خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای/ هشدار به مسئولان درباره خطرات فضای مجازی
کد خبر: 1407137
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای/ هشدار به مسئولان درباره خطرات فضای مجازی

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با تأکید بر ضرورت حفظ خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای، حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را یک حق ملی و دینی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امروز، 27 اردیبهشت ماه، در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اظهار کرد: شش ماه از توافق اولیه گذشت و حال باید مذاکره‌کنندگان به توافق نهایی برسند.
وی با تأکید بر اینکه ما با مذاکره مخالف نیستیم، گفت: فعالیت‌های دیپلماسی جزء ضرورت های بسیار بالای کشور است و باید افراد با هوش دارای کیاست و قدرت روحی، تاکتیک های مناسبی را برای مذاکره، تعامل و ارتباط با سایر کشورها انتخاب کنند؛ این مسئله لازمه زنده بودن جامعه در زندگی جهانی است.
خطیب جمعه تهران با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از مذاکرات و مذاکره‌کننده‌ها اظهار کرد: هم رهبری و هم مردم از اصل این مذاکرات حمایت کردند، لکن امروز این مذاکرات به شرایط حساسی رسیده است.
صدیقی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای یک مسئله ملی و سرمایه عظیم و جهش جدیدی است، افزود: مسئله هسته‌ای یک حق قانونی، وجدانی، ملی و دینی است؛ اسلام نمی پسندد که جامعه اسلامی زیر یوغ کافران باشد؛ اگر قرار است جامعه اسلامی تحت سلطه نباشد راهی جز توسعه علم و ترقی در ابعاد صنعتی و حضور در جبهه علمی برای تأمین عزت و استقلال وجود ندارد.
وی با تأکید بر ضرورت حفظ خط قرمزها در مذاکرات، به برخی از خطوط قرمز اشاره کرد و گفت: یکی از این خطوط بنای تحقیق و توسعه است که قابل مذاکره نیست؛ لازم است دانشمندان ما در مسئله تحقیق و توسعه کار خود را به پیش ببرند.
امام جمعه موقت تهران صحبت از تعداد سانتریفیوژها را زیاده‌طلبی، باج گیری غرب عنوان کرد و افزود: چیزی که از سوی «ان پی تی» مطرح شده استفاده از انرژی هسته ای در مسیر صلح آمیز است و کسی نباید سلاح هسته ای داشته باشد.
صدیقی همچنین تصریح کرد: سطح غنی سازی باید متناسب با نیازهای کشور باشد و نباید مسئله غنی سازی و نیاز ما را آنها تشخیص دهند.
وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود؛ غربی‎ها در مورد رآکتور هسته ای تهران وعده هایی دادند و عملی نکردند، در صورتی که نیازهای ما مبرز بود.
خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه تشخیص نیاز نباید به آنها ارتباط داشته باشد، گفت: ما کشور مستقلی هستیم و مردم ما انقلابی، شهادت طلب، سربلند، حماسی و حاضر در صحنه هستند و مسئله ای که مضر عزتشان باشد، زیر بار نمی روند.
وی حفظ ماهیت آب سنگین اراک را از دیگر خطوط قرمز نظام در مذاکرات دانست و افزود: همچنین باید قرارداد متوازن و متقابل باشد و به صورت همزمان با رفع تحریم ها از سوی غرب، ایران به قرارهایی که گذاشته عمل کند.
صدیقی تصریح کرد: آنچه که مسلم است و خواست عموم ملت ما و وظیفه انقلابی و حماسی و دینی ما است، این است که هیچ یک از دستاوردهای هسته ای ما قابل تعطیلی نیست و کسی حق معامله در این جهت را ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبری نیز در این بازدید عنوان کردند، این اتفاق شیرین و فراموش نشدنی بود؛ هر آنچه در این نمایشگاه عرضه شده بود با اتکا به نیروهای داخلی بود.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: رهبری نیز از رسیدن به این سطح خوشحال شدند اما گفتند که به این هم قناعت نمی کنیم، بلکه باید این امر پیش برود.
صدیقی اظهار کرد: این دستاوردها پیام «ما می توانیم» را برای همه دارد، اما بخشی از مدیران کشور این پیام را نمی گیرند و در حدشان نیست.
خطیب جمعه تهران در پایان به وزرای ارشاد، کشور، علوم و آموزش و پرورش تذکراتی در مورد مسائل فرهنگی کشور مطرح کرد و گفت: مسئولان این بخش ها باید احساس تکلیف شرعی کنند؛ ایران کشور اهل بیت و انقلاب ما اسلامی است و همه وزارتخانه ها باید حساسیت به خرج دهند.
صدیقی گفت: در برخی مناطق گاه روسری ها برداشته می شود و بی حجابی کامل دیده می شود و انواع ابتذال ها از طریق شبکه های ماهواره ای و شبکه های اینترنتی به درون خانه ها راه پیدا می کنند.
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد فضای مجازی اظهار کرد: ایشان گروهی را مشخص کردند و مقرراتی در آنجا معمول شد؛ باید به داد جوان های مردم برسید و نگذارید گناه به گونه ای شایع شود که نعمت های الهی از ما گرفته شود.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم و قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: بعد از نماز جمعه در حمایت از امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با نشر برخی مفاسد و گناه ها نمازگزاران راهپیمایی خواهند کرد.

گزارش ایکنا حاکسیت، حجت‎الاسلام کاظم صدیقی در خطبه اول نماز جمعه تهران،  ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، جلب رضای خداوند و پرهیز از گناهان، به تفسیر سوره حمد به عنوان اساس قرآن پرداخت و اظهار کرد: این سوره به قدری مهم است که امام علی(ع) فرمودند: «اگر بنا بود تفسیر سوره حمد را بنویسم بار چندین شتر می شد» و از ابن عباس نقل شده است که در محضر امام علی (ع) بودم و تفسیر سوره حمد را آغاز کرده بودند و شب و صبح شد اما هنوز تفسیر «باء» بسم الله تمام نشده بود.
وی در مورد «بسم الله الرحمن الرحیم» گفت: این آیه یعنی آغاز می‌کنم به اسم الله رحمان رحیم؛ یا استعانت می جویم و کمک می‌خواهم به اسم الله رحمان رحیم.
وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان و امام راحل در کتاب هایی که به عنوان آداب الصلوه و سرالصلوه داشتند معتقدند معنا و مفهوم «بسم الله الرحمن الرحیم» در هر سوره ای با عباراتی که بعد از آن در سوره ها آمده مشخص می شود.
وی با اشاره به ریشه «اسم» گفت: اسم در «بسم الله» یا از ریشه «سمو» است یا از «سمأ»  که به معنای نشان گذاشتن و داغ گذاشتن است اما با قرائنی که مطرح شده است، ریشه اسم همان «سمو» به معنای علو و برتری است؛ تا اسم نباشد افراد ر ا در غیابشان نمی شود، مطرح کرد، اما وقتی اسم می آید آدم مطرح می شود و مراتب خود را در جامعه می یابد، از این جهت اسم را به عنوان برتری و علو می گویند.
وی با بیان اینکه «الله» لفظ جلاله و از اسمای الهی است، گفت: اسمای الهی در سه بخش صفاتی، افعالی و ذاتی تقسیم بندی شده است که تنها سه اسم «هو»، «حق» و «الله» در این قسمت آورده شده است.
وی ادامه داد: «الله» یا از ریشه «اله» است یا از «وله» است که اگر از ریشه «اله» باشد به معنای عبد است و اگر از ریشه «وله» باشد یعنی ذاتی که همه عقلا و اندیشمندان نسبت به او حیران هستند و کسی به کنه او نمی رسد و عقلا در عظمت و شناخت پروردگار منان مبهوت هستند
وی در مورد صفات رحمان و رحیم نیز گفت: «الرحمن» از باب «فعلان» است که دلالت بر وسعت دارد؛ خداوند متعال رحمتش حد ندارد و مختص اشیا و افراد خاص نمی شود و خداوند رحمتش را قطع نمی کند.
وی افزود: رحیم نیز صفت مشبهه و به معنای دوام رحمت است؛ خداوند رحمانیتش عام است، ولی رحمتش خاص است؛ رحمت رحیمیه خدا یعنی دست بندگان خاص را گرفتن و رفیق نیمه راه نشدن است؛ این رحمت در عالم برزخ و قیامت برای بندگان خاص خدا ادامه داد.

captcha