کم‌رنگ شدن دین در زندگی، منشأ مشکلات اقتصادی و فرهنگی است
کد خبر: 1407256
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
حجت‌الاسلام صدیقی:

کم‌رنگ شدن دین در زندگی، منشأ مشکلات اقتصادی و فرهنگی است

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت تهران با یادآوری اینکه وعده خداوند حق است،‌ گفت: خداوند در قرآن کریم علت تمام تشویش‌ها، مصیبت‌ها، سرگردانی‌ها و حیرانی‌ها را کم‌رنگ شدن دین در زندگی انسان عنوان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران شامگاه جمعه، 26 اردیبهشت در مراسم سالگرد شهادت حضرت شاهچراغ(ع) در حرم مطهر آن حضرت با بیان اینکه خاندان پیامبر(ص) شجره طیبه هستند، گفت: خداوند در آیه 24 سوره ابراهیم می‌فرماید «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء؛ آیا ندیدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاک که مانند درختى پاک است که ریشه‌‏اش استوار و شاخه‌‏اش در آسمان است» مثل کلمه طیبه، توحید و انسان‌های پاک مانند شجره طیبه‌ است.
وی با بیان اینکه شجره طیبه دارای سه ویژگی است،‌ افزود: نخستین ویژگی آن این است این درخت ریشه‌دار است و هر طوفانی نمی‌تواند آن را در هم شکند؛ بالندگی صاحب آن نیز خصوصیت دوم شجره طیبه است که در مسیر رشد و تعالی قرار داشته و رکود و توقف در آن راهی ندارد و در نهایت مثمر ثمر بودن نیز خصوصیت سوم شجره طیبه است که میوه‌های آن همیشگی است و در تمام اعصار و فصول افراد بشر می‌توانند از این شجره طیبه استفاده کنند.
حجت‌الاسلام صدیقی بهترین و شیواترین سخن را کلام خداوند دانست و گفت:‌ خداوند در این آیه ما را متوجه این معنا کرده است که  اگر می‌خواهیم کلمه پاک و جان طیب داشته باشیم باید در وهله نخست ایمانمان محکم و ریشه‌دار باشد.
امام جمعه موقت تهران نگه داشتن ایمان در آخرالزمان در فتنه‌ها و مشکلات مختلف بسیار مشکل برشمرد و گفت:‌ در روایت‌ها داریم که امام صادق(ع) نیز برای شیعیان خود در آخرالزمان نگران هستند و آن زمانی که پرچم‌های متعددی در میان شیعیان به وجود می‌آید.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به اخلاص در عمل اظهار کرد:‌ خداوند کریم وعده داده است کسی که نیت آن خدا و خالص باشد، هدایت او تضمین شده است چنانچه حضرت زهرا(س) فرمود: هرکسی عمل خالص خود را برای خدا انجام دهد، خدا بهترین انتخاب‌ها را برای او روا می‌دارد.
حجت‌الاسلام صدیقی ابراز کرد:‌ همچنین اگر کسی تقوا داشت خداوند در دو راهی‌ها او را به حق رهنمون می‌کند و اجازه نمی‌دهد دچار فتنه و فتنه‌گر شود و این وعده‌ای است که خداوند در قرآن کریم بیان فرموده است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ثبات قدم، بصیرت و در خط حق بودن مسئله دیگری است که خداوند به آن عنایت داشته و فرد را به سوی حق رهنمون می‌کند، گفت: روحیه جهادی و شهادت طلبی از مواردی است که خداوند بر آن‌ها تأکید دارد و اگر این‌ها از انسان گرفته شود، دچار سرگردانی خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه علت تمام مشکلات و مصیبت‌ها تحریم و عدم ارتباط با بیگانگان نیست، ابراز کرد:‌‌ خداوند در قرآن کریم علت تمام تشویش‌ها، مصیبت‌ها، سرگردانی‌ها و حیرانی‌ها را کم‌رنگ شدن دین در زندگی انسان عنوان می‌کند.
حجت‌الاسلام صدیقی با یادآوری اینکه وعده خداوند حق است،‌ گفت:‌هرکسی از دین خدا اعراض کند و سبک زندگی او سبک زندگی دینی نباشد، دچار آفت‌های متعددی در زندگی خواهد شد.
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: تمام مشکلات مادی، روحی،‌ اخلاقی، اقتصادی‌ و فرهنگی در یک جمله خلاصه می‌شود و آن اعراض از دین و یاد و راه خداست که منشأ تنگناها و مضیقه‌ها و بدبختی‌های بشری است و درمان آن نیز خداوند کریم در قرآن کریم بیان فرموده است.
وی با تأکید بر اینکه تحریم ها کمرشکن نیست و ما را فلج نمی‌کند، گفت:‌ خداوند خود تأکید می‌کند که اگر تمام راه‌های آسمان بسته شود اما بنده‌ای تقوا داشته باشد، خدا درب‌های بسته را به روی او باز می‌کند و اگر مردم آبادانی‌ها ایمان و تقوا داشته باشند، خداوند نیز درب‌های رحمت خود را برای آنان باز می‌کند.
حجت‌الاسلام صدیقی اضافه کرد:‌ این امر را در طول تاریخ انقلاب نیز مشاهده کردیم؛ 8 سال دفاع مقدس را سپری کردیم که در آن تمام دنیا  علیه کشور ما قرار گرفته بودند اما خداوند برکت خود را شامل حال انقلاب و کشورمان کرد و پیروز شدیم زیرا شهادت آرمان ما بود و تنها به سوی خدا روی آوردیم.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به پرداخت زکات و خمس اموال گفت:‌ خداوند در قرآن کریم تأکید می‌کند که مردم مال خود را حلال کنند و سهم فقرا و خدا را از مال خود جدا کرده و زکات، خمس و صدقات را پرداخت کنند.
وی اضافه کرد:‌ باید برای خدا حساب اموال خود را داشته باشیم و حق‌الناس را جدی گرفته و موقوفه‌خوار و حرام‌خوار نباشیم و سهم فرزندان حضرت فاطمه(س) یعنی خمس را به قصد و سهو مورد تعدی قرار ندهیم.
حجت‌الاسلام صدیقی خاطرنشان کرد:‌ خداوند نوید می‌دهد که انسان‌های حلال‌خور مشمول نظر پیامبر(ص) و جانشین او یعنی امام زمان(عج) قرار دارند لذا اموال پاک، تزکیه و رشد و دعای خیر از جمله برکاتی است که از عمل به آیات قرآن و پرداخت زکات و خمس و صدقات نصیب ما می‌شود و اگر بخواهیم به آرامش و آسایش برسیم باید صاحب نفسی ما را دعا کند و آن نیز امام زمان(عج) است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حلال‌خوری دارای 3 اثر است، گفت: نگاه پیامبر و اوصیا را به ما جلب می‌کند؛‌ در مسیر اعتلا و رشد قرار می‌گیریم و با دعای آن‌ها سکینه و آرامش پیدا می‌کنیم.
حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه دوره آخرالزمان است و باید ایمان خود را ریشه‌دار کرد و در طوفان‌هایی که علیه حق است باید جانب حق را نگه داریم، گفت:‌ قرائت دعای فرج و زیارت آل‌یاسین از جمله نسخه‌هایی است که جهت حفظ دینداری و ریشه‌دار شدن و تعمق ایمان سفارش شده است.
وی در بخش پایانی سخنان خود به فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت شاهچراغ(ع) اشاره و به بیان گوشه‌هایی از زندگی آن حضرت پرداخت و گفت:‌ شیراز به لحاظ داشتن این امامزادگان واجب‌التکریم غرق در نور است.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد:‌ در روایت‌ها آمده است که حضرت شاهچراغ(ع) بسیار مورد عنایت امام موسی کاظم(ع) بود و ایشان زمین وسیعی در اختیار حضرت شاهچراغ(ع) قرار دارند و آن حضرت نیز از درآمد این زمین‌ها خرج فقرا می‌کرد و در طول عمر خود بیش از یک هزار بنده را آزاد کرد و همچنین حضرت سیدمیرمحمد(ع) که در جوار ایشان مدفون هستند نیز به نام عابد نامگذاری شده است که او نیز درآمد به دست آمده از راه کتابت قرآن را در راه فقرا خرج کرده و بندگان بیشماری در طول زندگی خود آزاد کرد.

captcha