کسی حق معامله در این جهت را ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبری نیز در این بازدید عنوان کردند، این اتفاق شیرین و فراموش نشدنی بود؛ هر آنچه در این نمایشگاه عرضه شده بود با اتکا به نیروهای داخلی بود.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: رهبری نیز از رسیدن به این سطح خوشحال شدند اما گفتند که به این هم قناعت نمی کنیم، بلکه باید این امر پیش برود.
صدیقی اظهار کرد: این دستاوردها پیام «ما می توانیم» را برای همه دارد، اما بخشی از مدیران کشور این پیام را نمی گیرند و در حدشان نیست.
خطیب جمعه تهران در پایان به وزرای ارشاد، کشور، علوم و آموزش و پرورش تذکراتی در مورد مسائل فرهنگی کشور مطرح کرد و گفت: مسئولان این بخش ها باید احساس تکلیف شرعی کنند؛ ایران کشور اهل بیت و انقلاب ما اسلامی است و همه وزارتخانه ها باید حساسیت به خرج دهند.
صدیقی گفت: در برخی مناطق گاه روسری ها برداشته می شود و بی حجابی کامل دیده می شود و انواع ابتذال ها از طریق شبکه های ماهواره ای و شبکه های اینترنتی به درون خانه ها راه پیدا می کنند.
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد فضای مجازی اظهار کرد: ایشان گروهی را مشخص کردند و مقرراتی در آنجا معمول شد؛ باید به داد جوان های مردم برسید و نگذارید گناه به گونه ای شایع شود که نعمت های الهی از ما گرفته شود.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم و قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: بعد از نماز جمعه در حمایت از امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با نشر برخی مفاسد و گناه ها نمازگزاران راهپیمایی خواهند کرد.
گزارش ایکنا حاکسیت، حجتالاسلام کاظم صدیقی در خطبه اول نماز جمعه تهران، ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، جلب رضای خداوند و پرهیز از گناهان، به تفسیر سوره حمد به عنوان اساس قرآن پرداخت و اظهار کرد: این سوره به قدری مهم است که امام علی(ع) فرمودند: «اگر بنا بود تفسیر سوره حمد را بنویسم بار چندین شتر می شد» و از ابن عباس نقل شده است که در محضر امام علی (ع) بودم و تفسیر سوره حمد را آغاز کرده بودند و شب و صبح شد اما هنوز تفسیر «باء» بسم الله تمام نشده بود.
وی در مورد «بسم الله الرحمن الرحیم» گفت: این آیه یعنی آغاز میکنم به اسم الله رحمان رحیم؛ یا استعانت می جویم و کمک میخواهم به اسم الله رحمان رحیم.
وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان و امام راحل در کتاب هایی که به عنوان آداب الصلوه و سرالصلوه داشتند معتقدند معنا و مفهوم «بسم الله الرحمن الرحیم» در هر سوره ای با عباراتی که بعد از آن در سوره ها آمده مشخص می شود.
وی با اشاره به ریشه «اسم» گفت: اسم در «بسم الله» یا از ریشه «سمو» است یا از «سمأ» که به معنای نشان گذاشتن و داغ گذاشتن است اما با قرائنی که مطرح شده است، ریشه اسم همان «سمو» به معنای علو و برتری است؛ تا اسم نباشد افراد ر ا در غیابشان نمی شود، مطرح کرد، اما وقتی اسم می آید آدم مطرح می شود و مراتب خود را در جامعه می یابد، از این جهت اسم را به عنوان برتری و علو می گویند.
وی با بیان اینکه «الله» لفظ جلاله و از اسمای الهی است، گفت: اسمای الهی در سه بخش صفاتی، افعالی و ذاتی تقسیم بندی شده است که تنها سه اسم «هو»، «حق» و «الله» در این قسمت آورده شده است.
وی ادامه داد: «الله» یا از ریشه «اله» است یا از «وله» است که اگر از ریشه «اله» باشد به معنای عبد است و اگر از ریشه «وله» باشد یعنی ذاتی که همه عقلا و اندیشمندان نسبت به او حیران هستند و کسی به کنه او نمی رسد و عقلا در عظمت و شناخت پروردگار منان مبهوت هستند
وی در مورد صفات رحمان و رحیم نیز گفت: «الرحمن» از باب «فعلان» است که دلالت بر وسعت دارد؛ خداوند متعال رحمتش حد ندارد و مختص اشیا و افراد خاص نمی شود و خداوند رحمتش را قطع نمی کند.
وی افزود: رحیم نیز صفت مشبهه و به معنای دوام رحمت است؛ خداوند رحمانیتش عام است، ولی رحمتش خاص است؛ رحمت رحیمیه خدا یعنی دست بندگان خاص را گرفتن و رفیق نیمه راه نشدن است؛ این رحمت در عالم برزخ و قیامت برای بندگان خاص خدا ادامه داد.